MPPZBS Základy Balanced Scorecard

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2014
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Karel Stelmach, Ph.D. (přednášející)
Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Karel Stelmach, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Karel Stelmach, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy metody řízení, která umožňuje hodnotit současnou připravenost podnikatelských subjektů na očekávanou budoucí prosperitu. Svým obsahovým zaměřením navazuje na předměty nauka o podniku, podniková ekonomika, management, controlling ve vnitropodnikovém řízení. Balanced Scorecard prostupuje všemi podnikovými činnostmi, což umožní studentům seznámit se s jeho specifickými rysy v oblastech financí, péče o zákazníky, marketingu, personalistiky a vnitropodnikového řízení. V rámci seminářů mají studenti možnost aplikovat teoretické poznatky do praktických příkladů při sestavování měřítek finanční i nefinanční výkonnosti podnikatelských subjektů. Hodnocení výkonnosti podnikatelských subjektů je předpokladem pro přijímání správných rozhodnutí v rámci procesu řízení.
Osnova
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy metody řízení, která umožňuje hodnotit současnou připravenost podnikatelských subjektů na očekávanou budoucí prosperitu. Svým obsahovým zaměřením navazuje na předměty nauka o podniku, podniková ekonomika, management, controlling ve vnitropodnikovém řízení. Balanced Scorecard prostupuje všemi podnikovými činnostmi, což umožní studentům seznámit se s jeho specifickými rysy v oblastech financí, péče o zákazníky, marketingu, personalistiky a vnitropodnikového řízení.
V rámci seminářů mají studenti možnost aplikovat teoretické poznatky do praktických příkladů při sestavování měřítek finanční i nefinanční výkonnosti podnikatelských subjektů. Hodnocení výkonnosti podnikatelských subjektů je předpokladem pro přijímání správných rozhodnutí v rámci procesu řízení.
Struktura výkladu:
1. Vznik a důvody zrodu Balanced Scorecard
2. Obsahové zaměření metody řízení označované jako Balanced Scorecard.
3. Strategie a Balanced Scorecard
4. Struktura manažerského nástroje BSC
5. Finanční cíle a měřítka finanční výkonnosti
6. Péče o zákazníka a měření spokojenosti zákazníků
7. Interní procesy
8. Zaměstnanci jako intelektuální kapitál
9. Měření podnikové strategie
10. Řízení podnikové strategie
11. Podmínky pro implementaci BSC
12. Postavení BSC v rámci ostatních nástrojů řízení
13. Případové studie
Literatura
    povinná literatura
  • HORVÁTH, P. Balanced scorecard v praxi. Praha: Profess Consulting, 2002. ISBN 80-7259-018-9. info
  • KAPLAN, R. S., NORTON, D. P. Balanced scorecard. 3. vyd. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-063-5. info
    doporučená literatura
  • VYSUŠIL, J. Metoda Balanced Scorecard v souvislostech. Praha: Profess Consulting, 2004. ISBN 80-7259-005-7. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Povinná účast na seminářích 60%.
Průběžný test (minimálně 60% úspěšnosti).
Zápočtový test (minimálně 70% úspěšnosti).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2014/MPPZBS