PEMBKSOP Sociální podnikání

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2023
Rozsah
16/0/0. Přednáška 16 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petra Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Petra Krejčí, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Rozvrh
Pá 13. 10. 8:05–10:30 B207, Pá 8. 12. 8:05–10:30 B207
Předpoklady
FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Předpokládají se základní znalosti ekonomiky podniku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta se sociálním podnikáním a sociální ekonomikou. Studenti se budou umět orientovat v české legislativě upravující podmínky vzniku a existence sociálního podnikání. (I fáze před vznikem účinnosti zákona o sociálním podnikání, II fáze v době účinnosti nového zákona o sociálním podnikání, bude-li schválen v legislativním procesu). Budou rozumět podmínkám vzniku sociálního podniku nebo transformaci sociálního podnikání z klasického podniku či neziskového subjektu, který implementuje principy sociálního podnikání v praxi. Pochopí základy tvorby projektu vzniku sociálního podniku. Výklad bude doplněn přednáškami a workshopy odborníků z praxe.
Osnova
  • 1. Úvod do sociálního podnikání a sociální ekonomiky Definice základních principů sociálního podnikání (jako inovativního nástroje politiky zaměstnanosti a regionálního rozvoje) a sociální ekonomiky v globalizované ekonomice. 2. Podmínky sociálního podnikání v ČR Legislativní podmínky sociálního podnikání. Veřejně uznávaná definice sociálního podnikání (TESSEA apod.). Nejčastější typy právní formy sociálních podniků v ČR – jejich výhody a nevýhody. Obory činnosti sociálních podniků v ČR, platformy síťování sociálních podniků v ČR, regionalizace sektoru sociálního podnikání. 3. Business modely v sociálním podnikání Předpoklady pro sociální podnikání. Zakládání sociálního podniku, typy zakladatelů a řízení sociálního podniku, a typy business modelů. Analýzy prostředí, analýzy poptávky. 4. Financování vzniku a rozvoje sociálních podniků Typy finančních zdrojů (dotace a finanční nástroje, úvěrování, sociální bankovnictví), vícezdrojové financování. Problematika veřejné podpory sociálních podniků a podpory de-minimis. 5. Sociální inovace Vymezení pojmu sociální inovace. Typy sociálních inovací, jejich životní cyklus. Sociální podnikání jako možný typ sociální inovace. 6. Hodnocení výkonnosti sociálního podniku Hodnocení prostřednictvím základních podnikových ukazatelů výkonnosti. Využití alternativních metod měření výkonnosti.
Literatura
Výukové metody
semestrální projekt, zkouška.
Metody hodnocení
účast na diskuzích z praxe na seminářích, (20 % hodnocení), semestrální projekt a jeho obhajoba (30% hodnocení), závěrečná zkouška (50 % hodnocení).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2024.