OPF:SVBPPSY Psychologie - Informace o předmětu
SVBPPSY Psychologie
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2015
- Rozsah
- 0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem přednášek je seznámit studenty s předmětem psychologie a aplikovaných psychologických disciplín, zejména sociální psychologie, psychologie osobnosti, psychologie práce a zdraví. Výuka je koncipována jako základ studia psychologie pro manažery. Současně si klade za cíl přispět k sebepoznání, k rozvoji osobnosti studenta i k možnostem seberealizace. Předmět současně tvoří přirozená východiska pro řadu dalších disciplín ve výuce, zaměřených na problematiku komunikace, řízení, ale též pro personalistiku, marketing, andragogiku apod.
- Osnova
- 1. Úvod do studia psychologie. Aplikované psychologie
2. Antropologické modely v psychologii a pojem osobnost
3. Vlastnosti osobnosti a typologie osobností
4. Vnímaní času a kulturní kontexty jáství
5. Sociální normy, tradice, hodnoty, postoje a jejich změna
6. Psychologické aspekty rozhodování a teorie motivace
7. Interakce personální
8. Vnímání druhých a vliv prostředí
9. Konflikt a spolupráce
10. Psychologie prodeje a trhu
11. Psychologie propagace a reklamy
12. Ovlivňování a techniky manipulace
13. Psychohygiena práce a strategie zvládání náročných životních situací
1. Úvod do studia psychologie
Předmět, úkoly a cíle psychologie. Vymezení pojmu psychologie, zařazení psychologie do systému věd. Historický vývoj psychologie. Směry v psychologii. Metody psychologie.
2. Antropologické modely v psychologii a pojem osobnost
Antické antropologické modely. Náboženské modely osobností. Osvícenský antropologický model. Psychoanalytická struktura osobnost. Behaviorální koncept osobností. Antropologický model humanistické psychologie i Gestalt. Franklův trojdimenzionální model osobností.
3. Vlastnosti osobností a typologie osobností.
Elementy osobností vrozené a získané z prostředí. Temperament a charakter. Schopnosti, dovednosti a inteligence. Extroverze a introverze. Teorie Big five. Typologie Hippokratova, Sprangerova, Eysenckova, Gretzova.
4. Vnímaní času a kulturní kontexty jáství
Paradigmata času od antiky po současnost. Kulturně geografické rozdíly ve vnímání času. Zimbardo a Boyd koncept šestí časových horizontů. Pojetí jáství ve vybraných kulturách.
5. Sociální normy, tradice, hodnoty, postoje a jejich změna
Osobnost a společnost. Hierarchie hodnot. Tradice a sebepojetí. Postoje a sebepojetí. Podmínky a následky změny postojů.
6. Psychologické aspekty rozhodování a teorie motivace
Proces rozhodování. Motivační konflikty. Kognitivní disonance. Systematizace motivů. Teorie potřeb Maslowa. Psychodynamické a behaviorální teorie. Jiné motivační teorie.
7. Interakce personální
Sociální facilitace a lenivost. Konformita. Poslušnost, autorita a vůdcovství. Skupinové procesy. Kolektivní chování
8. Vnímání druhých a vliv prostředí
Sociální vliv a sociální kontrola. Afiliace. Sociální reprezentace a teorie atribuce. Interpersonální atraktivita a vztahy.
9. Konflikt a spolupráce
Prosociální chování. Altruismus a zisk. Teorie agrese. Předsudky. Navazovaní spolupráce a řešení konfliktů.
10. Psychologie prodeje a trhu
Psychologie prodeje a trhu a jiné disciplíny. Psychologická charakteristika trhu a zboží. Smysly a emoce v konzumentském chování. Psychologie nákupu. Heuristiky v ekonomickém rozhodování.
11. Psychologie propagace a reklamy
Psychologické principy propagace a reklamy. Klasické a instrumentální podmiňování v marketingových strategiích. Charakteristika principů konstrukce reklam. Způsoby vnímání podnětů. Druhy emocí a jejich význam v reklamě. Smyslové aspekty reklamy a její prostředky. Podprahová a skrytá reklama
12. Ovlivňování a techniky manipulace
Vymezení a rozpoznání manipulace. Podstata ovlivňování pomocí NLP. Identifikace jazykové struktury ovlivňujících lidské chování. Jednotlivé manipulační techniky. Podstata paradoxního ovlivňování
13. Psychohygiena práce a strategie zvládání náročných životních situací
Klasifikace náročných životních situací. Stres, stresory a příznaky stresu. Syndrom vyhoření, příčiny, prevence a náprava. Asertivní chovaní. Psychofyzická rovnováha. Smysl života. Relaxační techniky. Duchovní život a meditace.
- 1. Úvod do studia psychologie. Aplikované psychologie
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2015/SVBPPSY