OPF:MP303S Strategický management - Informace o předmětu
MP303S Strategický management
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2007
- Rozsah
- 3/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Václav Lednický, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Eva Wagnerová, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. Ing. Eva Wagnerová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, N_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenty s podstatou strategického managementu definovaného jako řada rozhodnutí a aktivit, jejichž výsledkem je tvorba a aplikace strategických plánů podnikatelských společností, které umožní dosažení cílů těchto společností. Dále pak s funkcemi a chováním vrcholových řídících orgánů top managementu podnikatelských společností, kteří jsou ve sféře managementu tvorby a realizace strategických rozhodnutí.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementu v něm
2. Chápání strategického managementu jako procesu
3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnost
4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategie
5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmy
6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabosti firmy
7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investic
8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomiky
9. Volba a typy strategií, funkční strategie, typologie strategických přístupů
10. Riziko a podnikatelská krize v podmínkách tvorby strategie firmy
11. Postup implementace strategie, případové studie
12. Současné manažerské přístupy k řízení jako součást strategie firmy
Obsah předmětu:
1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementu v něm
Podstata a význam strategického managementu, jeho dimenze: úrovně strategie, charakteristika rozhodování v oblasti strategického rozhodování, základní prvky strategického managementu: tvůrci strategie (top management), cíle strategického managementu a praktický pohled na tento management, charakteristika komponent strategického managementu.
2. Chápání strategického managementu jako procesu
Charakteristika struktury strategického managementu jako procesu. Popis strukturálních vazeb prvků strategického managementu jako procesu a sekvence jejich interakcí ve vazbě na účel aplikace strategického managementu v podnikatelské společnosti
3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnost
Prognostika jako vědecký podklad strategií, techniky prognózování. Přesnost a informační hodnoty prognóz jako alternativ vývojových trendů budoucnosti. Základní globální problémy světa a hlavní vývojové směry současnosti.
4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategie
Definování a význam vize podniku. Určení filosofie firmy a zpracování poslání (MISE) podniku. Stanovení organizačních cílů strategie a jejich základní charakteristika v obecné formě (SMART). Zájmové skupiny strategického řízení a jejich vliv na tvorbu cílů.
5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmy
Charakteristika vzdáleného okolí podnikatelské společnosti: ekonomické a sociální faktory, politické faktory, technologické a ekologické faktory, síly konkurence ovlivňující strategii podnikatelské společnosti v širších souvislostech, analýza konkurence.
Charakteristika bezprostředního okolí: charakteristika vlivných dodavatelů a zákazníků, substituční zboží. Konkurenční pozice, profily zákazníků. Charakteristika dodavatelů a věřitelů.
6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabostí firmy
Charakteristika interní analýzy, aplikace různých metod analýzy. Chápání interní analýzy jako procesu. Identifikace interních strategických faktorů a jejich hodnocení.
7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investic
Významnost finanční analýzy, její cíle, metodika. Analýza zadluženosti a řízení dluhů, analýza rentability včetně pyramidových rozkladů, ukazatelé řízení aktiv, identifikace solventnosti i ziskovosti. Význam strategické kontroly, postupy. Investiční politika jako nová součást strategie.
8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomiky
Strategické požadavky nadnárodních společností. Důvody nadná
- Struktura výkladu:
- Literatura
- povinná literatura
- JÁČ, P., RYDVALOVÁ, P., ŽIŽKA, M. Inovace v malém a středním podnikání. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0853-8. info
- KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚLO, O. Strategické řízení 1. vydání. Praha: C.H.Beck, 2002. ISBN 80-7179-578-X. info
- KONEČNÝ, M., LEDNICKÝ, V., MATUSIKOVÁ, L., WAGNEROVÁ, E. Strategický management. Karviná: SU OPF, 1999. ISBN 80-7248-049-9. info
- doporučená literatura
- LEDNICKÝ, V. Strategický management. 1. vyd. Ostrava: AJAK, 2000. ISBN 80-7048-019-X. info
- SLÁVIK, Š. Stratégia riadenia podniku. Bratislava : SPRINT, 1999. ISBN 80-888-48-41-5. info
- DOLAN, R. J. Strategic Marketing Management. Boston: Harvard Business School Publications, 1998. ISBN 95-5432. info
- COLENSO, M. Strategic Skills for Line Managers. Great Britain: Planta Tree, 1998. ISBN 0-7506-3982-2. info
- BOWMAN, C. Strategický management. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-230-1. info
- ŠULEŘ, O. Manažerské techniky. Olomouc: Rubiko, 1995. ISBN 80-85839-06-7. info
- PRESNER, L. A. Slovník mezinárodního podnikání. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-12-0. info
- PORTER, M. E. Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-11-2. info
- PORTER, M. E. Konkurenční výhoda. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-12-0. info
- KOONTZ, H., WEIHRICH, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-45-7. info
- PEARCE, J. A., ROBINSON, R. B. Strategic Management. Boston: IRWIN, 1991. ISBN 0-256-06236-6. info
- HESKETT, J. L. Managing in the Service Economy. Boston: Harvard Business School, 1986. ISBN 95-94-93-92-9-8-7. info
- Informace učitele
- Podmínkou pro absolvování předmětu je vypracování semestrální práce na téma, jež určí vyučující nejpozději do 3. výukového týdne, a její obhajoba v rámci zkoušky. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2007/MP303S