OPF:EVSBKPPO Profesní poradenství - Informace o předmětu
EVSBKPPO Profesní poradenství
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2016
- Rozsah
- Přednáška 12 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, B_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Kurz seznamuje studenty s profesním poradenstvím jako s pomáhající poradenskou činností, se systémy profesního poradenství, s povoláním, profesí a zaměstnáním jako s poradenskou kategorií a s diagnostikou profesního poradenství, včetně pracovního a výrobně-technologického procesu v organizacích. Sleduje profesní poradenství jako poradenskou službu poradců-mentorů v roli poskytovatelů poradenské intervence klientům v roli uživatelů poradenské intervence. Chápe profesní poradenství jako supervizní činnost s cílem poskytovat zpětnou vazbu. Ovlivňuje vlastní život studentů a jejich práci z hlediska osobního managementu a celoživotního učení. Posiluje adaptaci studentů na vysokoškolský vzdělávací styl, jejich připravenost k plynulému přechodu z vysoké školy na trh práce. Rozvíjí klíčové kompetence (core skills) a základní dovednosti (basic skills) studentů.
- Osnova
- 1. Úvod do profesního poradenství
2. Systém a organizace profesního poradenství
3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenské kategorie
4. Pracovní a výrobně-technologický proces v organizacích
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost
7. Diagnostika profesního poradenství
8. Poradce v profesním poradenství
9. Klient v profesním poradenství
10. Poradenská intervence v profesním poradenství
11. Supervize v profesním poradenství
12. Zkoumání osobního života a práce
13. Utváření osobního života a práce
1. Úvod do profesního poradenství
Profesní poradenství jako specifický typ pracovního poradenství. Profesní poradenství jako pomáhající poradenská práce s klientem. Paradigmata profesně poradenské práce s klientem.
2. Systém a organizace profesního poradenství
Liniová organizace systému profesního poradenství. Systém agentur profesního poradenství na trhu práce. Systém vybraných poradenských aktivit (guidance, video-counselling, mentoring).
3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenská kategorie
Povolání jako specifická pracovní činnost k pracovnímu výkonu. Profese a proces profesionalizace. Zaměstnání jako institucionalizované povolání.
4. Pracovní a výrobně technologický proces v organizacích
Humanizace pracovního procesu v organizacích. Sociálně emancipační a sociálně solidarizační funkce pracovního procesu v organizacích. Ekologizace výrobních technologií v organizacích.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti
Doporučení EU pro klíčové kompetence a základní dovednosti v celoživotním učení. Identifikace klíčových kompetencí a základních dovedností. Priority při výběru klíčových kompetencí a základních dovedností.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost
Vztah kvalifikace a profesní kompetence. Přístupy k vymezení profesní kompetence. Profesní kompetence jako potenciál k pracovnímu výkonu.
7. Metodologie profesního poradenství
Obsahová analýza dokumentů "Osobního profesního portfolia". Observační metoda s kvalitativní a kvantitativní interpretací. Interakční analýza v konkurzních řízeních do zaměstnání (assessment centre).
8. Poradce v profesním poradenství
Sociální role poradce v profesním poradenství. Kvalifikace poradce v profesním poradenství. Instrumentální, sociální a expresivní kompetence poradce v profesním poradenství.
9. Klient v profesním poradenství
Biodromální psychologie osobnosti klienta. Poznávání a charakteristika osobnosti klienta - rámec hodnotové orientace klienta. Motivy zakotvené v profesní orientaci klienta.
10. Poradenská intervence v profesním poradenství
Předmět poradenské intervence v profesním poradenství. Jedinečné intervenční situace klientů. Eklektická konstrukce úkolově orientovaného a empaticky orientovaného poradenského přístupu.
11. Supervize v profesním poradenství
Supervize jako zpětná vazba v profesním poradenství. Sekvence supervizního procesu v profesním poradenství. Role supervizora a supervidovaného v profesním poradenství.
12. Zkoumání osobního života a práce
Osobní management - formování osobní image, interakce s ostatními a strategie osobního růstu. Učení - celoživotní učení. Práce - vyhledávání a využívání informací o životě a práci, vztah práce, života a ekonomiky.
13. Utváření osobního života a práce
Hledání - udržení práce a rozhodování o zkvalitnění osobního života a práce. Změny a vyváženost životních a pracovních rolí. Proces utváření osobního života a práce.
- 1. Úvod do profesního poradenství
- Literatura
- povinná literatura
- SCHERREROVÁ, D. Poradenství jako nástroj formování představ adolescentů o studijním oboru na vysoké škole. Karviná: OPF, SU, 2007. ISBN 978-80-7248-450-8. info
- HARWOOD, Ch., CUMMING, J., HALL, C. Imagery use in elite youth sport participants: Reinforcing the applied significance of Achievement Goal Theory. 2003. ISBN neuvedeno. info
- doporučená literatura
- ROSINSKI, P. Koučování v interkulturním prostředí. Nové nástroje využití národních, firemních a profesních odlišností. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261195-9. info
- HORSKÁ, V. Koučování ve školní praxi. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8. info
- PAULÍNOVÁ, L. Mentalita hojnosti. Dolní Libchavy: Akademie Libchavy, 2009. ISBN neuvedeno. info
- PETŘÍKOVÁ, R. a kol. Společenská odpovědnost organizací. Ostrava: DTO CZ, 2008. ISBN 978-80-02-02099-8. info
- MONROE, J. Ideální kariéra a zaměstnání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1947-4. info
- HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9. info
- DÖLZ, S. Jak se úspěšně prosadit. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1073-0. info
- JONES et al. The impact of motivational imagery on the emotional state and self-efficacy levels of novice climbers. 2002. ISBN neuvedeno. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- https://elearning.opf.slu.cz/course/view.php?id=297
Předpokladem absolvování je aktivní zapojení do průzkumné činnosti, minimálně 70 % aktivní účast na seminářích a v interaktivních skupinových situacích.Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 47 Přednáška 26 Seminář 13 Zápočet 30 Celkem 116 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2016/EVSBKPPO