4. Ruský formalismus, New Criticism
Ruský formalismus jako první významná škola zaměřující se na literární dílo bez přímých vazeb k historii, sociologii a psychologii. Pojetí umění jako tvůrčího postupu, důraz na formu. Automatizované sdělení běžného jazyka a dezautimatizované (ozvláštněné) sdělení umělecké. Překvapivé a nečekané (ozvláštněné) jazykové sdělení znamená podle formalistů zakusit nový pocit života.
Americká nová kritika podobně jako ruský formalismus obrací pozornost k autonomnímu charakteru literárního díla. Zaměřuje se na text jakožto na objekt, který není výrazem subjektivních pocitů, ale obsahuje tzv. emoce strukturní. Nová kritika klade důraz na pozorné a pečlivé čtení (close reading), všímá si víceznačnosti uměleckého sdělení a zároveň usiluje o postižení jeho jednoty v různosti.
Po prostudování této kapitoly budete vědět:
- jak pojímají básnický jazyk ruští formalisté;
- co je to automatizované a dezautomatizované (ozvláštněné) sdělení;
- jak ozvláštněný jazyk působní na naše myšlení a vnímání skutečnosti;
- čím dále přispěli ruští formalisté literání vědě (např. rozlišením fabule a syžetu);
- jak k básnickému textu přistupuje a co o něm soudí Nová kritika.
V opoře studujeme s. 26–32.