OPF:SV643 Psychology of Personality - Course Information
SV643 Psychology of Personality
School of Business Administration in KarvinaWinter 2006
- Extent and Intensity
- 1/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Marie Dočkalová, CSc. (lecturer)
PhDr. Marie Dočkalová, CSc. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Marie Dočkalová, CSc.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Banking (programme OPF, M_HOSPOL)
- Banking (programme OPF, N_HOSPOL)
- Business Economics in Trade and Services (programme OPF, B_EKOMAN) (2)
- Economics of Enterprise in Trade and Services (programme OPF, M_EKOMAN) (2)
- European Union (programme OPF, M_HOSPOL) (2)
- Finance (programme OPF, M_HOSPOL) (2)
- Corporate Finance (programme OPF, M_EKOMAN)
- Informatika v ekonomice (programme OPF, M_SYSINF) (2)
- Managerial Informatics (programme OPF, M_SYSINF) (2)
- Marketing and Management (programme OPF, B_EKOMAN) (2)
- Marketing and Management (programme OPF, M_EKOMAN) (2)
- Marketing and Management (programme OPF, N_EKOMAN)
- National Economy (programme OPF, M_HOSPOL)
- Social Management (programme OPF, B_HOSPOL)
- Social Management (programme OPF, M_HOSPOL)
- Public Economy and Administration (programme OPF, M_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými poznatky psychologie osobnosti, naučit je aplikovat tyto vědomosti, příp. dovednosti do praktických aktivit pracovníka managementu, a je vhodný i pro budoucí pracovníky v personální a sociální sféře. Konkrétní rozsah, hloubka a podoba aplikace jednotlivých tematických okruhů je flexibilně upravována podle složení studentů a zohledňuje v prvé řadě skutečnost, zda mají již absolvován předmět Psychologie a sociologie.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Úvod do studia psychologie osobnosti
2. Integrita osobnosti
3. Typologie MBTI
4. Vlastnosti osobnosti
5. Stabilita osobnosti
6. Dispozice a schopnosti
7. Tvůrčí potenciál
8. Dynamika osobnosti
9. Jednotlivé typy zaměstnanců, klientů
10. Selfmanagement
Obsah předmětu:
1. Úvod do studia psychologie osobnosti
Předmět psychologie osobnosti, cíle, způsob práce. Podmíněnost utváření a vývoje osobnosti. Znaky zralé osobnosti. Rysy úspěšných manažerů, Johariho okno. Sebepoznání jako důležitý nástroj rozvoje profesionality manažera.
2. Integrita osobnosti
Vědomí. Povaha vědomí, jeho stupňovitost. Pojem já, vývoj sebepojetí. Zdroje utvářející Já. Obranné mechanismy Já. Korekce sebevědomí,včetně praktického nácviku jednotlivých technik k získání odpovídajícího sebevědomí.
3. Typologie MBTI
Manažerská typologie MBTI. Možnosti MBTI v sebepoznání, vylaďování manažerského stylu v efektivnější práci s lidmi. Kognitivní styly a jejich využití při komunikaci a vedení lidí.
4. Vlastnosti osobnosti .Temperament. Extroverze a introverze a jejich aplikace při sebepoznání i práci s druhými lidmi, klientem. Nácvik modelových situací. Learyho systém a jeho využití - Těžiště kontroly. Nácvik proaktivity.
5. Stabilita osobnosti
Zátěž. Zátěžové situace a jejich vliv na organismus současného člověka. Typ chovánA, B. Syndrom vyhoření. Možnosti vylaďování organismu. Protistresový program. Nácvik vybraných relaxačních technik.
6. Dispozice a schopnosti
Pojmosloví. Klasifikace schopností. Inteligence. Vývoj názorů na inteligenci, měření inteligence. Poruchy intelektu. Schopnosti a pracovní výkon. Požadavky na schopnostní vybavení úspěšného zaměstnance, manažera.
7. Tvůrčí potenciál. Znaky tvořivé osobnosti. Metody kultivace tvůrčího potenciálu. Manažerská intuice. Tvořivé metody skupinového řešení problémů.
8. Dynamika osobnosti
Motivační struktura osobnosti. Potřeby. Zájmy. Aspirace, cíle. Postoje a hodnotová orientace. Zjištění kariérových stimulů. Určení kariérové typu. Aplikace poznatků do personálního managementu.
9. Jednotlivé typy zaměstnanců, klientů
Využití poznatků o vlastnostech, rysech, motivaci osobnosti při práci s podřízenými, klienty, občanem při obchodních jednáních apod. Typologie zákazníků, zaměstnanců. Práce se svízelným klientem, problémovým zaměstnancem.
10. Selfmanagement. Podstata manažerské práce. Podmínky vlastního úspěchu. Sebeřízení Umění sebeprezentace. Etiketa manažera. Time management 4. generace.
V rámci výuky předmětu a k jeho prezentaci jsou využívána elektronická média v laboratoři VES.
- Struktura výkladu:
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/SV643