EVSBPPSY Psychologie

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2015
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášek je seznámit studenty s předmětem psychologie a aplikovaných psychologických disciplín, zejména sociální psychologie, psychologie osobnosti, psychologie práce a zdraví. Výuka je koncipována jako základ studia psychologie pro manažery. Současně si klade za cíl přispět k sebepoznání, k rozvoji osobnosti studenta i k možnostem seberealizace. Předmět současně tvoří přirozená východiska pro řadu dalších disciplín ve výuce, zaměřených na problematiku komunikace, řízení, ale též pro personalistiku, marketing, andragogiku apod.
Osnova
1. Úvod do studia psychologie. Aplikované psychologie
2. Antropologické modely v psychologii a pojem osobnost
3. Vlastnosti osobnosti a typologie osobností
4. Vnímaní času a kulturní kontexty jáství
5. Sociální normy, tradice, hodnoty, postoje a jejich změna
6. Psychologické aspekty rozhodování a teorie motivace
7. Interakce personální
8. Vnímání druhých a vliv prostředí
9. Konflikt a spolupráce
10. Psychologie prodeje a trhu
11. Psychologie propagace a reklamy
12. Ovlivňování a techniky manipulace
13. Psychohygiena práce a strategie zvládání náročných životních situací
1. Úvod do studia psychologie
Předmět, úkoly a cíle psychologie. Vymezení pojmu psychologie, zařazení psychologie do systému věd. Historický vývoj psychologie. Směry v psychologii. Metody psychologie.
2. Antropologické modely v psychologii a pojem osobnost
Antické antropologické modely. Náboženské modely osobností. Osvícenský antropologický model. Psychoanalytická struktura osobnost. Behaviorální koncept osobností. Antropologický model humanistické psychologie i Gestalt. Franklův trojdimenzionální model osobností.
3. Vlastnosti osobností a typologie osobností.
Elementy osobností vrozené a získané z prostředí. Temperament a charakter. Schopnosti, dovednosti a inteligence. Extroverze a introverze. Teorie Big five. Typologie Hippokratova, Sprangerova, Eysenckova, Gretzova.
4. Vnímaní času a kulturní kontexty jáství
Paradigmata času od antiky po současnost. Kulturně geografické rozdíly ve vnímání času. Zimbardo a Boyd koncept šestí časových horizontů. Pojetí jáství ve vybraných kulturách.

5. Sociální normy, tradice, hodnoty, postoje a jejich změna
Osobnost a společnost. Hierarchie hodnot. Tradice a sebepojetí. Postoje a sebepojetí. Podmínky a následky změny postojů.
6. Psychologické aspekty rozhodování a teorie motivace
Proces rozhodování. Motivační konflikty. Kognitivní disonance. Systematizace motivů. Teorie potřeb Maslowa. Psychodynamické a behaviorální teorie. Jiné motivační teorie.
7. Interakce personální
Sociální facilitace a lenivost. Konformita. Poslušnost, autorita a vůdcovství. Skupinové procesy. Kolektivní chování

8. Vnímání druhých a vliv prostředí
Sociální vliv a sociální kontrola. Afiliace. Sociální reprezentace a teorie atribuce. Interpersonální atraktivita a vztahy.

9. Konflikt a spolupráce
Prosociální chování. Altruismus a zisk. Teorie agrese. Předsudky. Navazovaní spolupráce a řešení konfliktů.

10. Psychologie prodeje a trhu
Psychologie prodeje a trhu a jiné disciplíny. Psychologická charakteristika trhu a zboží. Smysly a emoce v konzumentském chování. Psychologie nákupu. Heuristiky v ekonomickém rozhodování.

11. Psychologie propagace a reklamy
Psychologické principy propagace a reklamy. Klasické a instrumentální podmiňování v marketingových strategiích. Charakteristika principů konstrukce reklam. Způsoby vnímání podnětů. Druhy emocí a jejich význam v reklamě. Smyslové aspekty reklamy a její prostředky. Podprahová a skrytá reklama

12. Ovlivňování a techniky manipulace
Vymezení a rozpoznání manipulace. Podstata ovlivňování pomocí NLP. Identifikace jazykové struktury ovlivňujících lidské chování. Jednotlivé manipulační techniky. Podstata paradoxního ovlivňování

13. Psychohygiena práce a strategie zvládání náročných životních situací
Klasifikace náročných životních situací. Stres, stresory a příznaky stresu. Syndrom vyhoření, příčiny, prevence a náprava. Asertivní chovaní. Psychofyzická rovnováha. Smysl života. Relaxační techniky. Duchovní život a meditace.
Literatura
    povinná literatura
  • MIZIA, C. A. Psychologie prodeje a trhu. Karviná: OPF, SU, 2011. ISBN neuvedeno. info
  • ZIMBARDO, P. The Time Paradox: The New Psychology of Time That Can Change Your Life. New York: Free Press, 2008. info
  • KERN, H., MEHL, Ch., NOLZ, H. a kol. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-121-2. info
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-198-3. info
    doporučená literatura
  • RIEGEL, K. Ekonomická psychologie. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1185-0. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Manažerská psychologie. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1349-6. info
  • BACON, J. Psyche moving: 'Active imagination' and 'focusing' in movement-based performance and psychotherapy. Body, Movement and Dance in Psychotherapy. 2007. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0871-X. info
  • SHEEHY, N. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Brno: Barrister & Principal, 2005. ISBN 80-86598-82-9. info
  • ŘÍČAN, P. Psychologie. Příručka pro studenty. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-923-2. info
  • PROVAZNÍK, V. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha, 2002. ISBN 80-247-0470-6. info
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2. info
  • WHITE, A., HARDY, L. Use of different imagery perspectives on the learning and performance of different motor skills. London: British Journal of Psychology, 1995. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Písemný test.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž79
Přednáška26
Zkouška40
Celkem145
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.