OPF:INF401 Podnikání a obchodování na int - Informace o předmětu
INF401 Podnikání a obchodování na internetu
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2009
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět si klade za cíl seznámit studenty s možnostmi elektronického podnikání a obchodování za použití moderních informačních a komunikačních technologií (ICT), se základními pojmy z oblasti elektronického obchodu a souvisejících pojmů z ICT a informačních systémů (IS), s konceptuálními modely a procesními definicemi e-Business.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Budování informační společnosti a globální informační infrastruktury, státní informační politika a právní aspekty Internetu.
2. E-Business - východiska, struktura, modely, dopady na organizaci firmy.
3. Management e-Business, řízení rizik.
4. Využívání e-Business v informační společnosti a efektivita e-Business.
5. Struktura a dělení aplikací určených pro e-Business.
6. Bezpečnost elektronického obchodování.
7. Řízení rizik e-Business.
8. Elektronické platební systémy, jejich zabezpečení.
9. Informační a komunikační technologie umožňující elektronické podnikání a obchodování.
10. Tvorba internetových obchodů.
Obsah předmětu:
1. Informační společnost. Globální informační infrastruktura. Pojem informační systém a informační technologie. Internet, intranet. Přehled státní informační politiky. Základní priority státní informační politiky. Srovnání se zeměmi EU. Právní aspekty internetu. Výchozí podmínky pro e-Business.
2. E-commerce, e-Bussines (B2B, B2C). Základní a strategická východiska pro e-commerce a e-Business. Struktura e-commerce serveru. Procesní definice elektronického podnikání a obchodování.
3. Internetová tržiště. Struktura internetových tržišť, obchodní modely, členské a vlastnické modely, metody oceňování na internetových tržištích.
4. Hodnotový řetězec a virtuální hodnotový řetězec (HR, VHR). Konceptuální model. Elektronický trh (EM).
5. Outsourcing. ASP (Application Service Hosting). Hostování aplikací, pronájem aplikací a software jako služba. Aplikace e-Business. EDI (aplikace B2B), software pro tvorbu internetových obchodů.
6. Řízení rizik v e-Business. Identifikace, měření a řízení rizik e-business.
7. Pojem informační a komunikační technologie. Třídění ICT. ICT v IS. ICT podporující e-Business. Telekomunikace a operátoři. Jejich služby. Mobilní IT - GSM, WAP, Juice, GPRS, UMTS, EDGE a jejich využití v oblasti e-Business a e-Commerce.
8. Využívání e-Business v informační společnosti a firemních informačních systémech. Realizace e-Business na internetu. Marketing a reklama na Internetu.
9. Možnosti přizpůsobení e-Business systémů, podmínky a metody zajišťující efektivnost. CRM. Vztah prodejce & zákazník.
10. Zajištění bezpečného obchodování. Způsoby placení. Šifrování, elektronický podpis. Standardizace e-Business.
11. Elektronické platební systémy. Banka. Koncepce a použití elektronických platebních systémů. Jejich význam pro podporu e-Business. Služby přímého bankovnictví. GSM banking, JuicePay, SIM Toolkit, BPIN.
12. Praktické ukázky internetových stránek zabývajících se problematikou e-Business. Trendy vývoje e-Business.
Výuka seminářů probíhá v počítači vybavených učebnách. Studijní materiály jsou dostupné v elektronické podobě prostřednictvím fakultní počítačové sítě.
- Struktura výkladu:
- Literatura
- povinná literatura
- SCULLEY, A., WOODS, W. B2B internetová tržiště. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0081-6. info
- DONÁT, J. E-Business pro managery. Praha: GRADA, 2000. ISBN 80-247-9001-7. info
- MCGRAW-HILL HIGHER EDUCATION. Electronic commerce:Security, Risk Managenment and Control. The McGraw-Hill Companies. 2000. ISBN 0-07-229289-X. info
- doporučená literatura
- STUCHLÍK, P., DVOŘÁČEK, M. Reklama na internetu. Praha: GradaPublishing, 2002. ISBN 80-247-0201-0. info
- DONÁT, J. E-Business pro manažery. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-247-9001-7. info
- NONDEK, L., ŘENČOVÁ, L. Internet a jeho komerční využití. Praha: GRADA, 2000. ISBN 8071699330. info
- HLAVENKA, J. Dělejte byznys na Internetu. Praha: Computer Press, 1999. ISBN 807226182.7. info
- VRABEC, V., WINTER, J. Edice Podnikáme s Internetem. Miroslav Háša - PROFESS, 1997. ISBN 8085235453. info
- Informace učitele
- Předmět Podnikání a obchodování na internetu se vyučuje v rámci 1 semestru v průběhu 12-ti výukových týdnů. Rozsah výuky je stanoven obsahem přednášek a seminářů.
V případě ukončení předmětu zkouškou:
Průběžný test - 0-25 bodů
Seminární práce (vytvoření internetového obchodu podle stanovených požadavků) - 0-25 bodů (termín odevzdání nejpozději do zápočtového týdne)
Ve zkouškovém období písemná zkouška - 0-50 bodů
Hodnocení:
100 - 85 bodů - výborně
84 - 70 bodů - velmi dobře
69 - 60 - dobře
59 - 0 - nevyhověl
V případě ukončení předmětu zápočtem (modul Práce v rozsáhlých sítích, navazující magisterská specializace ICT a marketing, modul Podnikání malých a středních firem):
Během semestru je nezbytné zpracovat seminární práci (internetový obchod podle stanovených požadavků) s bodovým ziskem 0-25 bodů a odevzdat jí nejpozději do zápočtového týdne. Napsat průběžný test s bodovým ziskem 0-25 bodů a zápočtový test psaný v termínu před zápočtovým týdnem s bodovým ziskem 0-50 bodů. Pro udělení zápočtu je nezbytné získat minimálně 60 bodů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2009/INF401