Teorie divadla a jeho složek

Týden 10


10. Divadelní text – vlastnosti a specifičnost. Drama, pokusy o jeho definice. Stavba dramatu.

Již v první kapitole jsme zmínili, čím se na první pohled liší dramatický text od textu poezie a prózy. V této kapitole si základní rozdíl jazykového materiálu doplníme o strukturu dramatického textu a její vysvětlení.  Zaměříme se na dva důležité pojmy (a několik dalších, které s nimi souvisejí), bez nichž není de facto možné o dramatickém textu vůbec uvažovat či podrobněji promluvit: dramatická situace a dramatický děj. Přesto (či snad právě proto), že je jejich obsah na první pohled jasný, je třeba je rozebrat a zbavit tak pro odborné využití – a především pro použití přesné (nejen z teatrologického hlediska, ale z hlediska divadelního, dramaturgického i kulturně dramaturgického) – vágnosti. Právě tak důležité je uvědomit si vzájemný vztah těchto dvou pojmů, který je neoddělitelný. U dramatického děje pak ještě setrváme, abychom se seznámili s vlastnostmi a možnostmi jeho kompozice či výstavby – a také se blíže podívali na jeho základní stavební jednotku. Tou je dialog, jehož proměny a možnosti hrají zásadní roli ve vývoji a při tvorbě činohry. Povšimneme si také monologu, jehož postavení je odlišné – a také v různých definicích víceznačné. Často je v nich monolog prezentován jako opak dialogu, což odpovídá literárnímu hledisku. My si však v této kapitole ukážeme, že právě v divadle a dramatu vnímat jejich vztah tímto způsobem spíše nelze. Kapitolu uzavřeme stručným shrnutím specifických vlastností dramatického textu jako jevu. Bez ohledu na to, jak pestré množství divadelních her během vývoje divadla a dramatu vzniklo, můžeme obecně v každé z nich rozpoznat trojici charakteristických rysů.

V opoře studujeme s. 80-90.



Test 10


1. Seznamte se s koncepcí Otakara Zicha v jeho díle Estetika dramatického umění a představte argumenty podporující jeho hledisko.

2. Přečtěte si slavnou stať Jiřího Veltruského Drama jako básnické dílo a vystihněte, čím se od Zichovy koncepce liší.

3. Co je podstatou dramatické situace?

4. Jak souvisí dramatická situace a děj?

5. Popište a vysvětlete, jaké postavení má v dramatickém textu (a v divadle) konflikt.

6. Přečtěte si text Maryši bratří Mrštíků a rozpoznejte v tomto dramatickém díle pětibodovou dramatickou stavbu. Rozdělte děj na jednotlivé úseky představující realizaci každé z jejích fází.

7. Přečtěte si jakýkoli klasický dramatický text a rozdělte jej na úseky dle modelu Aristotelova. – Navrhli byste nějaké škrty z hlediska zdůraznění ústřední dějové linie?

8. Co je dialog/dialogičnost? Co je monolog/monologičnost?

9. Nalezněte v některé z her Antona Pavloviče Čechova příklad tzv. dialogu hluchých. Zamyslete se nad tím, čím se v jeho průběhu skutečně zaobírají ve svých myšlenkách jeho účastníci (tzn. proveďte vlastní interpretaci).

10. Přečtěte si Corneillovu hru Cid a pokuste se v ní nalézt situaci, kdy si postava myslí (či může myslet) něco jiného, než co říká. Svou interpretaci vysvětlete.