INF243 Management a marketing informačních služeb

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2008
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Jindřich Vaněk, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Jindřich Vaněk, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Jindřich Vaněk, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenty s managementem a marketingem firem provádějící informační služby na straně jedné a významem informačních služeb pro management a marketing firem na straně druhé.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Řízení informačních služeb, plánování a vývoj informačních služeb, faktory ovlivňující organizaci informačních služeb.
    2. Marketingová strategie a marketingový mix v informačních službách
    3. Informační služby jako produkt
    4. Faktory ovlivňující organizaci informačních služeb.
    5. Data, informace, znalosti, moudrost, životní cyklus informace
    6. Informační věda, informační zdroje, informační prameny
    7. Instituce poskytující informační služby
    8. Charakteristiky obsahu dokumentů, abstrakt, anotace, rešerše
    9. Databáze, popis data dokumentů, metadata
    10. Vyhledávací dotazy, vyhledávací služby, katalogy
    11. Bibliografie
    12. Firemní informace
    Obsah předmětu:
    1. Řízení informačních služeb, plánování a vývoj informačních služeb, faktory ovlivňující organizaci informačních služeb.
    2. Marketingová strategie a marketingový mix v informačních službách
    3. Informační služby jako produkt.
    4. Faktory ovlivňující organizaci informačních služeb.
    5. Data, informace, znalosti, moudrost, informační proces, informační společnost, informační věda, životní cyklus a složky informace.
    6. Informační zdroje, informační prameny, pojmy primární, sekundární, terciární informační zdroje; rozdělení informačních zdrojů; jejich specifikace.
    7. Instituce poskytující informační služby.
    8. Charakteristiky obsahu dokumentů, abstrakt, anotace, rešerše, bibliografie.
    9. Databáze, popis data dokumentů, metadata.
    10. Vyhledávací dotazy, vyhledávací služby, katalogy.
    11. Zpracovávání informací, právní aspekty činnosti, etika.
    12. Internet jako nástroj marketingu.
    13. Práce v hypertextovém editoru.
    14. Samostatné zpracování seminární práce.

    Při přednáškách je využíván dataprojektor a PC. Při samostatné práci studentů jsou využívány internetovské zdroje. Studijní materiály jsou v elektronické podobě na síti. Seminární práce jsou zpracovávány v hypertextovém editoru ZONER CONTEXT.
Literatura
    povinná literatura
  • VANĚK, J. Management a marketing informačních služeb. OPF Karviná, 2003. info
  • STUCHLÍK, P., DVOŘÁČEK, M. Marketing na Internetu. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-957-8. info
  • STUCHLÍK, P., PEGNER, M., DVOŘÁČEK, M. Marketing a reklama na internetu. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-630-7. info
  • JANEČKOVÁ, L. Marketing služeb. Karviná :OPF SU, 1996. ISBN 80-85879-34-4. info
    doporučená literatura
  • KUČEROVÁ H. Metody a techniky informačního managementu. info
  • PAPÍK, R. Internet - ekonomické, marketingové a finanční aplikace : strategie vyhledávání a prezentace. Praha :Ekopress, 1998. ISBN 80-86119-03-3. info
  • DYSON, P., COLEMAN, P., GILBERT, L. Intranet : plánování, výstavba, provoz : kompletní průvodce. . Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-670-6. info
  • SATRAPA, P. World-Wide Web pro čtenáře, autory a misionáře. Neokortex s. r. o., 1996. info
  • LANGFORD, D. Practical Computer Ethics. London, McGraw-Hill International Limited, 1995. info
  • STERNE, J. World Wide Web marketing : integrating the Internet into your marketing strategy. New York: Wiley, 1995. ISBN 0-471-12843-0. info
  • PUŽMAN, J. Datové sítě a služby. Praha:ČVUT, 1994. ISBN 80-01-01055-4. info
  • RAUCH, J. Metody zpracování informací. [Část] 1, Informační zdroje a služby. Praha: VŠE, 1994. ISBN 80-7079-353-8. info
Informace učitele
Pět kreditů bude uděleno za získání alespoň 60 bodů ze 100 možných. 65% bodů lze získat za výsledky dosažené v závěrečném kontrolním testu (0 - 65 b.) a 35% za zpracování seminární práce (0 - 35 b.). Seminární práce bude řešena ve skupinkách (max. 3 studenti) a bude zaměřena na zpracování konkrétního tématu z probíraných oblastí (např. řešení informačního systému firmy apod.). Seminární práce bude zadána během semestru, aby doba na zpracování byla několik týdnů.
Hodnocení je následující:
výborně 85 - 100 b.
velmi dobře 70 - 84 b.
dobře 60 - 69 b.
nevyhověl 0 - 59 b.
Body se udělují za splnění podmínek a to v rozsahu:
seminární práce 0 - 35 b.
závěrečný test 0 - 65 b.
Seminární práce se zpracovává a obhajuje v rámci seminářů, závěrečný kreditní test, jehož obsahem je rozsah látky celého semestru studenti absolvují ve vypsaných termínech ve zkouškovém období.
V případě, že předmět má student zapsán v rámci modulu navazující magisterské specializace ICT a management, je předmět uzavřen zápočtem, kde bude pět kreditů uděleno za zpracování seminární práce a její obhajobu v rámci seminářů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, zima 2006, léto 2007, zima 2007, zima 2009.