INF401M Podnikání a obchodování na internetu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2008
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Garance
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s možnostmi elektronického podnikání a obchodování za použití moderních informačních a komunikačních technologií (ICT), se základními pojmy z oblasti elektronického obchodu a souvisejících pojmů z ICT a informačních systémů (IS), s konceptuálními modely a procesními definicemi e-Business.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Budování informační společnosti a globální informační infrastruktury, státní informační politika a právní aspekty Internetu.
    2. E-Business - východiska, struktura, modely, dopady na organizaci firmy.
    3. Management e-Business, řízení rizik.
    4. Využívání e-Business v informační společnosti a efektivita e-Business.
    5. Struktura a dělení aplikací určených pro e-Business.
    6. Bezpečnost elektronického obchodování.
    7. Řízení rizik e-Business.
    8. Elektronické platební systémy, jejich zabezpečení.
    9. Informační a komunikační technologie umožňující elektronické podnikání a obchodování.
    10. Tvorba internetových obchodů.
    Obsah předmětu:
    1. Informační společnost. Globální informační infrastruktura. Pojem informační systém a informační technologie. Internet, intranet. Přehled státní informační politiky. Základní priority státní informační politiky. Srovnání se zeměmi EU. Právní aspekty internetu. Výchozí podmínky pro e-Business.
    2. E-commerce, e-Bussines (B2B, B2C). Základní a strategická východiska pro e-commerce a e-Business. Struktura e-commerce serveru. Procesní definice elektronického podnikání a obchodování.
    3. Internetová tržiště. Struktura internetových tržišť, obchodní modely, členské a vlastnické modely, metody oceňování na internetových tržištích.
    4. Hodnotový řetězec a virtuální hodnotový řetězec (HR, VHR). Konceptuální model. Elektronický trh (EM).
    5. Outsourcing. ASP (Application Service Hosting). Hostování aplikací, pronájem aplikací a software jako služba. Aplikace e-Business. EDI (aplikace B2B), software pro tvorbu internetových obchodů.
    6. Řízení rizik v e-Business. Identifikace, měření a řízení rizik e-business.
    7. Pojem informační a komunikační technologie. Třídění ICT. ICT v IS. ICT podporující e-Business. Telekomunikace a operátoři. Jejich služby. Mobilní IT - GSM, WAP, Juice, GPRS, UMTS, EDGE a jejich využití v oblasti e-Business a e-Commerce.
    8. Využívání e-Business v informační společnosti a firemních informačních systémech. Realizace e-Business na internetu. Marketing a reklama na Internetu.
    9. Možnosti přizpůsobení e-Business systémů, podmínky a metody zajišťující efektivnost. CRM. Vztah prodejce & zákazník.
    10. Zajištění bezpečného obchodování. Způsoby placení. Šifrování, elektronický podpis. Standardizace e-Business.
    11. Elektronické platební systémy. Banka. Koncepce a použití elektronických platebních systémů. Jejich význam pro podporu e-Business. Služby přímého bankovnictví. GSM banking, JuicePay, SIM Toolkit, BPIN.
    12. Praktické ukázky internetových stránek zabývajících se problematikou e-Business. Trendy vývoje e-Business.

    Výuka seminářů probíhá v počítači vybavených učebnách. Studijní materiály jsou dostupné v elektronické podobě prostřednictvím fakultní počítačové sítě.
Literatura
    povinná literatura
  • SCULLEY, A., WOODS, W. B2B internetová tržiště. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0081-6. info
  • DONÁT, J. E-Business pro managery. Praha: GRADA, 2000. ISBN 80-247-9001-7. info
  • MCGRAW-HILL HIGHER EDUCATION. Electronic commerce:Security, Risk Managenment and Control. The McGraw-Hill Companies. 2000. ISBN 0-07-229289-X. info
    doporučená literatura
  • STUCHLÍK, P., DVOŘÁČEK, M. Reklama na internetu. Praha: GradaPublishing, 2002. ISBN 80-247-0201-0. info
  • DONÁT, J. E-Business pro manažery. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-247-9001-7. info
  • NONDEK, L., ŘENČOVÁ, L. Internet a jeho komerční využití. Praha: GRADA, 2000. ISBN 8071699330. info
  • HLAVENKA, J. Dělejte byznys na Internetu. Praha: Computer Press, 1999. ISBN 807226182.7. info
  • VRABEC, V., WINTER, J. Edice Podnikáme s Internetem. Miroslav Háša - PROFESS, 1997. ISBN 8085235453. info
Informace učitele
Předmět Podnikání a obchodování na internetu se vyučuje v rámci 1 semestru v průběhu 12-ti výukových týdnů. Rozsah výuky je stanoven obsahem přednášek a seminářů.
V případě ukončení předmětu zkouškou:
Průběžný test - 0-25 bodů
Seminární práce (vytvoření internetového obchodu podle stanovených požadavků) - 0-25 bodů (termín odevzdání nejpozději do zápočtového týdne)
Ve zkouškovém období písemná zkouška - 0-50 bodů
Hodnocení:
100 - 85 bodů - výborně
84 - 70 bodů - velmi dobře
69 - 60 - dobře
59 - 0 - nevyhověl
V případě ukončení předmětu zápočtem (modul Práce v rozsáhlých sítích, navazující magisterská specializace ICT a marketing, modul Podnikání malých a středních firem):
Během semestru je nezbytné zpracovat seminární práci (internetový obchod podle stanovených požadavků) s bodovým ziskem 0-25 bodů a odevzdat jí nejpozději do zápočtového týdne. Napsat průběžný test s bodovým ziskem 0-25 bodů a zápočtový test psaný v termínu před zápočtovým týdnem s bodovým ziskem 0-50 bodů. Pro udělení zápočtu je nezbytné získat minimálně 60 bodů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010.