Již
v první kapitole jsme zmínili, čím se na první pohled liší dramatický
text od textu poezie a prózy. V této kapitole si základní rozdíl
jazykového materiálu doplníme o strukturu dramatického textu a její
vysvětlení. Zaměříme se na dva důležité pojmy (a několik dalších, které
s nimi souvisejí), bez nichž není de facto možné o dramatickém textu
vůbec uvažovat či podrobněji promluvit: dramatická situace a dramatický
děj. Přesto (či snad právě proto), že je jejich obsah na první pohled
jasný, je třeba je rozebrat a zbavit tak pro odborné využití – a
především pro použití přesné (nejen z teatrologického hlediska, ale
z hlediska divadelního, dramaturgického i kulturně dramaturgického) –
vágnosti. Právě tak důležité je uvědomit si vzájemný vztah těchto dvou
pojmů, který je neoddělitelný. U dramatického děje pak ještě setrváme,
abychom se seznámili s vlastnostmi a možnostmi jeho kompozice či
výstavby – a také se blíže podívali na jeho základní stavební jednotku.
Tou je dialog, jehož proměny a možnosti hrají zásadní roli ve vývoji a
při tvorbě činohry. Povšimneme si také monologu, jehož postavení je
odlišné – a také v různých definicích víceznačné. Často je v nich
monolog prezentován jako opak dialogu, což odpovídá literárnímu
hledisku. My si však v této kapitole ukážeme, že právě v divadle a
dramatu vnímat jejich vztah tímto způsobem spíše nelze. Kapitolu
uzavřeme stručným shrnutím specifických vlastností dramatického textu
jako jevu. Bez ohledu na to, jak pestré množství divadelních her během
vývoje divadla a dramatu vzniklo, můžeme obecně v každé z nich rozpoznat
trojici charakteristických rysů.
V opoře studujeme s. 80-90.
Test 10
1.
Seznamte se s koncepcí Otakara Zicha v jeho
díle Estetika dramatického umění a představte argumenty podporující jeho
hledisko.
2.
Přečtěte si slavnou stať Jiřího Veltruského
Drama jako básnické dílo a vystihněte, čím se od Zichovy koncepce liší.
3.
Co je podstatou dramatické situace?
4.
Jak souvisí dramatická situace a děj?
5.
Popište a vysvětlete, jaké postavení má
v dramatickém textu (a v divadle) konflikt.
6.
Přečtěte si text Maryši bratří Mrštíků a
rozpoznejte v tomto dramatickém díle pětibodovou dramatickou stavbu.
Rozdělte děj na jednotlivé úseky představující realizaci každé z jejích
fází.
7.
Přečtěte si jakýkoli klasický dramatický text a
rozdělte jej na úseky dle modelu Aristotelova. – Navrhli byste nějaké škrty
z hlediska zdůraznění ústřední dějové linie?
8.
Co je dialog/dialogičnost? Co je
monolog/monologičnost?
9.
Nalezněte v některé z her Antona
Pavloviče Čechova příklad tzv. dialogu hluchých. Zamyslete se nad tím, čím se
v jeho průběhu skutečně zaobírají ve svých myšlenkách jeho účastníci (tzn.
proveďte vlastní interpretaci).
10.
Přečtěte
si Corneillovu hru Cid a pokuste se v ní nalézt situaci, kdy si postava
myslí (či může myslet) něco jiného, než co říká. Svou interpretaci vysvětlete.