Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Týden 1
1. Vývoj a vymezení informační etiky. Cíle informační etiky a její význam
První přednáška
vychází z třetí kapitoly „Vývoj a vymezení informační etiky“ z vysokoškolských
skript J. Činčery Informační etika (viz
použitá literatura). Popisuje vývoj a
vymezení informační etiky jako i její cíle. Uvádí rozdíly mezi informační
etikou, počítačovou a síťovou etikou.
Cíle kapitoly:
· Charakterizovat vývoj, základní vymezení a předmět informační etiky
· Popsat cíle informační etiky
· Srovnat předmět informační etiky s počítačovou (a síťovou) etikou (uvést společné i rozdílné znaky)
Ve studijní opoře studujeme strany 9-12.
Týden 2
2. Chápání informační etiky ve světě (R. Capurro)
Druhá
přednáška vychází z třetí kapitoly „Vývoj a vymezení informační etiky“ z
vysokoškolských skript J. Činčery Informační
etika (viz použitá literatura). Popisuje
pojetí informační etiky jednoho ze zakladatelů této filosofické disciplíny ve
světě Rafaela Capurra. Také popisuje rozdělení problémů informační etiky na
problémy mikroetické a makroetické (podle J. Ladda). Popisují se zde diskuse o
nových fenoménech informační etiky v kontextu internetového prostředí,
které přináší nové pohledy, úkoly i cíle.
Cíle kapitoly:
· Charakterizovat informační etiku podle R. Capurra v dějinném kontextu
· Popsat vztah mikroetických a makroetických problémů (podle J. Ladda)
· Vymezit předmět informační etiky od předmětu počítačové etiky
Ve studijní opoře studujeme strany 13-16.
Týden 3
3. Informační etika a informační technika. Informační technologie a moc
Ve své první části se přednáška se zabývá vztahem informační etiky a informační techniky. Reflexe je zaměřena zejména na evolučně ontologickou reflexi informační techniky a informačních technologií z pohledu 3 základních typů environmentální zátěže. V přednášce vycházíme především z etické reflexe informační techniky Josefa Šmajse (nar. 1938), které uveřejnil ve svých publikacích, nejnověji v knize Fenomén techniky (viz použitá literatura).
V druhé části přednášky se zabýváme vzájemným vztahem
informačních technologií a moci. Vysvětlujeme také pojem digitální rozdělení (angl. digital dividing) společnosti. Tady
vycházíme z příslušné kapitoly publikace Jana Činčery Informační etika (s.
62–64, viz použitá literatura).
· Charakterizovat informační etiku ve vztahu k informační technice;
· Reflektovat hodnotovou neutralitu techniky v kontextu evoluční ontologie;
· Reflektovat evolučně ontologické pojetí informační techniky ve vztahu k etice;
· Popsat tři stupně environmentální zátěže informační techniky;
· Charakterizovat vzájemný vztah informační techniky a moc;
· Vysvětlit význam pojmu digitální rozdělení
(digital dividing) společnosti.
Ve studijní opoře studujeme strany 17-21.
Týden 4
4. Ontologické ukotvení informační etiky. Informační etika a axiologie. Hodnota informace
Přednáška se
zabývá reflexí ontologického ukotvení etiky, potažmo informační etiky.
Charakteristika informační etiky se prezentuje v kontextu axiologického
(hodnotového) ukotvení. Z pohledu evoluční axiologie se podíváme i na
evolučně ontologickou reflexi inherentní hodnoty informace.
· Charakterizovat ontologické ukotvení etiky obecné i informační
· Charakterizovat předmět axiologie jako filosofické teorie hodnot
· Reflektovat možnou inherentní hodnotu informaceVe studijní opoře studujeme strany 22-25.
Týden 5
5. Zásady práce v infosféře. Obecné zásady informační etiky
Pátá přednáška se
zabývá pojetím informační etiky zakladatele oboru filosofie informace a také i
informačního etika, italského filosofa a logika, toho času působícího na
Oxfordské univerzitě – Luciana Floridiho (nar. 1964). Floridi své informačně
etické pojetí shrnuje do tzv. obecného etického kodexu pro práci
v infosféře. V této kapitole si představíme i obecné zásady
informační etiky a poukážeme ne jejich vnitřní rozpory.
· Popsat podstatu Floridiho koncepce informační etiky, konkrétně jeho etických zásad pro práci v infosféře
· Uvést a stručně charakterizovat jeho obecné zásady informační etiky a poukázat na jeho problematická místa
Ve studijní opoře studujeme strany 26-29.
Týden 6
6. Vybrané etické kodexy v informační etice
Šestá přednáška se zabývá stručnou charakteristikou nejznámějších etických kodexů v zahraničí. Seznamuje s etickým kodexem Desatera počítačové etiky, s etickým kodexem Asociace pro výpočetní techniku (kodex ACM), s etickým kodexem síťové etiky – netikety Virginie Shea, ale také i s novinářským kodexem. Kromě stručného představení jednotlivých etických kodexů se pokusíme i o jejich kritickou reflexi s důrazem na jejich problematická či kontroverzní místa.
Přednáška
vychází z vybraných kapitol publikace Jana Činčery Informační etika (s. 21– 25, viz použitá literatura).
· Obecná charakteristika etických kodexů v informační etice
· Charakteristika vybraných etických kodexů v informační etice
· Reflexe problematických (či kontroverzních) míst v konkrétních etických kodexech
Ve studijní opoře studujeme strany 30-35.
Týden 7
7. Etické aspekty reklamy
Kapitola
ve své první části pojednává o etice reklamy. Zabývá se základními informačně
etickými problémy související s reklamou (její samotná existence,
obsah a forma sdělení). Ve druhé části se podíváme na problematiku sexismu
v etice, vymezíme si 8 základních znaků sexistického sdělení
v reklamě a uvedeme si příklad etického kodexu pro nesexistickou reklamu.
· Charakterizovat předmět etiky reklamy
· Popsat základní problémy etiky reklamy
· Poukázat ne nebezpečné a ohrožující aspekty reklamního sdělení
· Kriticky reflektovat hrozbu sexismu v reklamě
· Formulovat etický kodex nesexistické reklamy
Ve studijní opoře studujeme strany 36-41.
Týden 8
8. Knihovnické kodexy
Osmá
přednáška se zabývá charakteristikou etických kodexů v knihovnické praxi.
Stručně představuje vývoj etických knihovnických kodexů ve Spojených státech
amerických a ve světě. Charakterizujeme etický kodex nestarší (a
nejtradičnější) knihovnické instituce – Americké
knihovnické asociace (ALA). Také se věnujeme charakteristice Kodexu etiky českého knihovníka a
kriticky srovnáváme jeho etické zásady s etickým kodexem ALA.
V přednášce vycházíme z publikace J. Činčery Informační etika, ale zejména ze skvělé, přehledné a komparativní
magisterské diplomové práce Z. Benešové Etické kodexy v profesi knihovníka. Srovnání
etických kodexů v ČR a ve světě (viz použitá literatura).
· Charakterizovat vývoj etických kodexů v knihovnické profesi
· Charakterizovat etický kodex Americké knihovnické asociace (ALA)
· Charakterizovat Kodex etiky českých knihovníků
· Kriticky srovnat etický kodex Americké knihovnické asociace (ALA) a Kodex etiky českých knihovníků
Ve studijní opoře studujeme strany 42-48.
Týden 9
9. Problémové kauzy informační etiky I.
Kapitola pojednává o problémových a konkrétních kauzách
informační etiky. Zaměříme se zejména na tyto problémy: právo na informace
versus ochrana soukromí, problém elektronického "šmírování", obchodování s
osobními údaji, obchodní tajemství versus veřejný zájem. Kauzy přebíráme z
příslušných kapitol publikace Jana Činčery Informační
etika (s. 26–32, viz použitá literatura).
· Popsat a z informačně etického hlediska interpretovat tyto konkrétní problémy: právo na informace vs. ochrana soukromí, ochrana soukromí vs. zajištění bezpečnosti občanů, ochrana soukromí vs. kontrola zaměstnanců, problém elektronického (kybernetického) šmírování, obchodování s osobními údaji a problematika obchodního tajemství
· Cílem je tyto jednotlivé kauzy eticky reflektovat
Ve studijní opoře studujeme strany 49-55.
Týden 10
10. Problémové kauzy informační etiky II.
Kapitola pojednává o problémových a konkrétních kauzách
informační etiky. Zaměříme se zejména na tyto problémy: ochrana duševního
vlastnictví (ochrana autorských práv vs. společenský zájem), porušování
citačních zásad a problém plagiátorství. Kauzy přebíráme z příslušných kapitol
publikace Jana Činčery Informační etika
(s. 34–38, viz použitá literatura).
· Popsat a z informačně etického hlediska interpretovat výše zmíněné konkrétní problémy a kauzy informační etiky
· Cílem je tyto jednotlivé kauzy eticky a argumentačně reflektovat, jako i kriticky zhodnotit
Ve studijní opoře studujeme strany 56-60.
Týden 11
11. Problémové kauzy informační etiky III.
Kapitola pojednává o problémových a konkrétních kauzách
informační etiky. Zaměříme se zejména na tyto problémy: problém svobody projevu
a cenzury (i v kontextu pornografického obsahu na internetu), problém
nenávistných komentářů (tzv. hate speech)
na sociálních sítích v internetovém prostředí, na problém spamu a hoaxu, jako i na
problém internetového pronásledování (tzv. kyberstalkingu)
a šikanování (kyberšikana). Kauzy
přebíráme z příslušných kapitol publikace Jana Činčery Informační etika (s. 39–53, viz použitá literatura).
· Popsat a z informačně etického hlediska interpretovat výše zmíněné konkrétní problémy a kauzy informační etiky
· Cílem je tyto jednotlivé kauzy eticky a argumentačně reflektovat, jako i kriticky zhodnotit
Ve studijní opoře studujeme strany 61-70.
Týden 12
12. Problémové kauzy informační etiky IV.
Kapitola pojednává o problémových a konkrétních kauzách
informační etiky. Zaměříme se zejména na tyto problémy: problém anonymních
remailerů, závislosti na online hraní (online gambling), problémy spojené
s agresivními počítačovými hrami, problémy související s MUDs a
chatovou komunikací. Podíváme se také na etické problémy, které vyvstávají
s aktivitou hackerů a crackerů.
Kauzy přebíráme z příslušných kapitol
publikace Jana Činčery Informační etika
(s. 53–61, viz použitá literatura).
· Popsat a z informačně etického hlediska interpretovat výše zmíněné konkrétní problémy a kauzy informační etiky
· Cílem je tyto jednotlivé kauzy eticky a argumentačně reflektovat, jako i kriticky zhodnotit
Ve studijní opoře studujeme strany 71-77.