OPF:INMPSME Statistické metody pro ekonomy - Informace o předmětu
INMPSME Statistické metody pro ekonomy
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2014
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Radmila Krkošková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Elena Mielcová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Filip Tošenovský, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Mgr. Radmila Krkošková, Ph.D. - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Finance (program OPF, B_HOSPOL)
- Manažerská informatika (program OPF, B_SYSINF)
- Marketing a management (program OPF, B_EKOMAN)
- Řízení logistiky (program OPF, B_EKOMAN)
- Účetnictví a daně (program OPF, B_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Poskytnout hlubší pohled na statistické metody vhodné ke zpracování vícerozměrných dat, ovládnout teoretický aparát vybraných metod a naučit se je aplikovat pomocí statistických programů na počítači PC. Seznámit studenty s principy speciálních ekonomicko-matematických metod, které jsou nepostradatelnou součástí moderního řízení. Tyto metody se naučí prakticky ovládat tak, aby je dovedli aplikovat v marketingu a aby dokázali efektivně kontrolovat a řídit kvalitu produkce ve všech etapách výrobního procesu, tj. v předvýrobní, výrobní i povýrobní etapě. Současně se seznámí s metodami, jejichž znalost vyžadují od řídících pracovníků i nejvýznamnější normy pro řízení kvality, např. americká QS 9000, nebo německá VDA 6.1. Tyto normy jsou závazné pro řadu odvětví, např. pro všechny dodavatele automobilového průmyslu.
- Osnova
- 1. Základní pojmy a metody ze statistiky
2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy
3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy
4. Regresní analýza
5. Korelační analýza
6. Analýza rozptylu (ANOVA)
7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce
8. Úplné faktorové plány
9. Částečné faktorové plány
10. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi
11. Taguchiho metody: ztrátová funkce
12. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost
13. Metody prognózování tržeb
1. Základní pojmy a metody ze statistiky
Charakteristiky polohy, charakteristiky variability, šikmost, špičatost, statistický soubor se dvěma znaky, testy statistických hypotéz.
2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy
Marketingová případová studie, co přináší parametrické testování statistických hypotéz v marketingu, jednovýběrový t-test, dvouvýběrový t-test - nepárový a párový.
3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy
Mediánový test (pro 1 výběr), chi-kvadrát test pro 1 výběr, dvouvýběrové testy, chi-kvadrát test pro 2 výběry, Mann-Whitneyův test, Wilcoxonův párový test.
4. Regresní analýza
Podstata regresní analýzy, odhad regresních koeficientů, test významnosti regresních koeficientů, intervaly spolehlivosti regresních koeficientů, test vhodnosti regresního modelu.
5. Korelační analýza
Koeficient korelace, index korelace, Spearmanův koeficient (pořadové) korelace, vícenásobná lineární závislost - vztahy pro dvě vysvětlující proměnné.
6. Analýza rozptylu (ANOVA)
Jednofaktorová ANOVA, postup při analýze rozptylu s jedním faktorem, míra těsnosti závislosti.
7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce
Dvojné třídění, trojné třídění (Latinské čtverce).
8. Úplné faktorové plány
Základy experimentování a oblasti použití, experimentální procedura, efekt (vliv) faktoru, významnost efektu, test významnosti efektu, grafické hodnocení efektu faktoru, grafy interakcí, model experimentu.
9. Částečné faktorové plány
Grafické hodnocené efektu faktoru u částečných faktorových plánů.
10. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi
Poloviční plány, grafická metoda.
11. Taguchiho metody: ztrátová funkce
Definice a vlastnosti ztrátové funkce, ztrátová funkce pro různé typy tolerance.
12. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost
Monitorování nákladů na jakost, regulační diagramy.
13. Metody prognózování tržeb
Analýza trendové složky, analýza sezónní složky, model konstantní sezónnosti, analýza náhodné složky, testování vlastností náhodné složky, prognózování, kauzální prognostické metody.
- 1. Základní pojmy a metody ze statistiky
- Literatura
- povinná literatura
- RAMÍK, J. STOKLASOVÁ, R., TOŠENOVSKÝ, J. Statistické metody pro ekonomy. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-85943-63-8. info
- doporučená literatura
- TOŠENOVSKÝ, J. Hodnocení způsobilosti výrobního procesu od A do Z. Ostrava: DTO, 1996. ISBN 80-248-0006-3. info
- TOŠENOVSKÝ, J. Náklady na jakost a jejich minimalizace Taguchiho metodami. Ostrava: DTO, 1995. info
- HEBÁK, P. , HUSTOPECKÝ, J. Vícerozměrné statistické metody. Praha: SNTL/ALFA, 1987. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Písemná zkouška
Písemný test - Informace učitele
- Průběžný test, 70% účast na seminářích, forma zkoušky: písemná
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2014/INMPSME