KCRBPEPC Economy and Tourism Facilities Operation

School of Business Administration in Karvina
Winter 2012
Extent and Intensity
2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Miroslava Kostková, Ph.D. (lecturer)
Ing. Jiří Poláček (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Miroslava Kostková, Ph.D.
Department of Tourism and Leisure Activities – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
Vypracování seminární práce s obhajobou, 60% povinná účast na seminářích, zápočtový test.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Základem předmětu je aplikace teoretických znalostí z oborových předmětů pro použití v praxi řízení zařízení poskytujících služby cestovních kanceláří, cestovních agentur a informačních středisek cestovního ruchu. Studenti postupně projdou všechny procesy poskytování služeb těchto zařízení, počínaje právními předpoklady pro jejich činnost, přes sestavování obchodního záměru a organizaci provozu, tvorbu produktu a jeho prodej klientům, problematiku cenotvorby, nákupní politiku služeb v tuzemsku i zahraničí, zajišťování informačních, animačních a průvodcovských služeb až po spolupráci subjektů působících v cestovním ruchu.
Syllabus (in Czech)
  • 1.Služby cestovního ruchu a jejich základní znaky, historický vývoj cestování
    (vývoj cestování v Evropě od 18 století, historický vývoj CR v ČR, rozdělení služeb CR, základní znaky služeb CR)
    2.Význam a úloha CK, CA a IS při poskytování služeb účastníkům CR
    (postavení CK v systému CR, základní funkce CK, náplň činnosti, statistické údaje)
    3.Právní aspekty založení a činnosti zařízení poskytující služby CR
    (výklad podmínek udělení povolení k činnosti z hlediska právního, koncesní listina CK, výklad souvisejících zákonů s činností CK, CA a IS)
    4.Organizace činnosti a organizační struktura zařízení CK,CA a IS
    (rozdělení CK z různých hledisek, organizační členění větších CK, náplně práce jednotlivých úseků, úloha vedoucího pracovníka v subjektu CR)
    5.Tvorba obchodního záměru a strategie prodeje produktu CK
    (vytvoření základního tržního produktu, podnikatelský plán činnosti, základní oblasti nutné pro úspěšné založení CK, způsoby tvorby klientské základny)
    6.Katalogová a operativní nabídka produktu CK,CA a IS
    (základní části tvorby nabídkového katalogu pobytů a zájezdů, operativní nabídka zájezdů a tvorba forfaitových zájezdů, jiné možnosti nabídky produktů, způsoby prodeje pobytů a zájezdů v praxi)
    7.Cenotvorba a cenové kalkulace produktu
    (základní části cenové kalkulace a její konstrukce v DCR, AZCR a PZCR, použití rizika neobsazení zájezdu v cenotvorbě, kursové přepočty a DPH, význam cenové kalkulace)
    8.Způsoby prodeje, cestovní smlouva a všeobecné podmínky účasti klientů
    (prodej jako výsledek marketingové strategie CK, osobní prodej klientům, náležitosti cestovní smlouvy podle Zákona č. 159/1999, tvorba všeobecných podmínek účasti na zájezdech CK, obchodní vztahy mezi prodejci a touroperátory)
    9.Akviziční politika při nákupu služeb DCR,AZCR a PZCR
    (jednání s dodavateli služeb v tuzemsku i zahraničí, nákup služeb pro CK, možná obchodní rizika, specifika zajišťování služeb pro incoming do ČR)
    10.Personální politika v cestovním ruchu
    (výběr vhodných pracovníků, základní požadavky na výkon práce v oblasti CR, celoživotní vzdělávání pracovníků, informační cesty v tuzemsku i zahraničí)
    11.Problematika průvodcovských služeb
    (vlastnosti dobrého průvodce v CR, kvalifikační podmínky průvodce, vytvoření průvodcovského aktivu, základní body přípravy průvodce na akci, tvorba itineráře, pracovní postupy a manuály, řešení základních situací při realizaci produktu)
    12.Využití elektronických médií při prodeji produktů CK,CA a IS
    (prvky hardware a software využitelné v CR, informační a rezervační systémy, internet versus osobní prodej, prodejní spolupráce s využitím el. médií)
    13.Organizace působící v cestovním ruchu a mezinárodní spolupráce v CR
    (role institucionálního řízení rozvoje CR v podnikání v organizací CR v ČR, profesní sdružující organizace - ACK ČR, ACČKA ČR, ATUR ČR, ATIC ČR), nejdůležitější mezinárodní organizace působící v CR)
Literature
    required literature
  • SYSEL. J. ., Cestovní kancelář, cestovní agentura a informační středisko v cestovním ruchu. VŠH, Praha, 2008. ISBN 978-80-86578-75-0. info
  • CHROMÝ, J. Informační a komunikační technologie pro hotelnictví a cestovní ruch. Praha: VŠH Praha, 2008. ISBN 978-80-86578-76-7. info
  • ORIEŠKA, J. Metodika činnosti průvodce cestovního ruchu. Praha: Idea servis, 2007. info
  • PETRÚ, Z. Základy ekonomiky cestovního ruchu. Praha: Idea Servis, 2007. ISBN 978-80-85970-55-5. info
  • NĚMČANSKÝ, M. Analýza a kalkulace v CR. Karviná: OPF SU, 2001. ISBN 80-7248-094-4. info
    recommended literature
  • ORIEŠKA, J. Služby v cestovním ruchU. Praha: Idea Servis, 2010. ISBN 80-900880-6-6. info
  • HESKOVÁ M. A KOL. Cestovní ruch pro vyšší odborné školy a vysoké školy. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-948-3. info
  • KUNEŠOVÁ, E., FARKOVÁ, B. Technika zahraničních zájezdů. Praha: Idea Servis, 2001. ISBN 80-85970-44-9. info
Teaching methods
Lecture with a video analysis
One-to-One tutorial
Internship
Skills demonstration
Seminar classes
Students' self-study
Assessment methods (in Czech)
Kombinovaná zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Ostatní studijní zátěž65
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Summary144
The course is also listed under the following terms Winter 2013.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2012/KCRBPEPC