OPF:MAR107S Quality management - Course Information
MAR107S Quality management
School of Business Administration in KarvinaWinter 2006
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Dr. Ing. Marie Gabryšová (lecturer)
- Guaranteed by
- Dr. Ing. Marie Gabryšová
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Economy of Tourism (programme OPF, B_EKOMAN)
- Marketing and Management (programme OPF, B_EKOMAN) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Cíl předmětu: Předmět vede studenty k poznání společenského významu jakosti, seznamuje s ukazateli jakosti, se strukturou současného řízení jakosti v rámci republiky s přihlédnutím k vývojovým tendencím a požadavkům vyplývajícím ze spolupráce se zeměmi EU. Poznatky jsou rozšířeny o moderní principy zabezpečování jakosti ve vyspělých státech světa (Japonska, USA, Západní Evropy), aby studenti získali všeobecnou orientaci o problematice jakosti. Důležitost sledování a řízení jakosti výrobků je zvýrazněna konkrétním výpočtem ztrát, které vznikají nespokojeností zákazníka a zhoršením dobrého jména firmy. Studenti jsou tak výrazně motivováni pro důsledné sledování a řízení jakosti a tím je vytvářen základ pro zkvalitnění jakosti výrobků, služeb a vztahů v celospolečenském rozměru.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Pojem a vývoj teorie jakosti.
2. Moderní pojetí jakosti.
3. Státní politika jakosti v ČR.
4. Jakost zboží, služeb a procesů. Vývoj požadavků na jakost, normy ISO 9000, ISO 14000,
ISO 19000.
5. Systém akreditace, zkušebnictví a certifikace.
6. Technika a nástroje používané při zabezpečování jakosti.
7. Náklady na jakost.
8. Etické základy jakosti.
Obsah předmětu:
1. Pojem a vývoj teorie jakosti.
Charakteristiky a prvky jakosti, jakost a marketing.
2. Moderní pojetí jakosti.
"Japonská cesta" celopodnikového zabezpečování jakosti, řízení jakosti v USA a v Západní Evropě. EFQM, EOQ. Úloha vrcholového managementu při řízení jakosti, úloha středního článku řízení, výchova k jakosti.
3. Státní politika jakosti v ČR.
ČSJ, Sdružení pro cenu ČR za jakost, účast ČR v EOQ. Ceny za jakost: Cena České republiky, Czech made, Cena Anežky Žaludové, Ceny udělované v jiných zemích.
4. Jakost zboží, jakost služeb a procesů, vývoj jakosti, normy ISO 9000, ISO 14000, ISO 19000. Systémy managementu jakosti, změny plynoucí z revize norem.
5. Systém akreditace, zkušebnictví a certifikace.
Globální koncepce jakosti, moduly prokazované shody, ohlášená místa.
6. Technika a nástroje používané při zabezpečování jakosti.
Analýza možných chyb a jejich následků. Histogramy. Diagram příčiny a následků. Paretova analýza. Vývojový diagram. Využití výpočetní techniky při zabezpečování jakosti.
7. Náklady na jakost.
Význam sledování nákladů na jakost pro výrobce. Náklady na nízkou jakost. Nespokojenost zákazníka a ztráty z nízké jakosti. Ztráty způsobené zhoršením dobrého jména firmy. Hodnocení uživatelské efektivnosti zvyšování jakosti. Hodnocení národohospodářské efektivnosti zvyšování jakosti.
8. Etické základy jakosti.
Etické hodnoty, etika jako významná součást řízení jakosti. Etické kodexy, vztahy mezi etikou, jakostí a dlouhodobou prosperitou.
Využití elektronických médií:
V rámci výuky předmětu a k jeho prezentaci jsou elektronická média využívána.
- Struktura výkladu:
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/MAR107S