Základní informace, tipy ke studiu a literatura
1. Průvodní list a organizace kurzu
Sylabus
Cíle výuky:
Kurz se věnuje různým souvislostem mezi literaturou (uměním) a etikou (morálkou), resp. vztahům mezi etickými normami a funkcí literatury. Úvodní kapitoly představují podoby těchto vztahů v historické perspektivě. Následující části se zabývají etickými podněty a tzv. etickým obratem v současné literární vědě. Jelikož se myšlení o literatuře neděje ve vakuu, jsou ve studijní opoře uvedeny také některé etické přístupy, jak se jimi zabývá současná filozofie nebo sociologie.
Osnova–bloky:
- Umění a/versus morálka, etika a/versus literatura: historický přehled I.
- Umění a/versus morálka, etika a/versus literatura: historický přehled II.
- Umění a/versus morálka, etika a/versus literatura: historický přehled III.
- Ztráta ctnosti (A. MacIntyre) v tekutém světě (Z. Bauman) a v době kritiky etického esencialismu (poststrukturalismus).
- Potřeba uspořádaného modelu světa (Ch. Taylor), užitečné fikce (R. Rorty).
- Angažovaná literatura (J.-P- Sartre, T. Eagleton, P. Bourdieu).
- Literatura a tradiční hodnoty (W. Booth, F. R. Leavis).
- Recepční estetika – etické podněty.
- Hermeneutika – etické podněty I.
- Hermeneutika – etické podněty II.
- Dekonstrukce J. Derridy – jak být práv jinému.
- Etika čtení – J. Hillis Miller.
- Literatura jako jedinečná událost a odpovědné čtení – Derek Attridge.
Vyučující
Mgr. Jan Heczko, Ph.D.
Organizace kursu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Kurs se ukončuje zápočtem, který je studentovi udělen za vypracování eseje na zadané téma.
2. Způsoby komunikace
Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704
Kontakt na vyučujícího:
e-mail: jan.heczko@fpf.slu.cz
telefon: (+420) 553 684 490
konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9
Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v IS SU), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.
3. Tipy ke studiu a literatura
Tipy ke studiu
Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:
- Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
- Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
- Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
- Chápu posloupnost cílů?
- Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
- Pamatuji si klíčová slova?
- Znám jejich obsah?
- Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
- Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
- Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
- Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:
- Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
- Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?
Literatura
Povinná literatura
- ATTRIDGE, D. „Ta podivná instituce, které se říká literatura“. Rozhovor s Jacquesem Derridou. Aluze, 2000, roč. 4, č. 2, s. 122–150.
- ATTRIDGE, D. Derrida a problematizování literatury. Aluze, 2000, roč. 4, č. 2, s. 102–120.
- ČERVENKA, M. (ed.) Čtenář jako výzva: výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host, 2001.
- GADAMER, H.-G. Člověk a řeč. Praha: Oikoymenh, 1999.
- NÜNNING, A. et al. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006.
Doporučená literatura
- BAUMAN, Z. Tekuté časy. Praha: Academia, 2017.
- DERRIDA, J. Síla zákona. Praha: Oikoymenh, 2002.
- KERMODE, F. Smysl konců. Brno: Host, 2007.
- MACINTYRE, A. Ztráta ctnosti. K morální krizi současnosti. Praha: Oikoymenh, 2004.
- RICOEUR, P. Čas a vyprávění III. Praha: Oikoymenh, 2008.
- RICOEUR, P. Myslet a věřit. Praha: Kalich, 2000.
- TAYLOR, Ch. Etika autenticity. Praha: Filosofia, 2002.
Distanční prvky
Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu.