Týden 2
2. Umělecká specifičnost divadla a jeho místo v rámci ostatních umění. Čas a prostor v divadle a v dramatu.
O divadle – jeho současných i minulých podobách – nelze uvažovat bez souvislosti s prostorem, v němž se odehrává. Tvořivě se v něm setkávají – osobně i svými uměleckými projevy – herci s dramatikem, tvůrci vizuální stránky (scénografie) s tvůrci té hudební, jevištní technici s režisérovou vizí atd. – a přinejmenším herec a divák, na ´druhé straně´ divadelního prostoru. Pojmem ´divadelní prostor´ nemůže být tedy automaticky míněn pouze ten nejznámější typ – s hledištěm rozděleným do mnoha zvyšujících se řad červených sametových sedadel naproti kukátkovému jevišti. Vedle tohoto vlastně realistického případu – orientovaného na publikum, otevřeného pouze směrem k hledišti, neoddělitelně spjatého s architektonickým ztvárněním – existuje řada jiných prostorových řešení: včetně divadla hraného na volném prostranství, kde jevištní svět od diváka není striktně oddělen a kde přirozeným centrem je herec a jeho jednání. Vedle reálného divadelního prostoru existují však ještě další možnosti, jak prostor v souvislosti s divadlem vnímat. A podobně je tomu s časem. Díky tomu – resp. díky nezbytnému minimu fantazie – může divák na chvíli vstoupit do úplně jiného světa. Ovšem vstoupí do něj prostřednictvím představení, nebo inscenace? Terminologickou záhadu projasní závěrečná část kapitoly.
V opoře studujeme s. 16-22.
Test 2
1.
Jaké podmínky musejí být splněny, aby daný
prostor mohl fungovat jako prostor divadelní?
2. Jaké další typy prostorů v sobě divadelní
prostor ´ukrývá´?
3.
Jak chápete pojmy ´prézentnost´ divadelního
artefaktu a ´simultaneita času´?
4.
Nalezněte hru, která od počátku do konce bude
odpovídat jednomu každému typu vztahu dramatického času a času jevištního.
5.
Nalezněte v jedné hře trojici situací, z
nichž každá bude odpovídat jinému typu vztahu dramatického času a času
jevištního.
6.
Nalezněte
příklady z vlastní divácké zkušenosti, kdy váš vlastní subjektivně vnímaný čas
byl výrazně delší (či výrazně kratší) než čas jevištní.
7.
Běžným tématem dramatu jsou časové kategorie
´příliš brzy´ nebo ´příliš pozdě´: tedy promeškání toho ´správného´ okamžiku,
jedinečného a nenávratně příznivého (řečtina jej označuje výrazem kairos). Uveďte příklady takových her
(ideálně z různých divadelně-historických období).
8.
Vysvětlete rozdíl mezi pojmy divadelní inscenace
a divadelní představení.
9.
S důrazem na terminologickou správnost
pročítejte publikované divadelní recenze (klasické či internetové noviny,
časopisy, magazíny) a hledejte v nich nesprávné či sporné případy využití
pojmů inscenace a představení. Spojení opravte či dané věty upravte k
jednoznačnosti.
10.
V nalezených recenzích se pokuste najít
větná spojení, v nichž lze použít oba pojmy synonymicky.
11. V čem spočívá zásadní rozdíl mezi realizací divadelního umění a umění jiných?