INF401 Podnikání a obchodování na internetu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2009
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s možnostmi elektronického podnikání a obchodování za použití moderních informačních a komunikačních technologií (ICT), se základními pojmy z oblasti elektronického obchodu a souvisejících pojmů z ICT a informačních systémů (IS), s konceptuálními modely a procesními definicemi e-Business.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Budování informační společnosti a globální informační infrastruktury, státní informační politika a právní aspekty Internetu.
    2. E-Business - východiska, struktura, modely, dopady na organizaci firmy.
    3. Management e-Business, řízení rizik.
    4. Využívání e-Business v informační společnosti a efektivita e-Business.
    5. Struktura a dělení aplikací určených pro e-Business.
    6. Bezpečnost elektronického obchodování.
    7. Řízení rizik e-Business.
    8. Elektronické platební systémy, jejich zabezpečení.
    9. Informační a komunikační technologie umožňující elektronické podnikání a obchodování.
    10. Tvorba internetových obchodů.
    Obsah předmětu:
    1. Informační společnost. Globální informační infrastruktura. Pojem informační systém a informační technologie. Internet, intranet. Přehled státní informační politiky. Základní priority státní informační politiky. Srovnání se zeměmi EU. Právní aspekty internetu. Výchozí podmínky pro e-Business.
    2. E-commerce, e-Bussines (B2B, B2C). Základní a strategická východiska pro e-commerce a e-Business. Struktura e-commerce serveru. Procesní definice elektronického podnikání a obchodování.
    3. Internetová tržiště. Struktura internetových tržišť, obchodní modely, členské a vlastnické modely, metody oceňování na internetových tržištích.
    4. Hodnotový řetězec a virtuální hodnotový řetězec (HR, VHR). Konceptuální model. Elektronický trh (EM).
    5. Outsourcing. ASP (Application Service Hosting). Hostování aplikací, pronájem aplikací a software jako služba. Aplikace e-Business. EDI (aplikace B2B), software pro tvorbu internetových obchodů.
    6. Řízení rizik v e-Business. Identifikace, měření a řízení rizik e-business.
    7. Pojem informační a komunikační technologie. Třídění ICT. ICT v IS. ICT podporující e-Business. Telekomunikace a operátoři. Jejich služby. Mobilní IT - GSM, WAP, Juice, GPRS, UMTS, EDGE a jejich využití v oblasti e-Business a e-Commerce.
    8. Využívání e-Business v informační společnosti a firemních informačních systémech. Realizace e-Business na internetu. Marketing a reklama na Internetu.
    9. Možnosti přizpůsobení e-Business systémů, podmínky a metody zajišťující efektivnost. CRM. Vztah prodejce & zákazník.
    10. Zajištění bezpečného obchodování. Způsoby placení. Šifrování, elektronický podpis. Standardizace e-Business.
    11. Elektronické platební systémy. Banka. Koncepce a použití elektronických platebních systémů. Jejich význam pro podporu e-Business. Služby přímého bankovnictví. GSM banking, JuicePay, SIM Toolkit, BPIN.
    12. Praktické ukázky internetových stránek zabývajících se problematikou e-Business. Trendy vývoje e-Business.

    Výuka seminářů probíhá v počítači vybavených učebnách. Studijní materiály jsou dostupné v elektronické podobě prostřednictvím fakultní počítačové sítě.
Literatura
    povinná literatura
  • SCULLEY, A., WOODS, W. B2B internetová tržiště. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0081-6. info
  • DONÁT, J. E-Business pro managery. Praha: GRADA, 2000. ISBN 80-247-9001-7. info
  • MCGRAW-HILL HIGHER EDUCATION. Electronic commerce:Security, Risk Managenment and Control. The McGraw-Hill Companies. 2000. ISBN 0-07-229289-X. info
    doporučená literatura
  • STUCHLÍK, P., DVOŘÁČEK, M. Reklama na internetu. Praha: GradaPublishing, 2002. ISBN 80-247-0201-0. info
  • DONÁT, J. E-Business pro manažery. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-247-9001-7. info
  • NONDEK, L., ŘENČOVÁ, L. Internet a jeho komerční využití. Praha: GRADA, 2000. ISBN 8071699330. info
  • HLAVENKA, J. Dělejte byznys na Internetu. Praha: Computer Press, 1999. ISBN 807226182.7. info
  • VRABEC, V., WINTER, J. Edice Podnikáme s Internetem. Miroslav Háša - PROFESS, 1997. ISBN 8085235453. info
Informace učitele
Předmět Podnikání a obchodování na internetu se vyučuje v rámci 1 semestru v průběhu 12-ti výukových týdnů. Rozsah výuky je stanoven obsahem přednášek a seminářů.
V případě ukončení předmětu zkouškou:
Průběžný test - 0-25 bodů
Seminární práce (vytvoření internetového obchodu podle stanovených požadavků) - 0-25 bodů (termín odevzdání nejpozději do zápočtového týdne)
Ve zkouškovém období písemná zkouška - 0-50 bodů
Hodnocení:
100 - 85 bodů - výborně
84 - 70 bodů - velmi dobře
69 - 60 - dobře
59 - 0 - nevyhověl
V případě ukončení předmětu zápočtem (modul Práce v rozsáhlých sítích, navazující magisterská specializace ICT a marketing, modul Podnikání malých a středních firem):
Během semestru je nezbytné zpracovat seminární práci (internetový obchod podle stanovených požadavků) s bodovým ziskem 0-25 bodů a odevzdat jí nejpozději do zápočtového týdne. Napsat průběžný test s bodovým ziskem 0-25 bodů a zápočtový test psaný v termínu před zápočtovým týdnem s bodovým ziskem 0-50 bodů. Pro udělení zápočtu je nezbytné získat minimálně 60 bodů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, zima 2006, léto 2007, zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, léto 2010.