OPFNPZVM Základy vědeckého myšlení

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Tomáš Pražák, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dalibor Šimek, Ph.D. (cvičící)
Garance
Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Andrea Valentíny
Předpoklady
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast studentů na seminářích (70%) Zápočet se uděluje na základě vytvoření posudku na odborný text, v rámci kterého se student vyjádří zejména k jeho struktuře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s příležitostmi, které nabízí doktorské studium a vybavit je potřebnými znalostmi pro aplikaci vědeckého přístupu k řešení ekonomických problémů v podnikohospodářské praxi. V průběhu semestru se studenti postupně seznámí s tím co je věda, jak funguje a jakou roli hraje ve společnosti. Budou jim představeny možnosti uplatnění vědeckého způsobu myšlení v oblasti výzkumu i podnikohospodářské praxe. Získají znalosti o tom, jak vyhledávat relevantní zdroje, jak s nimi pracovat a kriticky je hodnotit. Dozví se také základní informace o metodách výzkumu a poznají jakým způsobem lze stanovit cíle výzkumu, sestavit výzkumné otázky a definovat hypotézy výzkumu pro jejich vlastní projekty.
Osnova
  • 1. Proč je věda důležitá - základní pohled na vědu a výzkum, motivace k výzkumu
    Úloha vysokých škol v procesu posouvání hranic lidského poznání a ukázat důležitost vědeckých výstupů nejen v přírodních vědách, ale také v podnikové ekonomice a managementu.
    2. Charakteristika a cíle doktorského studia - principy doktorského studia, výzkumný projekt
    Představení základních rozdílů mezi navazujícím studiem a studiem doktorským. Nastínění možnosti rozvoje kariéry, zapojení se do výzkumných projektů a práci na vlastním projektu dizertační práce. Studentům budou odhaleny také rozsáhlé možnosti vycestovat či navštívit konference v tuzemsku i zahraničí.
    3. Věda a výzkum - posuzování kvality a hodnocení výzkumu, vědecká komunita a databáze, citování
    Objasnění fungování vědeckovýzkumné činnosti na vysoké škole. Představení systému hodnocení kvality výzkumu v České republice a ukázka vyhledávání vhodné literatury a odborných publikací z databází obsahující vědecké práce jako jsou Web of Science, Scopus nebo Science Direct. Využití citačního manažeru Zotero, jako vhodného nástroje pro správu citací.
    4. Metody výzkumu - výzkumné filosofie, strategie a přístupy
    Představení kvalitativních, kvantitativních a smíšených přístupů k řešení výzkumných problémů. Osvojení si principu vědeckého přístupu k řešení problémů v ekonomické praxi a seznámení se se systémem organizace vědeckého textu IMRAD.
    5. Metody sběru dat a jejich zpracování
    Přiblížení možnosti sběru dat, které budou v procesu zpracování sloužit pro vytvoření informací, které povedou k naplnění cíle práce. Pro zpracování dat budou představeny základní statistické metody, vhodné statistické softwary případně simulace modelů podnikových procesů BPM.
    6. Kritické myšlení, přehled literatury a stanovení výzkumných otázek
    Charakteristika základních principů kritického myšlení, které zjednoduší práci s literaturou a hodnocení zdrojů pro přípravu přehledu literatury. Sestavení přehledu literatury a v návaznosti na to sestavení relevantních výzkumných otázek a hypotéz. Student bude schopný samostatně vyhodnotit kvalitu zvoleného vědeckého článku a vypracovat k němu recenzní posudek.
Literatura
    povinná literatura
  • SAUNDERS, M., LEWIS, P. a A. THORNHILL. Research Methods for Business Students. Harlow: Pearson Education Limited, 2015. ISBN 978-1-292-01662. info
  • EGER, L. a D. EGEROVÁ,. Základy metodologie výzkumu: pro studenty ekonomických oborů. Plzeň: Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0418-6. info
  • BRYMAN, A. Business research methods. Oxford: Oxford University Press, 2011. ISBN 9780199583409. info
  • OCHRANA, F. Metodologie vědy: úvod do problému. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1609-4. info
    doporučená literatura
  • MERTLER, C. A. a R. V. REINHART. Advanced and Multivariate Statistical Methods: Practical Application and Interpretation. New York: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-28971-0. info
  • TAHAL, R. Marketingový výzkum: postupy, metody, trendy. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0206-8. info
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0219-6. info
  • CRESWELL, J.W. Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Thousand Oaks: Sage, 2014. ISBN 9781452226101. info
  • FIELD, A. P. Discovering statistics using IBM SPSS statistics: and sex and drugs and rock'n'roll. Los Angeles: Sage, 2013. ISBN 9781446249185. info
  • HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0200-4. info
  • WALLIMAN, N. Research Methods: The Basics. New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-48991-1. info
  • HUŠEK, R. Aplikovaná ekonometrie : teorie a praxe. Praha : Oeconomica, 2009. ISBN 978-80-245-1623-3. info
  • PUNCH, K. a J. HENDL. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7. info
  • ARLT, J. Ekonomické časové řady. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1319-9. info
  • LIŠKA, V. Doktorandus: průvodce budoucích Ph.D. Praha: Professional Publlishing, 2005. ISBN 80-86419-93-2. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7. info
  • STRAUSS, A. a J. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.