INF401M Electronic Business and Commerce on Internet

School of Business Administration in Karvina
Winter 2008
Extent and Intensity
2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Department of Informatics and Mathematics – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s možnostmi elektronického podnikání a obchodování za použití moderních informačních a komunikačních technologií (ICT), se základními pojmy z oblasti elektronického obchodu a souvisejících pojmů z ICT a informačních systémů (IS), s konceptuálními modely a procesními definicemi e-Business.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Budování informační společnosti a globální informační infrastruktury, státní informační politika a právní aspekty Internetu.
    2. E-Business - východiska, struktura, modely, dopady na organizaci firmy.
    3. Management e-Business, řízení rizik.
    4. Využívání e-Business v informační společnosti a efektivita e-Business.
    5. Struktura a dělení aplikací určených pro e-Business.
    6. Bezpečnost elektronického obchodování.
    7. Řízení rizik e-Business.
    8. Elektronické platební systémy, jejich zabezpečení.
    9. Informační a komunikační technologie umožňující elektronické podnikání a obchodování.
    10. Tvorba internetových obchodů.
    Obsah předmětu:
    1. Informační společnost. Globální informační infrastruktura. Pojem informační systém a informační technologie. Internet, intranet. Přehled státní informační politiky. Základní priority státní informační politiky. Srovnání se zeměmi EU. Právní aspekty internetu. Výchozí podmínky pro e-Business.
    2. E-commerce, e-Bussines (B2B, B2C). Základní a strategická východiska pro e-commerce a e-Business. Struktura e-commerce serveru. Procesní definice elektronického podnikání a obchodování.
    3. Internetová tržiště. Struktura internetových tržišť, obchodní modely, členské a vlastnické modely, metody oceňování na internetových tržištích.
    4. Hodnotový řetězec a virtuální hodnotový řetězec (HR, VHR). Konceptuální model. Elektronický trh (EM).
    5. Outsourcing. ASP (Application Service Hosting). Hostování aplikací, pronájem aplikací a software jako služba. Aplikace e-Business. EDI (aplikace B2B), software pro tvorbu internetových obchodů.
    6. Řízení rizik v e-Business. Identifikace, měření a řízení rizik e-business.
    7. Pojem informační a komunikační technologie. Třídění ICT. ICT v IS. ICT podporující e-Business. Telekomunikace a operátoři. Jejich služby. Mobilní IT - GSM, WAP, Juice, GPRS, UMTS, EDGE a jejich využití v oblasti e-Business a e-Commerce.
    8. Využívání e-Business v informační společnosti a firemních informačních systémech. Realizace e-Business na internetu. Marketing a reklama na Internetu.
    9. Možnosti přizpůsobení e-Business systémů, podmínky a metody zajišťující efektivnost. CRM. Vztah prodejce & zákazník.
    10. Zajištění bezpečného obchodování. Způsoby placení. Šifrování, elektronický podpis. Standardizace e-Business.
    11. Elektronické platební systémy. Banka. Koncepce a použití elektronických platebních systémů. Jejich význam pro podporu e-Business. Služby přímého bankovnictví. GSM banking, JuicePay, SIM Toolkit, BPIN.
    12. Praktické ukázky internetových stránek zabývajících se problematikou e-Business. Trendy vývoje e-Business.

    Výuka seminářů probíhá v počítači vybavených učebnách. Studijní materiály jsou dostupné v elektronické podobě prostřednictvím fakultní počítačové sítě.
Literature
    required literature
  • SCULLEY, A., WOODS, W. B2B internetová tržiště. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0081-6. info
  • DONÁT, J. E-Business pro managery. Praha: GRADA, 2000. ISBN 80-247-9001-7. info
  • MCGRAW-HILL HIGHER EDUCATION. Electronic commerce:Security, Risk Managenment and Control. The McGraw-Hill Companies. 2000. ISBN 0-07-229289-X. info
    recommended literature
  • STUCHLÍK, P., DVOŘÁČEK, M. Reklama na internetu. Praha: GradaPublishing, 2002. ISBN 80-247-0201-0. info
  • DONÁT, J. E-Business pro manažery. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-247-9001-7. info
  • NONDEK, L., ŘENČOVÁ, L. Internet a jeho komerční využití. Praha: GRADA, 2000. ISBN 8071699330. info
  • HLAVENKA, J. Dělejte byznys na Internetu. Praha: Computer Press, 1999. ISBN 807226182.7. info
  • VRABEC, V., WINTER, J. Edice Podnikáme s Internetem. Miroslav Háša - PROFESS, 1997. ISBN 8085235453. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Summer 2008, Summer 2009, Winter 2009, Summer 2010.
  • Enrolment Statistics (Winter 2008, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2008/INF401M