MARNARKM Quality Management for Managers

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2013
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Dr. Ing. Marie Gabryšová (přednášející)
Garance
Dr. Ing. Marie Gabryšová
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět vede studenty k poznání společenského významu jakosti, seznamuje s ukazateli jakosti, se strukturou současného řízení jakosti v rámci republiky s přihlédnutím k vývojovým tendencím a požadavkům vyplývajícím ze spolupráce se zeměmi EU. Poznatky jsou rozšířeny o moderní principy zabezpečování jakosti ve vyspělých státech světa (Japonska, USA, Západní Evropy), aby studenti získali všeobecnou orientaci o problematice jakosti. Znalost mezinárodních norem jakosti a jejich uplatňování dává studentům nezbytnou orientaci v požadavcích uplatňovaných v rámci tržního hospodářství a volného pohybu zboží v zemích EU. Studenti jsou také výrazně motivováni k důslednému sledování a řízení jakosti a tím je vytvářen základ pro zkvalitnění jakosti výrobků, služeb a vztahů v celospolečenském rozměru.
Osnova
  • 1. Význam a vývoj jakosti.
    2. Koncepce řízení kvality ve vybraných zemích světa.
    3. Podpora politiky jakosti v Evropě.
    4. Státní politika jakosti v ČR.
    5. Evropská a národní ceny za jakost.
    6. Systém akreditace, zkušebnictví a certifikace, normy ISO 9000, ISO 14000.
    7. ISO 22000, HCCP, ostatní normy jakosti.
    8. TQM
    9. Metody a nástroje zlepšování kvality.
    10. Metody a nástroje zlepšování kvality - 2. část.
    11. Náklady na jakost.
    12. Role vědního managementu v zabezpečování kvality.
    13. Etické základy jakosti.
    1. Význam a vývoj jakosti. Význam jakosti v oblasti zvyšování konkurenceschopnosti, historie a vývoj jakosti, základní prvky a charakteristiky jakosti.
    2. Koncepce řízení kvality ve vybraných zemích světa: Japonsku, USA.

    3. Podpora politiky jakosti v Evropě. Evropské orgány podporující rozvoj kvality a nástroje podpory kvality (EFQM, EOQ). Modul Excelence, Evropská cena za jakost, národní ceny za jakost.
    4. Státní politika jakosti v ČR. Organizační zabezpečení NPJ, Národní rada, programy podpory jakosti v ČR.
    5. Evropská a národní ceny za jakost. Struktura Evropské ceny za jakost, podmínky pro udělování, Cena České republiky za jakost, Cena Anežky Žaludové, Czech Made.
    6. Systém akreditace, zkušebnictví a certifikace. Prokazování shody, normy ISO 9000, ISO 14000.
    7. ISO 22000, HCCP, ostatní normy jakosti. Kvalita a bezpečnost potravin, určování kritických bodů, povinnost podniků v potravinovém řetězci, normy EMAS a OHSAS.
    8. TQM. Filosofie a podstata TQM, řízení na principu TQM, přínos a překážky realizace TQM
    9. Metody a nástroje zlepšování kvality. Kontrolní tabulky, vývojový diagram, diagram příčin a následků.
    10. Metody a nástroje zlepšování kvality. Paretova analýza, histogram.
    11. Náklady na jakost. Význam ekonomiky kvality, členění a výpočet nákladů na jakost, společenské náklady na jakost.
    12. Role vědního managementu v zabezpečování kvality. Vědní management jako součást řízení nové společnosti a zdokonalování kvality, vzdělávající se organizace prostřednictvím kvality lidí.
    13. Etické základy jakosti. Očekávání Evropské unie v oblasti etiky a kvality, výchova vedoucích pracovníků v systému hodnot. Program Fair Play.
Literatura
    povinná literatura
  • MAILLARD, P. Competitive Quality Strategies. London: Iste Ltd, 2013. ISBN 978-1-84821-451-4. info
  • MITRA, A. Fundamentals of Quality Control and Improvement. New Jersey, 2012. ISBN 978-0-470-22653-7. info
    doporučená literatura
  • GABRYŠOVÁ, M., VODÁK, J. Management of intellectual capital in companies applying knowledge management. In 6th International Scientific Symposium on Business Administration, GLOBAL ECONOMIC CRISIS AND CHANGES. Restructuring Business System: Strategic Perspectives for Local, National and Global Actors. Karviná, 2010. ISBN 978-80-7248-594-9. info
  • GABRYŠOVÁ, M. Knowledge Management as an Important Tool for Company. Journal of Information, Control and Management Systems. Volume 6. Žilina: University of Žilina, 2008. info
  • NENADÁL, J. Total Quality Management: principles approaches processes (vybrané kapitoly). Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, 2003. ISBN 83-88402-24-2. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Průběžný test, písemná zkouška
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž80
Přednáška26
Zkouška40
Celkem146
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2013/MARNARKM