Teorie divadla a jeho složek

Týden 1


1. Pojem divadlo a jeho proměny. Základní předpoklady vzniku a existence divadla

V první kapitole si vysvětlíme etymologii slova divadlo a jeho významy. Tento pojem není totiž sám o sobě jednoznačný – nemá pouze jeden význam; naopak označuje řadu rozmanitých jevů. Ty je třeba vnímat jako souhrn rysů jednoho fenoménu – divadelního umění –, nahlíženéhoz různých hledisek . Všechny tyto významy – přirozeně v neoddělitelné souvislosti s jejich kontextem – si postupně představíme. Následující řádky přitom možná překvapí poznáním, že v těchto rozmanitých kontextech poměrně běžně a bez zvláštních obtíží pojem divadlo vnímáme a využíváme. Uvědomit si rozdílnost jednotlivých významů a tyto významy vysvětlit však může být složitější. Druhým základním termínem kapitoly je mimeze, tedy nápodoba, kterou popsal již Aristoteles ve svém spise Poetika jako základ divadelního umění. Třetím probíraným termínem je drama: co to je? Podobně jako v případě pojmu divadlo neexistuje na tuto otázku pouze jedna odpověď. Ony okolnosti se totiž mohou lišit. Podle nich se pak liší i význam pojm. Základní souhrn specifických významů odhalí i zde jejich společný základ: podstatu dramatu, dramatičnosti a všeho, co můžeme označit jako "dramatické".

V opoře studujeme s. 8-15.


Test 1


1. Shrňte základní znaky divadelního umění.

2. Jmenujte a vysvětlete různé možnosti využití termínu divadlo. Pro každý z uvedených významů vytvořte takovou větu (včetně patřičného kontextu), která co nejlépe vystihne (zdůrazní) význam pojmu zde uplatněný.

3. V čem spočívá rozdíl mezi divadlem na straně jedné a divadelními prvky v prastarých kulturách na straně druhé? Proč v případě těchto kultur nemůžeme hovořit ještě o divadle?

4. Vysvětlete pojem mimeze.

5. Shrňte rozmanité významy slova drama.

6. Nahlédněte do níže uvedených encyklopedických děl – teatrologických (slovník Pavlovského a Pavisův) i literárněvědných (ale např. i do Slovníku cizích slov či Ottova slovníku naučného) – a porovnejte nalezené výklady pojmu drama. Vyberte z nich sami pro sebe ten, který vnímáte jako nejlépe vystihující, shrnující, popř. funkčně rozšiřující obsah této kapitoly.