OPF:MAR061 Management služeb cestovního r - Informace o předmětu
MAR061 Management služeb cestovního ruchu
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2007
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Miroslava Kostková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Miroslava Kostková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Ing. Miroslava Kostková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika cestovního ruchu (program OPF, B_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Výuka tohoto kurzu seznamuje posluchače se základními, specifickými i doplňkovými službami cestovního ruchu, jejich organizací a řízením v členění na služby cestovních a dopravních kanceláří, služby dopravy, služby pojištění, celní a pasové služby, služby ubytovací, stravovací a lázeňské a požadavky na pracovníky cestovního ruchu.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Služby cestovního ruchu
2. Služby cestovních kanceláří
3. Služby dopravních podniků
4. Celní a pasová služba v CR
5. Služby pojištění v CR, platební karty
6. Požadavky na pracovníky cestovního ruchu
7. Služby v železniční dopravě
8. Služby v letecké dopravě
9. Služby silniční a ostatní dopravy
10. Služby ubytovací
11. Služby stravovací
12. Lázeňské služby
13. Programové služby ubytovacích zařízení
Obsah kurzu:
1. Služby cestovního ruchu
Podstata a zvláštnosti služeb CR. Charakteristika a klasifikace služeb CR. Komplexnost služeb cestovního ruchu. Právní vztahy při poskytování služeb CR.
2. Služby cestovních kanceláří
Význam, funkce a klasifikace cestovních kanceláří. Cestovní kanceláře v ČR. Organizační struktura cestovních kanceláří. Služby cestovních kanceláří. Turistická informační střediska. Asociace turistických informačních středisek (A.T.I.S.).
3. Služby dopravních podniků
Služby železniční dopravy. Služby letecké dopravy. Služby silniční dopravy. Služby vodní dopravy. Služby jiných druhů dopravních zařízení.
4. Celní a pasová služba v CR
Cestovní doklady a víza. Celní zákon a celní kontrola. Devizový zákon a devizová kontrola.
5. Služby pojištění v CR. Platební karty
Cestovní pojištění. Pojištění pracovních cest. Pojištění asistenčních služeb cestovních kanceláří. Mezinárodní smlouvy o zdravotní pomoci.
6. Požadavky na pracovníky cestovního ruchu
Osobnost pracovníka cestovního ruchu. Profil vedoucího pracovníka. Profil provozního pracovníka. Profil průvodce cestovního ruchu.
7. Služby v železniční dopravě
Vnitrostátní železniční doprava (přepravní předpisy, jízdní řád, druhy vlaků, dopravní ceniny, výpočet cestovného, místenky, lůžkové a lehátkové lístky, přeprava skupin, reklamace cestovného). Mezinárodní železniční doprava (zahraniční dopravní ceniny, tarify, slevy, reklamace jízdného).
8. Služby v letecké dopravě
Informační a dopravní služby pro cestující. Letecké společnosti a asociace. Vnitrostátní letecká doprava (letový řád, tarify, dopravní ceniny, reklamace, přeprava zavazadel). Mezinárodní letecká doprava (letový řád, tarify, dopravní).
9. Služby silniční a ostatní dopravy
Služby silniční dopravy (silniční doprava a silniční síť, pravidelná a nepravidelná doprava účastníků CR, služby motoristům). Služby ostatních druhů dopravy (vodní doprava, MHD a středisková doprava, horská dopravní zařízení).
10. Služby ubytovací
Kategorizace ubytovacích zařízení. Zajištění přechodného ubytování. Pracovní operace v ubytovacím středisku (příchod hosta, pobyt hosta, vyúčtování a odchod hosta). Služby v odbytovém středisku ubytování (placené a neplacené služby). Pracovníci ubytovacího střediska.
11. Služby stravovací
Kategorizace stravovacích středisek. Nabídka a poptávka ve stravovacím středisku. Pracovní operace ve stravovacím středisku (příprava, obsluha, ukončení provozu, kontrola tržeb a spotřeby, vyúčtování s hostem). Organizace práce v odbytovém stravovacím středisku: individuální obsluha, samoobsluha. Pracovníci střediska stravování. Organizace práce ve výrobním středisku. Pracovníci výrobního střediska.
12. Lázeňské služby
Význam a klasifikace lázeňských služeb. Lázeňská péče (příjem pacienta, lékařské a léčebné služby, ubytovací a stravovací služby, společensko - kulturní služby). Doplňkové služby. Druhy lázeňských pobytů.
13. Programové služby ubytovacích zařízení
Podstata a význam doplňkových služeb. Hledisko funkce a místa poskytování. Hledisko spotř
- Struktura výkladu:
- Literatura
- povinná literatura
- HORNER, S., SWARBROOKE, J. Cestovní ruchu, ubytování a stravování, využití volného času. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0202-9. info
- KOLEKTIV. Služby a cestovný ruch. Bratislava: Sprint, 2001. ISBN 80-88848-78-4. info
- KNOP, K. Lázeňství, ekonomika a management. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-717-6. info
- BERÁNEK,J.,KOTEK,P. Řízení hotelového provozu. Praha:Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-400-2. info
- NĚMČANSKÝ, M. Management cestovního ruchu. Karviná: OPF SU, 1995. ISBN 80-85879-18-2. info
- KUNEŠOVÁ, E., NEDVĚDOVÁ, A. Technika cestovního ruchu. Praha: Grada, 1992. ISBN 80-85623-32-3. info
- doporučená literatura
- ZELENKA, J.,PÁSKOVÁ, M. Výkladový slovník cestovního ruchu. Praha: MMR, 2002. info
- ORIEŠKA, J. Služby cestovného ruchu. B. Bystrica:EF UMB, 1998. ISBN 80-8055-110-3. info
- KASPAR, C. Základy cestovného ruchu. B. Bystrica: EF UMB, 1995. ISBN 80-901166-5-5. info
- EISLER, J. Ekonomika podniků dopravy. Praha: VŠE, 1994. ISBN 80-7079-268-X. info
- KRAJČOVIČ, P. Riadenie kvality služieb rest. stravovania a prechodného ubytovania. Bratislava: VŠE, 1990. info
- BUREŠ, J., FILIP, V. Jednotné zásady hotelového provozu. Praha: Merkur, 1989. info
- ČERNÝ, J. Lázně v Československu. Praha: Práce, 1989. info
- KOPŠO, E. Materiálno-technická základňa cestovného ruchu a spol. stravovania. Bratislava: SPN, 1989. info
- Informace učitele
- Studentům je zadán referát na aktuální téma a seminární práce na téma : Příprava katalogového listu pobytu či zájezdu v cestovní kanceláři s kalkulacemi služeb ( ubytování na minimálně 2 noci, stravování, doplňkové služby, místní poplatky, pojištění, doprava, marže, riziko neobsazení, zařazení ubytovacího zařízení podle Doporučení pro kategorizaci ubytovacích zařízení). Seminární práci odevzdávají studenti v druhé polovině semestru (nejpozději týden před zápočtovým týdnem). Prezentace referátu a seminární práce je podmínkou pro přijetí ke zkoušce. Kurz je ukončen ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2007/MAR061