KOM514S Multimedia Communication

School of Business Administration in Karvina
Winter 2007
Extent and Intensity
1/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. (lecturer)
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc.
Department of Tourism and Leisure Activities – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen na získávání interdisciplinární orientace v komunikaci prostřednictvím elektronických komunikačních prostředků (především počítač, internetová síť, telefonický styk a jejich kombinací), která je příznačná pro komunikační sféry a situace v pracovním prostředí. Předmět je vystavěn také jako soubor praktických aplikačních postupů - syntéza poznatků a zkušeností, získaných ve všeobecných a komunikačních disciplínách, které poskytuje katedra (fakulta) ve svém studijním programu.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura předmětu:
    1. Specifika komunikačních interakcí v prostředí teletechnologií.
    2. Vícekódovost elektronicky zprostředkovaných informací.
    3. Pragmatická osnova elektronické komunikace v obchodně-podnikatelské sféře.
    4. Sociopsychický status účastníků pracovní komunikace.
    5. Téma - podmínky a předpoklady jeho úspěšného zvládnutí v prostředí teletechnologií.
    6. Korespondence vektorů mluvenost - psanost v kybernetickém prostoru.
    7. Parametry veřejnost - privátnost a oficiálnost - neoficiálnost: možnosti, výhody a rizika jejich průniku v elektronicky zprostředkované pracovní komunikaci.
    8. Komunikační charakteristiky internetové pracovní interakce.
    9. Internetová etiketa (netiketa) a její všeobecné determinanty.
    10. Požadavky na kultivovanou internetovou pracovní komunikaci.
    11. Elektronická pracovní komunikace a komunikační kompetence.
    12. Základní interakční modely elektronicky zprostředkované pracovní komunikace.
    Obsah předmětu:
    1. Specifika komunikačních interakcí v prostředí teletechnologií
    Zavádění nových komunikačních médií jako společenský fenomén 21. století. Komunikační kanály a komunikační média. Komunikační řetězec v prostředí teletechnologií - specifika plynoucí z multidisciplinárních pozic. Elektronická zpětná vazba - podmínky a předpoklady jejího efektivního/efektního vytváření. Výhody a nedostatky elektronicky zprostředkované komunikace.
    2. Vícekódovost elektronicky zprostředkovaných informací
    Primární a sekundární kódy v prostředí teletechnologií. Výrazově-formační prostředky v teletechnologické komunikaci - možnosti výběru, supletivnost. Jazyková složka jako klíčová sémiotická soustava.
    3. Pragmatická osnova elektronické komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
    Ekonomičnost jako hlavní předpoklad moderních pracovních kontaktů v podnikatelském prostředí. Plánovaní času a elektronicky determinované komunikační interakce. Mechanický a organický informační model.
    4. Sociopsychický status účastníků pracovní komunikace
    Manažer jako individuálně/sociálně strukturovaná osobnost. Rolové registry, prestiž a interpersonální komunikace. Pracovní zátěž a využívání teletechnologií. Elektronická komunikace - image manažera - goodwill korporace. Navazování a udržování optimálních pracovně-komunikačních vztahů.
    5. Téma - podmínky a předpoklady jeho úspěšného zvládnutí v prostředí teletechnologií
    Zvládání komunikačního chování a produktivní vyústění pracovních interakcí s ohledem na předpokládaný cíl. Téma - nevyhnutelný společný prostor pro uplatňování vhodné strategie v úspěšné pracovní komunikaci. Strukturování tématu při komunikování v elektronickém prostředí. Výraz v službách významu.
    6. Korespondence vektorů mluvenost - psanost v kybernetickém prostoru
    Charakteristika a porovnání základních forem komunikace. Ústní pracovní komunikace - pohotové vyvažování napětí mezi automatizovaností a aktualizovaností přímé interakce. Písemná komunikace. Smíšené formy komunikace - vymezení hranic, podstata a uplatnění. Dialog nebo monolog?
    7. Parametry veřejnost - privátnost a oficiálnost - neoficiálnost: možnosti, výhody a rizika jejich průniku v elektronicky zprostředkované pracovní komunikaci
    Pracovní komunikát - sjednocení objektivních a subjektivních komunikačních předpokladů. Vstup jiných komunikantů do pracovní komunikace. Přímá a zprostředkovaná pracovní komunikace.
    8. Komunikační charakteristiky internetové pracovní interakce
    Základní terminologie v prostředí teletechnologií. Prostředky pro vymezení modelu internetové pracovní komunikace. Struktura a segmentován
Literature
    required literature
  • CEJPEK, J. Informace, komunikace, myšlení. 2. přepr. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X. info
  • ŽEMLIČKA, M. E-mail, chat, sms. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-928-3. info
  • GLASSMAN, A. Aby sme si rozumeli. Bratislava : Remedium, 2000. ISBN 80-85218-91-7. info
  • MAITLAND, I. Jak psát obchodní korespondenci. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-324-2. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
  • BARKER, A. Umíte přesvědčit? Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-378-1. info
  • BIRKENBIHLOVÁ, V. F. Umenie komunikácie. Bratislava : Aktuell, 1999, 1999. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1990, Winter 1991, Winter 1992, Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2005, Winter 2006, Summer 2008.
  • Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2007/KOM514S