OPF:MAR063S Odvětví cestovního ruchu - Informace o předmětu
MAR063S Odvětví cestovního ruchu
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2006
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Miroslava Kostková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Miroslava Kostková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika cestovního ruchu (program OPF, B_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: Předmět Odvětví cestovního ruchu poskytuje základní informace o vzniku, chování, poslání a rozvoji cestovního ruchu. Posluchač se seznámí nejen s významnými historickými údaji, ale i údaji z praxe a předpoklady dalšího vývoje odvětví cestovního ruchu doma, v Evropě i ve světě. Specifičnost odvětví klade zvýšený důraz na kvalitní práci manažerů, jejichž osobnost podtrhuje závěrečná kapitola.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Historie a pojem cestovního ruchu
2. Vymezení cestovního ruchu
3. Subjekt cestovního ruchu
4. Objekt cestovního ruchu.
5. Organizace a instituce cestovního ruchu v České republice
6. Kvalita služeb cestovního ruchu a ochrana účastníka cestovního ruchu
7. Postavení cestovního ruchu v národním hospodářství
8. Mezinárodní organizace cestovního ruchu
9. Předpoklady rozvoje cestovního ruchu.
10. Inovace a nové produkty cestovního ruchu.
Obsah předmětu:
1. Historie a pojem cestovního ruchu.
Vznik a základní podmínky rozvoje cestovního ruchu. Charakteristika vývoje novodobého cestovního ruchu.Vývoj vědy o cestovním ruchu. Definice cestovního ruchu. Vývoj cestovního ruchu v České republice.
2. Vymezení cestovního ruchu.
Základní podmínky rozvoje cestovního ruchu. Činitelé ovlivňující účast obyvatelstva na cestovním ruchu. Systémové pojetí cestovního ruchu. Druhy cestovního ruchu. Formy cestovního ruchu. Cestovní ruch a jeho vnější prostředí. Cestovní ruch a ekologie. Charakter únosné turistiky.
3. Subjekt cestovního ruchu.
Potřeba a motiv. Sociální faktory. Ekonomické faktory. Sociologicko-ekonomické faktory. Motivy ovlivňující poptávku. Typologie subjektu cestovního ruchu. Statistické vykazování subjektu cestovního ruchu.
4. Objekt cestovního ruchu.
Rekreační prostor. Materiálně technická základna cestovního ruchu. Vymezení a úlohy Materiálně technické základny cestovního ruchu. Klasifikace Materiálně technické základny cestovního ruchu. Rozvoj Materiálně technické základny cestovního ruchu.
5. Organizace a instituce cestovního ruchu v České republice
Vývoj organizace cestovního ruchu v Československu, ČSFR a České republice. Vývoj řízení CR. Podniková organizace CR. Cestovní kanceláře. Dodavatelské organizace a organizace služeb CR. Asociace cestovních kanceláří. Asociace provozovatelů hotelových a hostinských služeb. Česká centrála cestovního ruchu. NIS cestovního ruchu České republiky.
6. Kvalita služeb cestovního ruchu a ochrana účastníka cestovního ruchu
Standardizace kvality. Nová hotelová klasifikace. Kvalita podle ISO 9000. Práva a povinnosti v CR. Směrnice Rady Evropy. Agenda 21 pro průmysl CR. Celosvětový mravní kodex pro CR.
7. Postavení cestovního ruchu v národním hospodářství.
Zvláštnosti cestovního ruchu v zahraničním obchodě. Zahraniční cestovní ruch a platební bilance státu. Devizové hospodářství. Mezinárodní dohody. Propagace cestovního ruchu v zahraničí. Smlouvy našich subjektů cestovního ruchu se zahraničím.
8. Mezinárodní organizace cestovního ruchu.
Vládní mezinárodní organizace cestovního ruchu. Nevládní mezinárodní organizace cestovního ruchu.
9. Předpoklady rozvoje cestovního ruchu.
Předpoklady rozvoje cestovního ruchu v České republice. Ve světě dle WTO do r. 2020. Koncepce státní politiky rozvoje cestovního ruchu v České republice. Satelitní účet. Regionální politika cestovního ruchu.
10. Inovace a nové produkty cestovního ruchu.
Městský cestovní ruch, Fitness a Wellness, zábavní parky, cesty za kulturou, cestovní ruch mládeže, turistické trasy, kongresový, industriální, venkovský, incentivní a náboženský cestovní ruch.
Využití elektronických médií:
V rámci výuky předmětu a k jeho prezentaci jsou využívána tato elektronická média: dataprojektor.
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu do konce zápočtového týdne. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu, jeho hodnocení je součástí celkového hodnoceni studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2006/MAR063S