SV669 Vocational Guidance

School of Business Administration in Karvina
Winter 2007
Extent and Intensity
2/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenty s profesním poradenstvím a s metodami práce v této oblasti. Předmět koresponduje s výukou humanitních předmětů v rovině sociálního managementu a přispívá k formování vztahu ke studiu těchto předmětů. Důraz položit na pochopení vzájemných souvislostí mezi jednotlivými tématy a posílit u studentů schopnost sledovat jednotlivé oblasti profesního poradenství v kontextu interdisciplinárního oboru. Přispět k formování přístupu k řešení budoucí profesní kariéry. Posílit u studentů vnímavost ke změnám v postavení absolventů vysokých škol na proměnlivém trhu práce, k nové filozofii zaměstnávání, ke změnám v orientaci profesní přípravy a ke změnám postojů zaměstnavatelů v podnicích a ve firmách.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Profesní poradenství jako obor o povolání, o kvalifikaci a o zaměstnání
    2. Prognostické řízení povolání a zaměstnání
    3. Systém a trendy vývoje pedagogicko-psychologického poradenství (PPP)
    4. Metody v pedagogicko-psychologickém poradenství (PPP)
    5. Profesionalizované dráhy klientů
    6. Profesní orientace a profesní kariéry klientů
    7. Vysokoškolské studijní a profesní poradenství jako nástroj podpory vzdělávání studentů
    8. Uplatnění vysokoškolských kvalifikací na trzích práce v zemích Evropské unie
    9. Profesní poradenství jako nástroj aktivní politiky zaměstnanosti absolventů vysokých škol
    10. Způsoby hledání zaměstnání na trhu práce
    11. Způsoby úspěšného ucházení o zaměstnání

    Obsah předmětu:
    1. Profesní poradenství jako obor o povolání, o kvalifikaci a o zaměstnání
    Základní charakteristika povolání a zaměstnání. Posuzování zaměstnání: kvalifikace a klasifikace vzhledem ke klasifikační tabulce. Profesionální kvalifikace. Sociální souvislosti práce: pracovní činnosti, pracovní prostředí, pracovní předměty. Organizace práce: organizace pracovního místa a pracovních podmínek, popis pracovního místa.
    2. Prognostické řízení povolání a zaměstnání
    Pojetí prognostického řízení povolání a zaměstnání. Etapy prognostického a preventivního řízení zaměstnání a povolání. Metodologie prognostického řízení zaměstnanosti: typy zaměstnání, skupiny zaměstnání (profesí), nomenklatura a kategorie zaměstnání, profesní mapy. Výhody a nevýhody prognostického a preventivního řízení povolání a zaměstnání.
    3. Systém a trendy vývoje pedagogicko-psychologického poradenství (PPP)
    PPP ve školství České republiky. Legislativa PPP. Asociace poradenských pracovníků ve školství a informace z Unie psychologických asociací. Vzdělávací programy Institutu PPP.
    4. Metody v pedagogicko-psychologickém poradenství (PPP)
    Možnosti specifických intervencí v PPP. Atraktivita nabídky poradenské pomoci. Poradenští pedagogové - progresivní změny v koncepci jejich přípravy. Příprava pedagogicko-psychologických poradců pro terapeutickou práci s klientem. Psychometrické techniky, terapeutické a výchovné aktivity.
    5. Profesionalizované dráhy klientů
    Volba povolání jako součást životní strategie. Prestiž - pohyblivý fenomén. Výchozí body a determinanty profesní dráhy klienta. Stabilizace a dynamika profesních drah. Profesní dráhy žen, jejich postavení na trhu práce a v manažerských pozicích. Specifický typ profesní dráhy.
    6. Profesní orientace a profesní kariéry klientů
    Profesní orientace - profesní reorientace. Změny v profesní orientaci a v profesní mentalitě manažerů. Modely a formy profesních kariér. Aspirace a profesní plány. Společenská transformace jako brána k profesní kariéře. Metodologie řízení profesní kariéry.
    7. Vysokoškolské studijní a profesní poradenství jako nástroj podpory vzdělávání studentů
    Činnost Vzdělávací nadace Jana Husa. Koncipování akademických informačních center na vysokých školách. Možnosti studia na vysokých školách v zahraničí. Význam a použití testů potřebných k přijetí na vysokou školu v zahraničí. Stipendijní a výměnné programy vzdělávacích organizací v České republice.
    8. Uplatnění vysokoškolských kvalifikací na trzích práce v zemích Evropské unie
    Struktura vysokého školství a nejstarší univerzity v zemích Evropské unie. Problémy vysokého školství v zemích Evropské unie a možnosti jejich řešení. Vztah českého vysokého školství k systémům vzdělávání Evropské unie. Ekonomicko-sociální hlediska vzniku nových oborů. Integra
Literature
    required literature
  • Havlová, J. Profesní dráha 20. století. Úvod do sociologie povolání. Praha, Karolinum, 1996. info
    recommended literature
  • Farda, D. P. Jak se úspěšně ucházet o zaměstnání. Praha, Ivo Železný, 1996. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1990, Summer 1991, Winter 1991, Summer 1992, Winter 1992, Summer 1993, Winter 1993, Summer 1994, Winter 1994, Summer 1995, Winter 1995, Summer 1996, Winter 1996, Summer 1997, Winter 1997, Summer 1998, Winter 1998, Summer 1999, Winter 1999, Summer 2000, Winter 2000, Summer 2001, Winter 2001, Summer 2002, Winter 2002, Summer 2003, Winter 2003, Summer 2004, Winter 2004, Summer 2005, Winter 2005, Summer 2006, Winter 2006, Summer 2007, Summer 2008.
  • Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2007/SV669