Současné myšlení o literatuře

Informace ke kurzu, tipy ke studiu, literatura, studijní opora

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky:
Cílem kurzu je představit proměny literární teorie a literárněvědného myšlení od počátku 20. století po současnost. Kromě rozmanitosti přístupů k literatuře je akcentována také proměněná přítomnost tradičních otázek v současném myšlení o literatuře.

Osnova – bloky:
  1. Teorie literatury včera a dnes. Od esenciálních otázek ke kulturním studiím
  2. Psychoanalýza
  3. Fenomenologie
  4. Ruský formalismus, New Criticism
  5. Strukturalismy, sémiotika
  6. Bachtin
  7. Hermeneutika
  8. Poststrukturalismus
  9. Dekonstrukce I
  10. Dekonstrukce II
  11. Feminismus, gender a queer
  12. Nový historismus
  13. Opakování, shrnutí

Vyučující

doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie. 
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace. 

Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zkouškou, která má formu testu. Předmětem zkoušky je přehled hlavních teoretických směrů a škol, které byly probírány. Zkouška probíhá ve zkouškovém období.


2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: libor.martinek@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 421

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9

Komunikace s vyučujícím může probíhat s využitím výše uvedených kontaktních informací. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail v IS SU, proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.


3. Tipy ke studiu a literatura

Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

  • Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
    • Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
    • Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
    • Chápu posloupnost cílů?
  • Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
    • Pamatuji si klíčová slova?
    • Znám jejich obsah?
    • Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
    • Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
    • Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
    • Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
  • Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

    • Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
    • Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

Literatura

Povinná literatura

Doporučená literatura

  • JEDLIČKOVÁ, A.; MACURA, V. et al. Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno: Host, 2013.
  • MATONOHA, J. et al. Za (de)konstruktivismem. Kritické koncepty (post)poststrukturální literární a kulturní teorie. Praha: Academia, 2018.
  • MÜLLER, R., ŠIDÁK, P. et al. Slovník novější literární teorie. Praha: Academia, 2012.
  • PECHLIVANOS, M. et al. Úvod do literární vědy. Praha: Herrmann a synové, 2000.
  • PEPRNÍK, M. Směry literární interpretace XX. století. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000.

Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu.