SVNKVZS Education in Public Administration

School of Business Administration in Karvina
Summer 2014
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Janusz Mika, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Janusz Mika, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí z andragogiky, se zaměřením na profesní vzdělávání - vzdělávání úředníků veřejné správy. Výuka předmětu je koncipována interdisciplinárně, je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: v rovině výkladové (přednášky pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu) a v rovině analytické (semináře opřené o systematický rozbor odborné literatury a zdrojů, týkajících se profesního vzdělávání).
Syllabus (in Czech)
  • 1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    2. Filozoficko-historická východiska vzdělávání dospělých - 1. část
    3. Filozoficko-historická východiska vzdělávání dospělých - 2. část
    4. Dospělý
    5. Podstata profesního vzdělávání
    6. Východiska vzdělávání úředníků veřejné správy
    7. Historický vývoj vzdělávání úředníků
    8. Organizační formy, metody a didaktické prostředky vzdělávání úředníků veřejné správy
    9. Vzdělávací potřeby, plánování a realizace vzdělávání úředníků veřejné správy
    10. Účastníci vzdělávacího procesu
    11. Etické aspekty vzdělávání a působení úředníků veřejné správy
    12. Právní východiska a aspekty vzdělávání úředníků veřejné správy
    13. Význam vzdělávání pro současnost a budoucnost veřejné správy
    1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    Uvedení do předmětu, motivování studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí, týkajících se předmětu.
    2. Filozoficko-historická východiska vzdělávání dospělých - 1. část
    Stručné dějiny vzdělávání dospělých.
    3. Filozoficko-historická východiska vzdělávání dospělých - 2. část
    Andragogika a andragogické vědy, andragogika jako věda - andragogika a spol. praxe, interdisciplinarita andragogiky.
    4. Dospělý
    Dospělý jako jeden ze základních andragogických pojmů, různé pohledy na dospělost, členění dospělosti, běžné definice dospělosti z pohledu jednotlivých vědních disciplín. Proces socializace.
    5. Podstata profesního vzdělávání
    Kompetence, znalosti, dovednosti, standardy, charakteristiky profesního vzdělávání.
    6. Východiska vzdělávání úředníků veřejné správy
    Důvody vzdělávání, intelektuální a sociální kapitál, efektivní využívání a investice do lidského kapitálu, řízení lidského potenciálu.
    7. Historický vývoj vzdělávání úředníků
    Charakteristika vzdělávání úředníků v jednotlivých historických obdobích.
    8. Organizační formy, metody a didaktické prostředky vzdělávání úředníků veřejné správy
    Účinnost vzdělávacích forem a vzdělávacích metod, charakteristika nejfrekventovanějších vzdělávacích metod.
    9. Vzdělávací potřeby, plánování a realizace vzdělávání úředníků veřejné správy
    Identifikace vzdělávacích potřeb, proces plánování, vzdělávací cíle a vyhodnocení vzdělávacího procesu.
    10. Účastníci vzdělávacího procesu
    Edukanti a edukátoři, lidské aspekty vzdělávání, psychologické aspekty, účastníci vzdělávání a jejich motivace ke vzdělávání.
    11. Etické aspekty vzdělávání a působení úředníků veřejné správy
    12. Právní východiska a aspekty vzdělávání úředníků veřejné správy
    Stručná historie legislativy vzdělávání úředníků veřejné správy v Československu (ČR), současná právní východiska vzdělávání úředníků veřejné správy.
    13. Význam vzdělávání pro současnost a budoucnost veřejné správy
    Vzdělávání v období globalizace, vzdělávání pro potřeby budoucnosti, interní marketing profesního vzdělávání úředníků veřejné správy.
Literature
    required literature
  • VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3651-8. info
  • BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
    recommended literature
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
  • KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. Edukacja dorosłych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2009. ISBN 978-83-01-15659-6. info
  • ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. info
  • KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • MALACH, J., ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-043-2. info
  • FIALA, B. Vybrané kapitoly z andragogiky, pedagogiky a didaktiky. Karviná: OPF SU, 1999. ISBN 80-7248-052-9. info
Teaching methods
Skills demonstration
Seminar classes
Assessment methods
Grade
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž93
Přednáška6
Zkouška40
Summary145

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2014/SVNKVZS