OPF:SVEMSV Metodology of Sociological Res - Course Information
SVEMSV Metodology of Sociological Research
School of Business Administration in KarvinaSummer 2014
- Extent and Intensity
- 0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (lecturer)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina - Prerequisites (in Czech)
- ( EVSESOC Sociology || EVSKSOC Sociology || EVSPSOC Sociology || SVESOC Sociology || SVKSOC Sociology || SVPSOC Sociology ) && ( INMEKVB Quantitative Methods B || INMKKVB Quantitative Methods B || INMPKVB Quantitative Methods B || MMEEKVB Quantitative Methods B || MMEKKVB Quantitative Methods B || MMEPKVB Quantitative Methods B )
Podmínkou zapsání předmětu Metody sociologického výzkumu je předchozí absolvování předmětů Statistika a Sociologie. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Business Economics in Trade and Services (programme OPF, B_EKOMAN)
- Marketing and Management (programme OPF, B_EKOMAN)
- Course objectives (in Czech)
- Výuka v předmětu je zaměřena k získání vědomostí o základních metodách a technikách sociologického výzkumu tak, aby je bylo možné uplatnit v oblasti sociálního managementu, ve sféře ekonomiky, marketingu a managementu (formulovat výzkumný problém, zvolit vhodné metody a techniky zkoumání, realizovat výzkum, interpretovat výsledky šetření). Výuka je koncipována tak, aby získané znalosti studenti mohli využít také při zpracování bakalářských a diplomových prací, pokud jejich tématika souvisí s realizací výzkumných metod a procedur.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Charakteristika sociologického výzkumu
2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
3. Organizace sociologického výzkumu
4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
6. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
7. Anketa v sociologickém výzkumu
8. Komunikační výzkum
9. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
10. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
11. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
12. Sociometrie
13. Aplikace sociologického výzkumu při výzkumu trhu
1. Charakteristika sociologického výzkumu
Místo výzkumu ve vědeckém poznání. Objekt, předmět a cíl sociologického výzkumu. Výzkum jako poznávací proces. Základní a výběrový soubor.
2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
Druhy sociologického výzkumu a jeho funkce. Metody, procedury a techniky sociologického výzkumu. Druhy výzkumných procedur a jejich hodnocení.
3. Organizace sociologického výzkumu
Přípravná fáze sociologického výzkumu. Projekt výzkumu (úvodní studie). Formulace výzkumného problému a pracovních hypotéz. Ověření projektu výzkumu - předvýzkum. Sběr empirických údajů.
4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
Charakteristika pozorování. Druhy pozorování. Metodika přípravy a provedení pozorování. Záznam pozorování. Možnosti ověřování výsledků pozorování. Použití rozhovoru jako jedné z technik dotazování. Formy rozhovoru. Zásady pro praktické provádění rozhovoru a pro chování tazatele.
5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
Charakteristika dotazníku a možnosti jeho použití. Konstrukce dotazníku (úvodní strana dotazníku, rozsah, stylistická a grafická úprava, uspořádání a obtížnost otázek, formulace dotazníkových otázek, klasifikace dotazníkových otázek). Průvodní dopis k dotazníku, možnosti distribuce a sběru dotazníků.
6. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
Druhy dokumentů a operace s nimi. Přednosti a nevýhody studia dokumentů. Osobní dokumenty. Úřední dokumenty. Tištění a další materiály hromadného předávání informací. Obsahová analýza. Sekundární analýza.
7. Anketa v sociologickém výzkumu
Faktory efektivnosti ankety. Typy a znaky anket. Některé chyby při formulaci anketních otázek. Uplatnění ankety ve výzkumu chování a veřejného mínění. Hodnocení a rozšiřování ankety.
8. Komunikační výzkum
Vznik a rozvoj komunikačního výzkumu. Předmět komunikačního výzkumu. Metody zkoumání vlivu masově komunikačních prostředků na společenské vědomí, socializaci člověka a enkulturaci. Zkoumání funkcí masové komunikace na propagaci, reklamu, sociální kontrolu, zábavu a rekreaci.
9. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
Význam a místo statistické procedury v poznávacím procesu výzkumu. Její varianty. Výběrové šetření a jeho provádění. Různé výběrové postupy. Statistické třídění jako analýza prvního stupně a prostředky statistického popisu.
10. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
Proces kvantifikace. Znaky nominální a ordinální. Znaky kvantitativní měřitelné. Základní druhy stupnic. Stupnice dichotomické a trichotomické. Stupnice a přímé měření. Nepřímé měření a sociologické ukazatele.
11. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
Statistické řady, střední hodnoty a měření variability, základy statistické teorie vztahů, korelace podle pořadí a míry sdruženosti a statistická indukce, pořadová korelace. Sdruženost a použití testu chí-kvadr
- 1. Charakteristika sociologického výzkumu
- Literature
- required literature
- MALÁTEK, V. Metodologie marketingového výzkumu. Karviná: SU OPF, 2001. ISBN 80-7248-119-3. info
- STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. info
- MALÁTEK, V., POLONSKÝ, D. Metody sociologického výzkumu. Karviná: SU OPF, 1998. ISBN 80-7248-015-4. info
- recommended literature
- KOZEL, R., KOL. Moderní marketingový výzkum. Praha: GRADA Publishing, 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
- SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-038-4. info
- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
- WONNACOT, T. H., WONNACOT, R. J. Statistika pro obchod a hospodářství. Victoria Publishing, 1997. ISBN 80-85605-09-0. info
- LAZARSFELD, P. Počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7184-342-3. info
- LAMSER, V. Komunikace a společnost. Úvod do teorie společenské komunikace. Praha, 1969. ISBN neuvedeno. info
- Teaching methods
- One-to-One tutorial
Skills demonstration
Students' self-study - Assessment methods (in Czech)
- Kombinovaná zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 3 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2014/SVEMSV