PEMBPPOD Podnikni To!

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2017
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Tomáš Pražák, Ph.D. (cvičící)
Garance
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je motivovat studenty, aby zpracovali své prvotní studentské nápady, případně mladé projekty, do vstupní fáze reálného komerčního start-upu a to na takové úrovni, že mohou na svých záměrech pokračovat i do budoucna, po ukončení kurzu, a přitom se již opírat o kvalitní základy svého podnikání.
Osnova
  • 1. seminář: Podnikání a podnikatelský tým
    Představení konceptu workshopu, začátek podnikatelského příběhu, zboření všech mýtů bránících studentům začít podnikat, tipy jak najít/připravit svůj podnikatelský záměr a praktický postup při tvorbě podnikatelského týmu.
    2. seminář: Minimální produkt, byznys model CANVAS a networking
    Na základě elevator pitchů volba podnikatelských záměrů na kterých budeme pracovat, rozdělení se do podnikatelských týmů, práce s první půlkou byznys modelu CANVAS a rozebrání smyslu networkingu.
    3. seminář: Byznys model, marketing, copywriting, právo a byrokracie
    Rozebrání druhé půlky byznys modelu CANVAS, vysvětlení smyslu marketingu a představení nástrojů pro začínající komerční společnosti, důležitost copywritingu v praxi, rozebrání základních právních dokumentů včetně založení společnosti, základy byznys prezentace před investory i veřejností.
    4. seminář: Průzkum a testování poptávky
    Na základě upravené metodiky lean start-up vytyčení early adopters, vhodných lokalit a natrénování praktického poptávkového průzkumu v konkrétních krocích, včetně vysvětlení jak postupovat v případě nepříznivých výsledků.
    5. seminář: Peníze, zdroje kapitálu vhodné pro start-upy a investor
    Rozebrání potřeby peněz ve startovní fázi podnikání a minimalizace nákladů v prvotní rozvojové fázi, rozebrání výhod a nevýhod kapitálových zdrojů pro začínající komerční firmy a vysvětlení praktického postupu při komunikaci s investorem, včetně sebe-prezentace a vyjednávání. Dále příprava komplexního Byznys case modelu včetně kalkulací cashflow a návratnosti.
    6. seminář: Základy obchodu
    Představení základních obchodních postupů, filozofie obchodu firmy, příprava obchodní strategie, práce s prvotními telefonáty, komunikace na obchodní schůzce, představení modelu "vlastnost-výhoda-užitek" a jeho praktický trénink.
    7. seminář: Filozofie a struktura firmy
    Vysvětlení filozofie, postupu její tvorby a rozebrání vhodných nástrojů - vize, poslání, cíle, příběh, brandbook, grafický manuál, kodex, dress code a další. Struktura společnosti, včetně pravidel, systémů, kariérního řádu, definování kompetencí a zodpovědností.
    8. seminář: - Prezentace před zkušenými podnikateli
    Shrnutí všeho probraného, poslední dotazy, tipy a triky. Následně finální prezentace všech vypracovaných podnikatelských záměrů, jejímž úkolem je poskytnout co nejvíce upřímnou konstruktivní zpětnou vazbu, včetně doporučení jak postupovat dále.
Literatura
    povinná literatura
  • VEBER, J. a J. SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 820694501. info
  • OSTERWALDER, A. a Y. PIGNEUR. Tvorba Business modelů. Praha: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0025-4. info
  • STAŇKOVÁ, A. Podnikáme úspěšně s malou firmou. Praha: C. H. Beck, 2007. ISBN 228777760. info
    doporučená literatura
  • OSTERWALDER, A., PIGNEUR, Y. a A. B. G. SMITH. Vydělávejte svými nápady. Praha: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0452-8. info
  • PENMAN, H. S. Financial statement analysis and security valuation. New York: McGraw-Hill Higher Education, 2012. ISBN 007-125432-3. info
  • BLANK, S. G. a B. DORF. The startup owner's manual : the step-by-step guide for building a great company. 2012. ISBN 978-0-984999. info
  • LUKEŠ, M. a M. LAGUNA. Entrepreneurship: A Psychological Approach. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 978-80-245-1642-4. info
  • SRPOVÁ, J. a V. ŘEHOŘ. Základy podnikání - teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 607525857. info
  • RŮČKOVÁ, P. Finanční analýza, metody, ukazatele a využití v praxi. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1386-1. info
  • KISLINGEROVÁ, E., aj. Manažerské finance. Praha: C.H.Beck, 2004. ISBN 80-7179-802-9. info
Výukové metody
Samostudium studentů
Přednáška
Seminář s nácvikem
Metody hodnocení
Zápočet
Hodnocení práce studenta
Seminární práce
Informace učitele
Podmínkou zápočtu je aktivní zapojení do práce na studentském nápadu. Zápočet se uděluje na základě potvrzení o vykonání zápočtu ve formě prezentace podnikatelského nápadu a vytvoření seminární práce ve formě podnikatelského záměru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.