OPF:INFPZPG Počítačová grafika a design - Informace o předmětu
INFPZPG Počítačová grafika a design
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2013
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Petr Čermák, Ph.D. (přednášející)
Ing. Dalibor Hula (přednášející)
Ing. Dalibor Hula (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Petr Čermák, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Manažerská informatika (program OPF, B_SYSINF)
- Cíle předmětu
- Předmět seznámí studenty se základy tvorby modelování grafických systémů , algoritmy transformace a generování obrázků včetně jazyků pro modelování grafických objektů.
- Osnova
- 1. Sféry využití počítačové grafiky. Grafické systémy v ekonomice, strojírenství, stavebnictví a architektuře, památkářství; geografické informační systémy.
2. Technická zařízení. Komponenty důležité pro počítačovou grafiku. Akcelerátory. Zařízení pro vstup a výstup grafických údajů. Historie rozvoje grafického hardwaru.
3. Dvojrozměrná grafika. Rastrová a vektorová grafika. Formáty obrázků. Programy pracující s dvojrozměrnou grafikou.
4. Modelování trojrozměrných těles. Drátové, plošné a objemové modely. B-REP a CSG typy bjemových modelů.
5. Algoritmy transformování. Matematické rovnice využívané v počítačové grafice. Transformování těles a Booleanovy operace.
6. Algoritmy a metody generace obrázků. Popis scény. Osvětlovací modely. Stínování, paměť hloubky. Ray-tracing a radiozita.
7. Script - jazyky využívané v počítačové grafice. Modelovače a jazyky popisující grafické scény. Jazyk POV-Ray.
8. Virtuální realita, 3D modely v památkářství, perspektivy rozvoje počítačové grafiky.
1. Příklady využití počítačové grafiky ve vědě, strojírenství, architektuře, historii, geografických informačních systémech, ekonomice, cestovním ruchu, zábavním průmyslu apod.
2. Barva v počítači, její reprezentace. Barevné modely RGB, RGBA, CMY, CMYK, HSV, HLS, YUV. Chromatický diagram. Princip zobrazování barvy na monitorech, tiskárnách.
3. Grafické formáty JPG, GIF, PNG, BMP. Barevná hloubka. Dithering. Barevná paleta.
4. Manipulace s rastrovými obrazy. Morfování obrazu. Alias a antialiasing. Metody antialiasingu
5. Bresenhamův algoritmus - východiska, odvození, výhody, nevýhody. Algoritmy transformace 2D obrazu.
6. Křivky - kubiky, Bézierovy křivky, NURBS. Vlastnosti bézierových křivek. Racionální bézierovy křivky. Algoritmus De Casteljau. Vektorová grafika. Fraktály.
7. 3D grafika - sféry využití, uplatnění. Vstupní a výstupní zařízení - monitory, 3D monitory, virtuální realita, rapid prototyping, stereolitografie, 3D skenery, motion capture. Skenování a modelování historických památek.
8. Promítání - rovnoběžné, středové. Reprezentace 3D těles. Drátěné modely, ploškové modely, objemové modely, CSG. Booleovy operace.
9. Světlo. Světelné zdroje. Phongův osvětlovací model. Konstantní stínování, Gouraudovo stínování, Phongovo stínování.
10. Zobrazení povrchů. Algoritmus skenující přímky. Řešení viditelnosti. Malířův algoritmus. Z-buffer.
11. Globální zobrazovací metody. Radiozita. Raytracing. Jazyk POV-Ray.
12. Textury. Mipmap. Bump textury.
13. Shrnutí obsahu předmětu.
- 1. Sféry využití počítačové grafiky. Grafické systémy v ekonomice, strojírenství, stavebnictví a architektuře, památkářství; geografické informační systémy.
- Literatura
- povinná literatura
- SCHROEDER, W., MARTIN, K., LORENSEN, B. The Visualization Toolkit An Object-Oriented Approach To 3D Graphics. Kitware, Inc. Publisher, 2002. ISBN 1-930934-07-6. info
- PARTSKHALADZE, G. Základy počítačové grafiky. Skripta OPF. Karviná, 2000. ISBN 80-7248-096-0. info
- EGERTON, P. A. , HALL, W. S. Computer Graphics - Mathematical first steps. Pearson Education, 1999. info
- doporučená literatura
- GIMP. [online]. [cit. 2013-10-11]. http://en.wikibooks.org/wiki/GIM. URL info
- Inkscape. [online]. [cit. 2013-10-11]. http://en.wikibooks.org/wiki/Inkscape. URL info
- ŽÁRA, J., BENEŠ, B., FELKEL, P., SOCHOR, J. Moderní počítačová grafika. Brno Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0454-0. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Známkou
- Informace učitele
- Průběžný test, seminární práce, kombinovaná zkouška, min 50% účast na seminářích
Jiná zátěž: vyhledávání a zpracování zdrojů na internetu.
Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 26 Přednáška 13 Semestrální práce 26 Seminář 26 Zkouška 30 Celkem 121 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2013/INFPZPG