SV654 Methodology of Sociological Research

School of Business Administration in Karvina
Winter 2007
Extent and Intensity
2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (lecturer)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 11 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Naučit studenty základním metodám a technikám sociologického výzkumu tak, aby je mohli využít v oblasti sociálního managementu, ale i šíře ve sféře ekonomiky, marketingu a managementu vůbec (formulovat výzkumný problém, zvolit vhodné metody a techniky, realizovat výzkum, interpretovat jeho výsledky a aplikovat je v praxi). Vhodnými formami a metodami výuky dosáhnout toho, aby získané znalosti studenti využili také při zpracování diplomových prací.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Charakteristika sociologického výzkumu
    2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
    3. Organizace sociologického výzkumu
    4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
    5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
    6. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
    7. Anketa v sociologickém výzkumu
    8. Komunikační výzkum
    9. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
    10. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
    11. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
    12. Sociometrie
    13. Aplikace sociologického výzkumu při výzkumu trhu

    Obsah předmětu:
    1. Charakteristika sociologického výzkumu
    Místo výzkumu ve vědeckém poznání. Objekt, předmět a cíl sociologického výzkumu. Výzkum jako poznávací proces. Základní a výběrový soubor.
    2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
    Druhy sociologického výzkumu a jeho funkce. Metody, procedury a techniky sociologického výzkumu. Druhy výzkumných procedur a jejich hodnocení.
    3. Organizace sociologického výzkumu
    Přípravná fáze sociologického výzkumu. Projekt výzkumu (úvodní studie). Formulace výzkumného problému a pracovních hypotéz. Ověření projektu výzkumu - předvýzkum. Sběr empirických údajů.
    4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
    Charakteristika pozorování. Druhy pozorování. Metodika přípravy a provedení pozorování. Záznam pozorování. Možnosti ověřování výsledků pozorování. Použití rozhovoru jako jedné z technik dotazování. Formy rozhovoru. Zásady pro praktické provádění rozhovoru a pro chování tazatele.
    5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
    Charakteristika dotazníku a možnosti jeho použití. Konstrukce dotazníku (úvodní strana dotazníku, rozsah, stylistická a grafická úprava, uspořádání a obtížnost otázek, formulace dotazníkových otázek, klasifikace dotazníkových otázek). Průvodní dopis k dotazníku.
    6. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
    Druhy dokumentů a operace s nimi. Přednosti a nevýhody studia dokumentů. Osobní dokumenty. Úřední dokumenty. Tištění a další materiály hromadného předávání informací. Obsahová analýza. Sekundární analýza.
    7. Anketa v sociologickém výzkumu
    Faktory efektivnosti ankety. Typy a znaky anket. Některé chyby při formulaci anketních otázek. Uplatnění ankety ve výzkumu politického chování. Hodnocení a rozšiřování ankety.
    8. Komunikační výzkum
    Vznik a rozvoj komunikačního výzkumu. Předmět komunikačního výzkumu. Metody zkoumání vlivu masově komunikačních prostředků na společenské vědomí, socializaci člověka a enkulturaci. Zkoumání funkcí masové komunikace na propagaci, reklamu, sociální kontrolu, zábavu a rekreaci.
    9. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
    Význam a místo statistické procedury v poznávacím procesu výzkumu. Její varianty. Výběrové šetření a jeho provádění. Různé výběrové postupy. Statistické třídění jako analýza prvního stupně a prostředky statistického popisu.
    10. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
    Proces kvantifikace. Znaky nominální a ordinální. Znaky kvantitativní měřitelné. Základní druhy stupnice. Stupnice dichotomické a trichotomické. Stupnice a přímé měření. Nepřímé měření a sociologické ukazatele.

    11. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
    Statistické řady, střední hodnoty a měření variability, základy statistické teorie vztahů, korelace podle pořadí a míry sdruženosti a statistická indukce, pořadová korelace. Sdruženost a použití testu chí-kvadrát.
Literature
    required literature
  • MALÁTEK, V. Metodologie marketingového výzkumu. Karviná: SU OPF, 2001. ISBN 80-7248-119-3. info
  • MALÁTEK, V., POLONSKÝ, D. Metody sociologického výzkumu. Karviná: SU OPF, 1998. ISBN 80-7248-015-4. info
    recommended literature
  • STRAUSS, A. - CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. info
  • JEŘÁBEK, H. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, 1992. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1990, Winter 1991, Winter 1992, Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2005, Winter 2006, Summer 2008, Winter 2008, Summer 2009.
  • Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2007/SV654