Literatura v intermediální perspektivě 2

Korespondenční úkol

Studenti si nejprve důkladně přečtou povídku Jana Drdy Vyšší princip (z výboru Němá barikáda, viz pdf příloha). Následně zhlédnou stejnojmenný film Jiřího Krejčíka z roku 1960.

Poté vypracují odpovědi na následující bloky otázek.
Otázky k analýze povídky:
  1. Kdo je hlavní hrdina (případně kdo jsou hrdinové) povídky?
  2. Popište děj povídky, pokuste se vystihnout hlavní téma (oč v příběhu běží).
  3. Popište kdy a v jakém časovém rozmezí se odehrává děj příběhu.
  4. Popište postavu profesora latiny. Jak je v literární předloze charakterizován? Konkrétně rozveďte, jak si hrdinu představujete, určete jeho věk, povahové rysy, fyzické rysy…
  5. Vysvětlete, co znamená přezdívka „Vyšší princip“?
  6. Jaké jiné literární dílo vztahující se k tematice 2. světové války znáte?
Otázky k analýze filmu:
  1. Popište děj filmu. Jak se liší od literární předlohy? Jaké časové rozmezí zobrazuje?
  2. O čem film pojednává? Popište konkrétně prostředí, kde se děj odehrává a srovnejte ho s prostředím literární předlohy.
  3. Popište, jaké vystupují ve filmu postavy? Se kterými postavami se v literární předloze setkali a se kterými ne?
  4. Charakterizujte jejich povahy? Které postavy jim byly sympatické a které nikoli?
  5. Popište, jaké nálady (pocity) ve vás film vyvolává? Měli jste podobné pocity již při čtení povídky Jana Drdy? Co podle vás tyto pocity způsobilo, čím toho bylo dosaženo?
  6. Popište, která scéna ve filmu na vás nejvíce zapůsobila?
Vypracovaný úkol studenti zašlou prostřednictvím mailu vyučujícímu.

 

Jan Drda Vyssi princip povidka
PDF ke stažení