SU0003 Univerzitní nakladatelství

Rektorát
zima 2025
Rozsah
0/2. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D. (cvičící)
MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D. (cvičící)
MgA. Kristína Pupáková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.
Slezská univerzita v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Slezská univerzita v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SU0003/A: Po 29. 9. až Ne 21. 12. každé sudé pondělí 8:55–12:10 D3, M. Horsáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/15, pouze zareg.: 0/15
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat orientaci, znalosti a dovednosti, spojené s širokou škálou činností potřebných pro chod nakladatelství, koncepční práci s texty a publikacemi různého typu a žánru a jejich propagaci a distribuci. Jde zejména o dovednosti v rámci editorské a redakční činnosti, copywritingu, dramaturgické práce nakladatelství, vývoje textů a jejich formátů a žánrů, natáčení a postprodukce audioknih, obsahové, grafické a redakční přípravě vydávaných tiskovin a publikací, jejich distribuce a propagace, produkční práce (výběrová řízení, zajišťování služeb – komunikace s tiskárnou a dalšími obchodními partnery, cenová politika, zajišťování ISBN, komunikace s recenzenty, komunikace s knihovnami), správy sociálních sítí a webové prezentace. Studenti budou pracovat na konkrétních výstupech/publikacích nakladatelství (může jít např. o: newslettery, původní uměleckou tvorbu, vybrané závěrečné práce studentů, vědecké publikace, účelové a propagační publikace, audioknihy, propagační předměty, propagační tiskoviny).

Zapojené součásti:
FPF – editorská činnost, umělecká tvorba, digitální kompetence
OPF – obchod, marketing
FVP – editorská činnost
FÚ – editorská činnost, umělecká činnost a popularizace
MÚ – editorská činnost, digitální kompetence, popularizace
Výstupy z učení
Studenti se mimo jiné naučí: pracovat a komunikovat v týmu a s klienty; přicházet s vlastními tvůrčími a organizačními nápady, tyto ideje rozvíjet, volit a obhájit vlastní postupy řešení; koncipovat a formulovat publicistické, popularizační či umělecké texty; kriticky uvažovat nad textem a analyzovat jej, kriticky číst odborné i profesní texty v oboru, kriticky přistupovat k médiím, analyzovat mediální výstupy a pojmenovat současné problémy spojené s mediálním prostorem; pracovat se sociálními sítěmi a online podporou projektu; podílet se na chodu a řízení kreativního projektu; navrhnout plán distribuce a propagace produktů kreativního projektu.
Osnova
  • 1. Formování redakce, rozdělení kompetencí
  • 2.–3. Ediční plán na semestr (náměty konkrétních výstupů, oslovení autorů), vyhledávání možností financování, plán a příprava projektových žádostí
  • 4.–8. Práce na textových výstupech, komunikace s recenzenty, práce na strategii propagace a distribuce a s ní souvisejících úkolech
  • 9.–10. Návrhy grafického designu, grafické práce, redakční práce, propagace
  • 11.–12. Komunikace s tiskárnou, distribuce, propagace
  • 13. Společná evaluace, plán na další semestr, závěrečné zprávy projektů
Literatura
    doporučená literatura
  • DILHOFOVÁ, Adéla. Orientace v nakladatelské politice. Brno: Moravská vědecká knihovna [online]. Dostupné z: https://www.mzk.cz/sites/mzk.cz/files/souboryMZK/orientace_v_nakladatelske_politice_2021.pdf
  • HALADA, Jan. Člověk a kniha: úvod do nakladatelské specializace. Praha: Karolinum, 1993.
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové komunikace. Praha: VŠPP Praha, 2016. ISBN 978-880-6847-79-5.
  • ISBN. International ISBN Agency [online]. 2014. Dostupné z: https://www.isbn-international.org On-line instruktáž do systému ISBN nově vstupujících nakladatelů. Národní knihovna české republiky [online]. Dostupné z: https://www.nkp.cz/soubory/ostatni/isb
Výukové metody
praktická příprava, práce s textem, s grafikou a grafickým designem, týmová práce, analýza, reflexe, diskuse, e-learning
Metody hodnocení
ročníková práce = průběžné plnění zadaných úkolů souvisejících s činností nakladatelství
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: ročníková práce = průběžné plnění zadaných úkolů souvisejících s činností nakladatelství
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/rek/zima2025/SU0003