OPF:SV614S Podnikatelská etika - Informace o předmětu
SV614S Podnikatelská etika
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2007
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními kategoriemi a pojmy etiky, s hlavními okruhy, kterými se zabývá podnikatelská etika a na základě toho je podnítit k morálnímu jednání v podnikání a v životě vůbec. Výklad orientovat tak, aby korespondoval zejména se strukturou předmětů Nauka o podniku, Management, Personalistika, Personální management, Filozofie a etika aj.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Metodický a motivační úvod do předmětu
2. Úvod do etiky
3. Podnikatelská etika
4. Etické kodexy
5. Etické aspekty ochrany životního prostředí
6. Etika a reklama
7. Manažerská etika
8. Etika a pracovní vztahy
Obsah předmětu:
1. Metodický a motivační úvod do předmětu
Uvedení do předmětu, motivování vysokoškolských studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se předmětu.
2. Úvod do etiky
Etika jako věda o morálce, vědeckost etiky, filozofická etika, situační etika, etické normy - podmíněnost-cíl, autorita a etika. Výzkumné metody etiky.
3. Podnikatelská etika
Podnikatelská etika jako aplikovaná integrativní normativní etika zabývající se zkoumáním interakce mezi etikou a ekonomikou. Vývoj podnikatelské etiky jako akademické disciplíny. Tři úrovně podnikatelské etiky.
4. Etické kodexy
Podstata, význam a typy etických kodexů. Profesní etické kodexy. Etické kodexy podniků.
5. Etické aspekty ochrany životního prostředí
Podstata ekologických problémů. Etická dimenze ekonomie životního prostředí
6. Etika a reklama
Základní funkce reklamy. Základní etické požadavky na reklamu. Pravda, nepravda a lež v reklamě. Subjekty morální zodpovědnosti za reklamu.
7. Manažerská etika
Význam a podstata manažerské etiky. Problém morálního rozhodování. Etický profil manažera.
8. Etika a pracovní vztahy
Etika v zaměstnaneckých vztazích. Rovnoprávnost v zaměstnání, etický aspekt diskriminace. Etický aspekt vztahu zaměstnanců a zaměstnavatelů.
V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
- Struktura výkladu:
- Literatura
- povinná literatura
- RICH, A. Etika hospodářství I. Praha: OIKOYMENH. ISBN 80-85241-61-7. info
- FIALA, B. Etika. Karviná: OPF SU, 2001. ISBN 80-7248-138-X. info
- RICH, A. Etika hospodářství II. Praha: OIKOYMENH, 1994. ISBN 80-85241-62-5. info
- doporučená literatura
- KÁRNIKOVÁ, J. Etika v podnikání a řídící práci. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-524-7. info
- Informace učitele
- Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2007/SV614S