OPF:KCJK502 Argumentation and Persuasion - Course Information
KCJK502 Argumentation and Persuasion
School of Business Administration in KarvinaWinter 2009
- Extent and Intensity
- 1/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Veronika Vydrová (lecturer)
Mgr. Veronika Vydrová (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Veronika Vydrová
Department of Tourism and Leisure Activities – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Hotel Industry (programme OPF, B6503GAHOT)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je poskytnout základní informace o formách a způsobech argumentace a přesvědčování spolu s nácvikem dovedností se zaměřením na obchodně-podnikatelskou činnost.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vymezení pojmu přesvědčování, vztah k jiným metodám ovlivňování
2. Přesvědčování v životě člověka (z historie přesvědčování)
3. Přesvědčování jako komunikační proces
4. Předpoklady pro přesvědčování
5. Profil přesvědčovatele
6. Činitelé přesvědčování
7. Teze a argumenty v přesvědčování
8. Intencionalita přesvědčování
9. Metodiky přesvědčování, autopersuáze, asertivita
10. Verbální a neverbální prostředky přesvědčování
11. Přesvědčování v manažerské činnosti
12. Interkulturní specifika přesvědčování
13. Efektivita přesvědčování
14. Sebezdokonalování v umění přesvědčovat
Obsah předmětu:
1. Vymezení pojmu přesvědčování, vztah k jiným metodám ovlivňování
Přesvědčování jako součást interakčních procesů. Základní principy a znaky přesvědčování. Demonstrace, klarifikace, exemplifikace, sugesce, exercitace ve vztahu k přesvědčování.
2. Přesvědčování v životě člověka
Východisko přesvědčování - ústup od agrese i pasivity. Základy teorie přesvědčování. Machiavelismus. Racionalismus a empatie. Tzv. ekologické přesvědčování.
3. Přesvědčování jako komunikační proces
Zdroj, kanál a příjemce jako základní složky přesvědčování. Interakční vzorce jako součást přesvědčování. Problém výběru kanálu v přesvědčování. Rozhodující vliv faktických argumentů. Typy recipientů z hlediska přesvědčování. Příčiny zkresleného přijímání sdělení. Designační, atributivní, asertorická analýza jako prostředek prognostiky pro příjem některých sdělení.
4. Předpoklady pro přesvědčování
Pojmy důvěra, důvěryhodnost, důvěřivost, věrohodnost, hodnověrnost a jejich komunikační vyjádření. Typy komunikačních bariér a jejich překonávání.
5. Profil přesvědčovatele
Smysl a technika vytváření profilu přesvědčovatele podle Eales-Whitea. Analýza jednotlivých typů profilů přesvědčovatele, zejména podle kvadrantů řízení, podpory, vizí a motivace.
6. Činitelé přesvědčování
Charakteristika přesvědčovatele ve vztahu k přesvědčovanému. Pojem přesvědčitelnosti - vázaná a nevázaná přesvědčitelnost, zprostředkující a bezprostřední ukazatelé přesvědčitelnosti. Postoje a jejich typy v komunikačním vyjádření ve vztahu k přesvědčitelnosti, např. vyváženost, ego-defenzivnost apod.
7. Teze a argumenty v přesvědčování
Teze, antitéze, argument jako základní faktory přesvědčování. Logické, psychologické a komunikační složky teze. Druhy argumentů. Vzájemné působení argumentů.
8. Intencionalita přesvědčování
Intencionalita jako zaměřenost na cíl přesvědčování. Intencionalita problémová, osobnostní a interpersonální. Umění specifikace a diferenciace cíle přesvědčování, např. podle Balesovy škály.
9. Metodiky přesvědčování, autopersuáze, asertivita
Metodiky prezentování argumentů, interogativního přesvědčování, kladných odpovědí, uplatňování apelů, indirektního působení, intervenujících vlivů, proponování řešení a jejich komunikační vyjádření. Druhy autopersuáze. Asertivní kodex, asertivní techniky.
10. Verbální a neverbální prostředky přesvědčování
Verbální kód jako centrální prostředek přesvědčování. Analýza verbálních prostředků přesvědčování na úrovni slov, promluvy a textu. Neverbální kódy v přesvědčování.
11. Přesvědčování v manažerské činnosti
Přesvědčování jako součást motivace. Úloha přesvědčování v přímém řízení. Manažer a tzv. koučování. Změny v činnosti manažera v moderních způsobech řízení a úloha přesvědčování v těchto změnách.
12. Interkultur
- 1. Vymezení pojmu přesvědčování, vztah k jiným metodám ovlivňování
- Literature
- required literature
- SKÁCEL, J. Argumentace a přesvědčování (poznámky k přednáškám). Karviná: OPF, 2003. ISBN 80-7248-185-1. info
- LAMBERT, E.T. Jak účinně ovlivňovat druhé. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-85943-88-3. info
- HONEY, P. Tváří v tvář. (Průvodce úspěšnou komunikací. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-445-2. info
- EALES-WHITE, R. The Power of Persuasion. London: Kogan Page, 1992. ISBN 0-7494-0682-8. info
- GRÁC, J. Persuázia. Martin: Osveta, 1985. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2009/KCJK502