KCJKK504 Manažerská komunikace

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2008
Rozsah
Přednáška 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Veronika Vydrová (přednášející)
Garance
Mgr. Veronika Vydrová
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit posluchače se způsobem vytváření a udržování komunikačních vazeb v rámci manažerské komunikace prostřednictvím verbálních a neverbálních prostředků.
Osnova
  • 1. Předmět zkoumání manažerské komunikace
    Interakční povaha manažerské komunikace. Předpoklady úspěšné interakce. Překážky úspěšné interakce. Komunikační stereotypy, rituály, situace, akty. Kontexty komunikace. Metody analýzy interakce -SPEAKING.
    2. Osobnost a její projevy v manažerské komunikaci
    Pojem osobnost a její místo v manažerské komunikaci. Potřeby, očekávání, hodnoty, postoje osobnosti a jejich vliv na komunikaci. Vliv temperamentu, charakteru osobnosti na komunikaci. Ego v komunikaci. Percepce a její deformace.
    3. Společenské role a jejich projevy v manažerské komunikaci
    Pojem komunikační role. Splněná a nesplněná očekávání v komunikaci. Řečová matrice pro roli. Kódy jazyka a jejich využití v jednotlivých rolích. Konflikt rolí. Identita role. Generalizace role. Role v manažerské komunikaci.
    4. Manažerská komunikace a získávání vlivu, autority a moci
    Pojem moci. Způsoby ovlivňování a získávání moci prostřednictvím jazyka. Verbální vyjádření populismu. Tlak mocenských struktur na komunikaci.
    5. Vztahy manažerské komunikace a kultury
    Jazyková kapacita kultury. Pojem akulturace. Vztah hodnotového souboru kultury a konkrétních ztvárnění komunikačních aktů.
    6. Manažerská komunikace v procesech změn
    Proces změn v manažerské komunikaci. Podmínky pro úspěšnost změny v komunikaci. Etapy změny komunikačních návyků. Změny komunikace v organizaci. Vlivy na komunikační změny.
    7. Manažerská komunikace jako monolog a dialog
    Předpoklady úspěšnosti monologického a dialogického projevu jako sociální interakce. Jazyková kvalita textu, kultura řeči a chování účastníků interakce. Monologická a dialogická komunikační kompetence.
    8. Paraverbální prostředky v manažerském monologu a dialogu
    Intonace, pauzy a jejich funkce, ironie aj. interakční významy. Využití prostředků paraverbální komunikace.
    9. Typy dialogů, žánry v manažerské komunikaci
    Pojem institucionální komunikace. Stereotypizace v institucionální komunikaci. Pojem
    fatická komunikace, její místo v manažerské komunikaci.
    10. Řečové akty, kooperační princip, konverzační maximy v manažerské komunikaci
    Pojem řečový akt. Kooperační princip, konverzační maximy a princip zdvořilosti jako předpoklady úspěšné manažerské komunikace.
Literatura
    povinná literatura
  • DUPUY, E. Úspěšný dialog. Praha, 2002. ISBN 80-7178-666-7. info
  • LEVEL, D., GALLE, W. Managerial Communications. Homewood: Irwin, 1998. ISBN 0-256-03730-2. info
  • MÜLLEROVÁ, O., HOFFMANNOVÁ, J. Kapitoly o dialogu. Praha, 1994. info
  • ZUCHA, R. Praktická příprava manažera. Praha, 1993. ISBN 80-85603-32-2. info
Informace učitele
Během výuky budou zadány dva průběžné testy a seminární práce. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování předmětu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky a povinná účast na seminářích v rozsahu 70%.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009.