EVSPPRPO Career Guidance

School of Business Administration in Karvina
Winter 2015
Extent and Intensity
2/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (seminar tutor)
Bc. Ing. Jarmila Svobodová (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Contact Person: Dr. Ing. Ingrid Majerová
Prerequisites (in Czech)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět seznamuje studenty s profesním poradenstvím jako s pomáhající poradenskou činností, se systémy profesního poradenství, s povoláním, profesí a zaměstnáním jako s poradenskou kategorií a s diagnostikou profesního poradenství, včetně pracovního a výrobně technologického procesu v organizacích. Sleduje profesní poradenství jako poradenskou službu poradců v roli poskytovatelů poradenské intervence klientům v roli uživatelů poradenské intervence. Chápe profesní poradenství jako supervizní činnost s cílem poskytovat zpětnou vazbu a ovlivňuje vlastní život studentů a jejich práci z hlediska osobního managementu a celoživotního učení. Posiluje adaptaci studentů na vysokoškolský vzdělávací styl, jejich připravenost k plynulému přechodu z vysoké školy na trh práce a rozvíjí jejich klíčové kompetence (core skills) a základní dovednosti (basic skills).
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do profesního poradenství
    2. Systém a organizace profesního poradenství
    3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenské kategorie
    4. Pracovní a výrobně-technologický proces v organizacích
    5. Klíčové kompetence a základní dovednosti
    6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost
    7. Diagnostika profesního poradenství
    8. Poradce v profesním poradenství
    9. Klient v profesním poradenství
    10. Poradenská intervence v profesním poradenství
    11. Supervize v profesním poradenství
    12. Plánování života a práce
    13. Utváření osobního života a práce
    1. Úvod do profesního poradenství
    Profesní poradenství jako specifický typ poradenství. Profesní poradenství jako pomáhající poradenská práce s klientem. Paradigmata profesně poradenské práce s klientem.
    2. Systém a organizace profesního poradenství
    Liniová organizace systému profesního poradenství. Systém agentur profesního poradenství na trhu práce. Systém vybraných poradenských aktivit (guidance, video-counselling, mentoring).
    3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenská kategorie
    Povolání jako specifická pracovní činnost k pracovnímu výkonu. Profese a proces profesionalizace. Zaměstnání jako institucionalizované povolání.
    4. Pracovní a výrobně-technologický proces v organizacích
    Humanizace pracovního procesu v organizacích. Sociálně-emancipační a sociálně-socializační funkce pracovního procesu v organizacích. Ekologizace výrobních technologií v organizacích.
    5. Klíčové kompetence a základní dovednosti
    Doporučení EU pro klíčové kompetence a základní dovednosti v celoživotním učení. Identifikace klíčových kompetencí a základních dovedností. Priority při výběru klíčových kompetencí a základních dovedností.
    6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost
    Vztah kvalifikace a profesní kompetence. Přístupy k vymezení profesní kompetence. Profesní kompetence jako potenciál k pracovnímu výkonu.
    7. Diagnostika profesního poradenství
    Obsahová analýza dokumentů "Osobního profesního portfolia". Observační metoda s kvalitativní a kvantitativní interpretací. Interakční analýza v konkurzních řízeních do zaměstnání (assessment centre).
    8. Poradce v profesním poradenství
    Sociální role poradce v profesním poradenství. Kvalifikace poradce v profesním poradenství. Instrumentální, sociální a expresivní kompetence poradce v profesním poradenství.
    9. Klient v profesním poradenství
    Biodromální psychologie osobnosti klienta. Poznávání a charakteristika osobnosti klienta - rámec hodnotové orientace klienta. Motivy zakotvené v profesní orientaci klienta.
    10. Poradenská intervence v profesním poradenství
    Předmět poradenské intervence v profesním poradenství. Jedinečné intervenční situace klientů. Eklektická konstrukce úkolově orientovaného a empaticky orientovaného poradenského přístupu.
    11. Supervize v profesním poradenství
    Supervize jako zpětná vazba v profesním poradenství. Sekvence supervizního procesu v profesním poradenství. Role supervizora a supervidovaného v profesním poradenství.
    12. Plánování života a práce
    Osobní management - osobní image, interakce s ostatními a osobní růst. Učení a práce - celoživotní učení, využití informací o životě a práci, vztah práce s ekonomikou. Formování života a práce - vytvořit a udržet si práci, zlepšovat život a práci, vyváženost sociálních rolí a řídit vlastní život a práci.
    13. Utváření osobního života a práce
    Hledání - udržení práce a rozhodování o zkvalitnění osobního života a práce. Změny a vyváženost životních a pracovních rolí. Proces utváření osobního života a p
Literature
    required literature
  • FISCHER-EPE, M. Koučování. Zásady a techniky profesního doprovázení. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-140-9. info
  • SCHERREROVÁ, D. Poradenství jako nástroj formování představ adolescentů o studijním oboru na vysoké škole. Brno: FSS MU, 2006. ISBN neuvedeno. info
    recommended literature
  • MUSIL, L. Ráda bych vám pomohla, ale. Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-. info
  • TURECKIOVÁ, M. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0405-6. info
  • SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85974-80-3. info
  • SVOBODOVÁ, P., VALÁŠEK, M. Úvod do supervize. Cyklický model. Tišnov, 2002. ISBN 80-86620-002-X. info
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6. info
Teaching methods
Skills demonstration
Seminar classes
Assessment methods
Test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2016.
  • Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2015/EVSPPRPO