OPF:PEMNPMTD Management turistických destin - Informace o předmětu
PEMNPMTD Management turistických destinací
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2019
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, N_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu podává základní informaci o významu turistické destinace , o postavení a úloze obcí ve vazbě na cestovní ruch a o řízení i marketingu turistické destinace. Současně je rozebrána i významnost řešení mimořádných situací v lokalitách cestovního ruchu, postavení územního plánu a tvorba strategie územního celku.
- Osnova
- Seznam témat:
1. Faktory rozvoje cestovního ruchu a jeho rozmístění v rámci území
2. Územní plán a jeho význam
3. Tvorba územní strategie s ohledem na cestovní ruch
4. Ekonomický a politický význam cestovního ruchu
5. Pojem turistické destinace
6. Rajonizace cestovního ruchu
7. Management turistické destinace
8. Marketing turistické destinace
9. Komunikační mix turistické destinace
10. Tvorba strategie turistické destinace
11. Vytváření produktů cestovního ruchu
12. Tvorba podnikatelských sdružení v cestovním ruchu v rámci destinace
13. Výskyt a řešení krizových situací v turistických destinacích
1. Faktory rozvoje cestovního ruchu a jeho rozmístění v rámci území
Význam cestovního ruchu pro lokalitu, systém pojmů z oblasti cestovního ruchu, systém cestovního ruchu a jeho prostředí. Selektivní, lokalizační a realizační předpoklady cestovního ruchu.
2. Územní plán a jeho význam
Význam územního plánu a územně plánovací dokumentace, nástroje územního plánu, územní řízení a územní rozhodnutí, regulační plán a postavení regulativů, urbanistické studie, související legislativa.
3. Tvorba územní strategie s ohledem na cestovní ruch
Zásady tvorby strategie území, odlišnosti strategie územního celku, rozlišení územních celků, stanovení potenciálu cestovního ruchu v konkrétní lokalitě a regionu, model strategie územního celku.
4. Ekonomický a politický význam cestovního ruchu
Funkce příjmová, funkce výdajová, funkce zaměstnanosti, nositelé a nástroje cestovního ruchu, vývojové tendence cestovního ruchu.
5. Pojem turistické destinace
Definování turistické destinace a její druhy, význam turistické destinace jako rozvojového prvku, organizace cestovního ruchu v destinaci, vznik destinační společnosti.
6. Rajonizace cestovního ruchu
Kritéria rajonizace, charakteristika jednotlivých oblastí a tvorba mikrorajonů, hodnocení jednotlivých potenciálů cestovního ruchu v území a stanovení jejich vzájemné provázanosti.
7. Management turistické destinace
Specifika řízení turistické destinace, základní zásady a úkoly managementu turistické destinace, struktura destinačních společností, zájmové skupiny v turistické destinaci.
8. Marketing turistické destinace
Specifika destinačního managementu, využití rozšířeného marketingového mixu "8P", využití zákaznického mixu "4C", využití zásad "5C".
9. Komunikační mix turistické destinace
Zásady komunikace s návštěvníky, reklama a publicita - tvorba konkrétní image turistické destinace, public relations.
10. Tvorba strategie turistické destinace
Vymezení turistické destinace, určení základní vize a cílů strategie, analýza primárních a sekundárních složek cestovního ruchu, analýza konkurenčních turistických destinací, analýza potřeb a požadavků návštěvníků, modely vývoje turistické destinace.
11. Vytváření produktů cestovního ruchu
Tvorba produktů podle jejich vztahu k trhu, tvorba nových produktů podle vývojových názorů a představ zákazníků, vytváření programových balíčků služeb v konkrétní situaci, cenová politika sdružených produktů turistické nabídky.
12. Tvorba podnikatelských sdružení v cestovním ruchu v rámci destinace
Podniky v cestovním ruchu a jejich členění podle velikosti i zaměření, možnosti spolupráce a vzájemná návaznost podniků služeb, typy spolupráce mezi podniky a systém ekonomické spolupráce, možnosti tvorba klastrů služeb, uplatnění metody PPP, vzdělávací proces pracovníků cestovního ruchu v destinaci.
13. Výskyt a řešení krizových situací v turistických destinacích
Krizové situace, rizika cestovního ruchu v daném typu turisti
- Seznam témat:
- Literatura
- povinná literatura
- LEDNICKÝ, V., PYKA, J. Management turistické destinace. Karviná: OPF SU, 2011. ISBN 978-80-7248-637-3. info
- KOZAK, M., BALOGLU, S. Tourist destination governance: practice, theory and issues. Cambridge: CAB International, 2011. ISBN 978-1-84593-794-2. info
- BUTLER, R. The tourism area life cycle: second edition. Buffalo: Channel View Publications, 2006. ISBN 978-1-84541-0261-. info
- VYSTOUPIL, J., ŠAUER, M. Základy cestovního ruchu. Brno: MU ESF, 2006. ISBN 80-210-4205-2. info
- HOWIE, F. Managing the tourist destination. London: Thomson, 2003. ISBN 978-184-4800-971. info
- KIRÁLOVÁ, A. Marketing destinace cestovního ruchu. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2003. ISBN 80-86119-56-4. info
- LEDNICKÝ, V. Tvorba strategie územního celku. 1. vyd. Ostrava: VŠB-TU, 2003. ISBN 80-248-0468-9. info
- doporučená literatura
- VANHOVE, N. The economics of tourism destinations: second edition. New York: Routledge,, 2012. ISBN 978-0-08-096996-1. info
- PÁSKOVÁ, M. Udržitelnost rozvoje cestovního ruchu. Hradec Králová: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-006-1. info
- LEDNICKÝ, V., VANĚK, J., PYKA, J. Možnosti využití klastrů v cestovním ruchu. Studia Oeconomica, 2008. ISBN 978-80-7248-508-6. info
- PALÁTKOVÁ, M. Marketingová strategie destinace cestovního ruchu. Jak získat více příjmů z cestovního ruchu. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1014-5. info
- LEDNICKÝ, V. Strategické řízení. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 2006. ISBN 80-7329-131-2. info
- MELLAHI, K., FRYNAS, J. G., FINLAY, P. Global Strategic Management. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-926615-8. info
- HEATH, E., WALL, G. Marketing tourism destinations: a strategic planning approach. New York: Wiley, 1992. ISBN 978-04-715-4067-6. info
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Laboratorní praktika
Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Známkou
Kombinovaná zkouška - Informace učitele
- Průběžný test.
Semestrální práce obhájená v seminářích
Zkouška kombinovaná.
Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 38 Přednáška 26 Seminář 13 Zkouška 40 Celkem 117 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2019/PEMNPMTD