OPF:MARBEOZS Ochrana zájmů spotřebitele - Informace o předmětu
MARBEOZS Ochrana zájmů spotřebitele
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2012
- Rozsah
- Přednáška 12 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavla Sýkorová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Pavla Sýkorová
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, B_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: Cílem předmětu je získat všeobecný přehled v otázkách ochrany zájmů spotřebitele. Důraz je kladen zejména na aspekty kvality zboží a služeb, odbornosti a hygieny prodeje. Studenti jsou seznamováni s činností orgánů státní správy a samosprávy, především pak s jejich působením na úseku kontroly. Nedílnou součástí jsou informace o úrovni ochrany spotřebitele v zahraničí.
- Osnova
- 1. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást koncepce společenského marketingu
2. Historický vývoj ochrany spotřebitele
3. Koncepce spotřebitelské politiky v ČR
4. Zákon o svobodném přístupu k informacím, zákon o ochraně osobních dat
5. Zákon o ochraně spotřebitele
6. Dozorové orgány
7. Ochrana spotřebitele v ostatních zákonech
8. Spotřebitelská politika EU
9. Spotřebitelské organizace u nás a v zahraničí
10. Bezpečnost výrobků a ochrana trhu
11. Problematika nákupu a prodeje z hlediska spotřebitele
12. Reklama a možnosti jejího vlivu na spotřebitele
13. Přednáška odborníka z praxe
Obsah předmětu
1. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást koncepce společenského (sociálně-etického) marketingu
Definice koncepce společenského (sociálně-etického) marketingu. Tři pilíře koncepce - společnost, zákazník a úroveň uspokojování jeho potřeb a užitek, firma a jejich rovnováha. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást kvalitnějšího uspokojování potřeb zákazníků.
2. Historický vývoj ochrany spotřebitele
Ochrana spotřebitele v prvních legislativních normách, kontrolní činnost, vznik a působnost cechovních řádů, novodobá úprava tržního dozoru a ochrany spotřebitele, vývoj po roce 1948, novodobý vývoj ochrany spotřebitele ve světě.
3. Koncepce spotřebitelské politiky v ČR
Uplatňování spotřebitelské politiky (působnost státu, spotřebitele, podnikatelů a spotřebitelského poradního výboru), koncepce spotřebitelské politiky,
4. Zákon o svobodném přístupu k informacím, zákon o ochraně osobních dat.
5. Zákon o ochraně spotřebitele
Základní pojmy, povinnosti při prodeji výrobků a poskytování služeb, problematika obalů, reklamací, úkoly veřejné správy.
6. Dozorové orgány
Činnost a nástroje dozorových orgánů, práva a povinnosti dozorových orgánů při výkonu své funkce, charakteristika vybraných dozorových orgánů.
7. Ochrana spotřebitele v ostatních zákonech
Kupní smlouva, spotřebitelské smlouvy, smlouva o dílo, zákon o technických požadavcích na výrobky, zákon o obecné bezpečnosti výrobků, zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku.
8. Spotřebitelská politika EU
Zakotvení ochrany spotřebitele v politice EU, legislativa EU v oblasti ochrany spotřebitele, evropské instituce, změny nastolené postupu ČR do EU.
9. Spotřebitelské organizace u nás a v zahraničí
Consumers International, ochrana spotřebitele ve vybraných zemích, spotřebitelské organizace a hnutí v České republice.
10. Bezpečnost výrobků a ochrana trhu
Značky shody, bezpečnost a jakost, dobrovolné informační značky pro spotřebitele, dozor nad trhem.
11. Problematika nákupu a prodeje z hlediska spotřebitele
Povinnosti prodávajících a práva kupujících, chyby spotřebitelské veřejnosti - kupujících, chyby prodávajících, způsoby manipulace se spotřebitelem při nákupu.
12. Reklama a možnosti jejího vlivu na spotřebitele
Základní pojmy, jednotlivé formy omezení reklamy, dozor nad dodržováním zákona, zařazování reklam, psychologické aspekty reklamy.
13. Přednáška odborníka z praxe
- 1. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást koncepce společenského marketingu
- Literatura
- povinná literatura
- HOROVÁ, O. Ochrana spotřebitele po vstupu do Evropské unie. Praha: Oeconomica, 2006. ISBN 978-80-245-1106-1. info
- MATUSIKOVÁ, L. Ochrana zájmů spotřebitele - distanční studijní opora. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-357-9. info
- KLABUSAYOVÁ, N. Principy a trendy ochrany spotřebitele. Ostrava: VŠB TU, 2005. ISBN 978-80-248-0912-0. info
- doporučená literatura
- D-test. Praha: OSS "TEST". info
- http://www.spotrebitel.cz. info
- Moderní obchod. info
- Zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. info
- VYSEKALOVÁ, J. a KOL. Chování zákazníka (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3. info
- MARLIN., S. E., OLINGER, C. P. Consumer Protection in an Age of Technological Transformation. New York: Nova Science Publishers Inc, 2009. ISBN 978-16-069-2924-7. info
- TOMANČÁKOVÁ, B. Ochrana spotřebitele v praxi se vzory a příklady. Praha: Linde, 2008. ISBN 80-7201-695-2. info
- HOUDEK, D. Jak úspěšně reklamovat. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2201-6. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Samostudium studentů - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Průběžný test, zápočtový test (minimální úspěšnost 60%), návštěva firmy a zpracování zprávy dle vzoru
Aktivity Náročnost [h] Konzultace 6 Ostatní studijní zátěž 74 Přednáška 6 Zápočet 30 Celkem 116 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2012/MARBEOZS