SV614S Podnikatelská etika

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2007
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními kategoriemi a pojmy etiky, s hlavními okruhy, kterými se zabývá podnikatelská etika a na základě toho je podnítit k morálnímu jednání v podnikání a v životě vůbec. Výklad orientovat tak, aby korespondoval zejména se strukturou předmětů Nauka o podniku, Management, Personalistika, Personální management, Filozofie a etika aj.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    2. Úvod do etiky
    3. Podnikatelská etika
    4. Etické kodexy
    5. Etické aspekty ochrany životního prostředí
    6. Etika a reklama
    7. Manažerská etika
    8. Etika a pracovní vztahy

    Obsah předmětu:
    1. Metodický a motivační úvod do předmětu
    Uvedení do předmětu, motivování vysokoškolských studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se předmětu.
    2. Úvod do etiky
    Etika jako věda o morálce, vědeckost etiky, filozofická etika, situační etika, etické normy - podmíněnost-cíl, autorita a etika. Výzkumné metody etiky.

    3. Podnikatelská etika
    Podnikatelská etika jako aplikovaná integrativní normativní etika zabývající se zkoumáním interakce mezi etikou a ekonomikou. Vývoj podnikatelské etiky jako akademické disciplíny. Tři úrovně podnikatelské etiky.
    4. Etické kodexy
    Podstata, význam a typy etických kodexů. Profesní etické kodexy. Etické kodexy podniků.
    5. Etické aspekty ochrany životního prostředí
    Podstata ekologických problémů. Etická dimenze ekonomie životního prostředí
    6. Etika a reklama
    Základní funkce reklamy. Základní etické požadavky na reklamu. Pravda, nepravda a lež v reklamě. Subjekty morální zodpovědnosti za reklamu.

    7. Manažerská etika
    Význam a podstata manažerské etiky. Problém morálního rozhodování. Etický profil manažera.
    8. Etika a pracovní vztahy
    Etika v zaměstnaneckých vztazích. Rovnoprávnost v zaměstnání, etický aspekt diskriminace. Etický aspekt vztahu zaměstnanců a zaměstnavatelů.

    V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
Literatura
    povinná literatura
  • RICH, A. Etika hospodářství I. Praha: OIKOYMENH. ISBN 80-85241-61-7. info
  • FIALA, B. Etika. Karviná: OPF SU, 2001. ISBN 80-7248-138-X. info
  • RICH, A. Etika hospodářství II. Praha: OIKOYMENH, 1994. ISBN 80-85241-62-5. info
    doporučená literatura
  • KÁRNIKOVÁ, J. Etika v podnikání a řídící práci. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-524-7. info
Informace učitele
Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, zima 2008, léto 2009.