Teorie umění a estetika
Úvod a organizace předmětu
Hlavní studijní opora k samostudiu
ZELINSKÝ, M. Teorie umění a estetika. Opava: SU FPF, 2018.
Cíle výuky
Předmět seznamuje s dějinami myšlení o umění, představuje hlavní jména oboru, všímá si aktuálních témat bádání a otevírá praktické možnosti.Osnova - bloky
- 1. Co je to teorie umění?
- 2. Umění "před uměním"
- 3. Umění antiky
- 4. Středověké umění, renesance, baroko
- 5. Osvícenství
- 6. Estetika
- 7. Estetika přírody a člověka
- 8. Člověk jako estetický objekt
- 9. Antropocentrické pojetí kultury a společnosti a jeho kritika
- 10. Estetické myšlení
- 11. Praktická estetika
- 12. Estetika užitého umění
- 13. Kulturní a kreativní průmysly
Organizace předmětu
Předmět je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
- Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Předmět je zakončen ústní zkouškou.
Povinná literatura
CHVATÍK, K. Strukturální estetika. Brno: Host, 2001.MUKAŘOVSKÝ, J. Studie I. Brno: Host, 2007.
NÜNNING, A. et al. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006.
POSPÍŠIL, Z. Kaleidoskop estetiky
Doporučená literatura
EXNER, M., Estetika pro neoborové studenty, TU Liberec, 2008INGERLE, P. Příběh perspektivy
OSBORNE, R., SURGIS, D., TURNER, N. Teorie umění, Portál, Praha 2006
VANĚK, J. Způsoby estetického prožívání
CIKÁNEK, M. Kreativní průmysly. Příležitost pro novou ekonomiku. Praha: Institut umění - Divadelní ústav 2009.
ADORNO, T.W./HORKEIMER M. Dialektika osvícenství. Praha: OIKOYMENH 2009.
ZELINSKÝ, M. (ed.) Kdo umí, učí. RUV 2010-2015, Host, Brno 2016
RILEYOVÁ, N. Dějiny užitého umění, Slovart, Praha 2003
KOLESÁR, Z. Kapitoly z dějin designu, VŠUP, Praha 2004