OPF:MAR101 Strategický marketing - Informace o předmětu
MAR101 Strategický marketing
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2007
- Rozsah
- 3/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Zdeněk Bednarčík (přednášející)
doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Strategický marketing navazuje a rozvíjí poznatky z kurzu marketing a z kurzu management. Jeho cílem je povýšit teoretický a metodologický základ těchto disciplín, zabezpečit jejich mezioborové a interdisciplinární vazby a dosáhnout toho, aby studenti byli schopni souborně posuzovat složité praktické jevy a procesy. Strategický charakter předmětu vyžaduje, aby studenti znali základy výzkumné, řešitelské a badatelské činnosti a aby výsledky výzkumů uměli transformovat do teorie a zejména do praktických podnikatelských aktivit a marketingových projektů.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Podstata a obsah strategického marketingu
2. Vývoj strategického marketingu
3. Vývoj systému strategického marketingu
4. Vybrané funkce strategického marketingu
5. Vyhledávání strategických příležitostí
6. Tvorba strategických marketingových programů
7. Prostředí ovlivňující strategický marketing
8. Uplatnění strategického marketingu při vytváření konkurenční strategie
9. Implementace strategického marketingu do praktické činnosti firmy
10. Strategický marketing a informační management
11. Aplikace strategického marketingu
12. Organizační modely marketingového managementu na podporu strategické orientace firmy
13. Mezinárodní strategický marketing a jeho uplatňování.
14. Volné téma
Obsah kurzu:
1. Podstata a obsah strategického marketingu
Úvod do strategického marketingu, obecné vymezení základních pojmů, jejich podstaty, šíře, hloubky a vzájemných vazeb. Postavení a úloha strategického marketingu v ekonomické teorii i v praktických podmínkách fungování tržní ekonomiky i konkrétních společností a firem.
2. Vývoj strategického marketingu
Vývojové fáze strategického marketingu. Přístupy k diskusi o strategii v marketingové vědě. Vliv společenského vývoje a jednotlivých společenských sfér tj. politiky, ekonomiky, sociálních a kulturních podmínek a zvláštností na strategický rozvoj hospodářských odvětví, oborů a jednotlivých firem.
3. Vývoj systému strategického marketingu
Vývoj názoru na marketing. Vývoj organizace a řízení strategického marketingu. Vývoj informačního plánovacího a kontrolního systému ve strategickém marketingu. Postupné fáze aplikace strategických úloh v podnikové praxi.
4. Vybrané funkce strategického marketingu
Integrační, koordinační a kooperační funkce. Nastolení principu flexibility na fenomen "změna". Dosažení vysokého stupně kreativity, invence a inovační pohotovosti. Rozvíjení profesionality, specializace, kvalifikace a kompetentnosti.
5. Vyhledávání strategických příležitostí
Vyhledávání strategických partnerů. Kultivace strategických prodejních příležitostí, účast v mezinárodních, národních a regionálních projektech, programech a grantech. Příklad zapojení na regionální rizikový fond, na smlouvu o franchise apod.
6. Tvorba strategických marketingových programů
Tvorba strategického cílového systému. Vytváření základní marketingové infrastruktury a podmínek pro rozvoj strategického marketingu. Plánování a řízení strategických inovací ve firmě.
7. Prostředí ovlivňující strategický marketing
Aplikace teorie trendů v globálním, národním i regionálním smyslu. Vliv interního prostředí na marketingovou strategii. Ekonomické, politické, sociální, kulturní a právní prostředí jako východisko pro strategické marketingové úvahy.
8. Uplatnění strategického marketingu při vytváření konkurenční strategie
Charakteristika vzniku globální konkurence. Postupy při analýze strategie nejvýznamnějších konkurentů. Stanovení strategických cílů ve vztahu k potenciální konkurenci. Strategie získávání konkurenční výhody.
9. Implementace strategického marketingu do praktické činnosti firmy
Vztah mezi marketingovou strategií, jejím zaváděním a realizací. Předmět a metoda zavádění, překonávání překážek, reakce na změny a vyhodnocování stavu. Bariéry a formy rezistence.
10. Strategický marketing a informační management
Rozvoj a využití tržního zpravodajství. Úloha strategického marketingu v informační společnosti. Souvislosti mezi strategickým marketingem a managementem informací.
Význam marketingového výzkumu a marketingových informací pro strategi
- Struktura výkladu:
- Literatura
- povinná literatura
- KOTLER, P. Marketing Management. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-08-2. info
- doporučená literatura
- KOTLER, P., ARMSTRONG, G. Marketing. Praha: Victoria Publishing, 2004. ISBN 80-247-0513-3. info
- SANDFORD, K. Fruhen mit Liebe. Bern: Fischer media, 1999. ISBN 3-85681-445-0. info
- MEFFERT, H. Marketing. Wiesbaden: Verlag Gabler, 1997. ISBN 3-409-69014-X. info
- SVĚTLÍK, J. Marketing - Cesta k trhu. Zlín: EKKA, 1994. ISBN 80-900015-8-0. info
- HORÁKOVÁ, I. Marketing v současné světové praxi. Praha: Grada, 1992. ISBN 80-85424-83-5. info
- BURKOWITZ, E., KERIN, R., RUDELINS, W. Marketing. Boston: IRWIN, 1989. ISBN 0-256-07513-1. info
- Informace učitele
- Podmínkou je přednesení referátu, sepsání a obhajoba seminární práce a vykonání písemné zkoušky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2007/MAR101