MARBEOZS Ochrana zájmů spotřebitele

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2012
Rozsah
Přednáška 12 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavla Sýkorová (přednášející)
Garance
Mgr. Pavla Sýkorová
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Cílem předmětu je získat všeobecný přehled v otázkách ochrany zájmů spotřebitele. Důraz je kladen zejména na aspekty kvality zboží a služeb, odbornosti a hygieny prodeje. Studenti jsou seznamováni s činností orgánů státní správy a samosprávy, především pak s jejich působením na úseku kontroly. Nedílnou součástí jsou informace o úrovni ochrany spotřebitele v zahraničí.
Osnova
  • 1. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást koncepce společenského marketingu
    2. Historický vývoj ochrany spotřebitele
    3. Koncepce spotřebitelské politiky v ČR
    4. Zákon o svobodném přístupu k informacím, zákon o ochraně osobních dat
    5. Zákon o ochraně spotřebitele
    6. Dozorové orgány
    7. Ochrana spotřebitele v ostatních zákonech
    8. Spotřebitelská politika EU
    9. Spotřebitelské organizace u nás a v zahraničí
    10. Bezpečnost výrobků a ochrana trhu
    11. Problematika nákupu a prodeje z hlediska spotřebitele
    12. Reklama a možnosti jejího vlivu na spotřebitele
    13. Přednáška odborníka z praxe
    Obsah předmětu
    1. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást koncepce společenského (sociálně-etického) marketingu
    Definice koncepce společenského (sociálně-etického) marketingu. Tři pilíře koncepce - společnost, zákazník a úroveň uspokojování jeho potřeb a užitek, firma a jejich rovnováha. Ochrana zájmů spotřebitele jako součást kvalitnějšího uspokojování potřeb zákazníků.
    2. Historický vývoj ochrany spotřebitele
    Ochrana spotřebitele v prvních legislativních normách, kontrolní činnost, vznik a působnost cechovních řádů, novodobá úprava tržního dozoru a ochrany spotřebitele, vývoj po roce 1948, novodobý vývoj ochrany spotřebitele ve světě.
    3. Koncepce spotřebitelské politiky v ČR
    Uplatňování spotřebitelské politiky (působnost státu, spotřebitele, podnikatelů a spotřebitelského poradního výboru), koncepce spotřebitelské politiky,
    4. Zákon o svobodném přístupu k informacím, zákon o ochraně osobních dat.
    5. Zákon o ochraně spotřebitele
    Základní pojmy, povinnosti při prodeji výrobků a poskytování služeb, problematika obalů, reklamací, úkoly veřejné správy.
    6. Dozorové orgány
    Činnost a nástroje dozorových orgánů, práva a povinnosti dozorových orgánů při výkonu své funkce, charakteristika vybraných dozorových orgánů.
    7. Ochrana spotřebitele v ostatních zákonech
    Kupní smlouva, spotřebitelské smlouvy, smlouva o dílo, zákon o technických požadavcích na výrobky, zákon o obecné bezpečnosti výrobků, zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku.
    8. Spotřebitelská politika EU
    Zakotvení ochrany spotřebitele v politice EU, legislativa EU v oblasti ochrany spotřebitele, evropské instituce, změny nastolené postupu ČR do EU.
    9. Spotřebitelské organizace u nás a v zahraničí
    Consumers International, ochrana spotřebitele ve vybraných zemích, spotřebitelské organizace a hnutí v České republice.
    10. Bezpečnost výrobků a ochrana trhu
    Značky shody, bezpečnost a jakost, dobrovolné informační značky pro spotřebitele, dozor nad trhem.
    11. Problematika nákupu a prodeje z hlediska spotřebitele
    Povinnosti prodávajících a práva kupujících, chyby spotřebitelské veřejnosti - kupujících, chyby prodávajících, způsoby manipulace se spotřebitelem při nákupu.
    12. Reklama a možnosti jejího vlivu na spotřebitele
    Základní pojmy, jednotlivé formy omezení reklamy, dozor nad dodržováním zákona, zařazování reklam, psychologické aspekty reklamy.
    13. Přednáška odborníka z praxe
Literatura
    povinná literatura
  • HOROVÁ, O. Ochrana spotřebitele po vstupu do Evropské unie. Praha: Oeconomica, 2006. ISBN 978-80-245-1106-1. info
  • MATUSIKOVÁ, L. Ochrana zájmů spotřebitele - distanční studijní opora. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-357-9. info
  • KLABUSAYOVÁ, N. Principy a trendy ochrany spotřebitele. Ostrava: VŠB TU, 2005. ISBN 978-80-248-0912-0. info
    doporučená literatura
  • D-test. Praha: OSS "TEST". info
  • http://www.spotrebitel.cz. info
  • Moderní obchod. info
  • Zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. info
  • VYSEKALOVÁ, J. a KOL. Chování zákazníka (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3. info
  • MARLIN., S. E., OLINGER, C. P. Consumer Protection in an Age of Technological Transformation. New York: Nova Science Publishers Inc, 2009. ISBN 978-16-069-2924-7. info
  • TOMANČÁKOVÁ, B. Ochrana spotřebitele v praxi se vzory a příklady. Praha: Linde, 2008. ISBN 80-7201-695-2. info
  • HOUDEK, D. Jak úspěšně reklamovat. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2201-6. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Průběžný test, zápočtový test (minimální úspěšnost 60%), návštěva firmy a zpracování zprávy dle vzoru

AktivityNáročnost [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž74
Přednáška6
Zápočet30
Celkem116
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013.