Teorie divadla a jeho složek

Týden 11

11. Divadelní druhy a žánry, žánry dramatu

V kapitole si povšimneme čtveřice základních divadelních druhů (pro naše účely – s ohledem na studijní plán – se zaměříme na činohru) a na divadelní, resp. dramatické žánry. Zde bude v centru naší pozornosti stát tragédie a komedie jako základní žánrová dvojice, ale detailně si povšimneme i jejich propojování (stojícího u zrodu moderní dramatiky) a rovněž frašky, která tyto dva póly odedávna doplňuje: jako samostatný, lidový žánr založený na improvizaci komediantů. Literárnímu divadlu (do kterého tragédie a komedie primárně patří) se proto fraška vždy vymykala, ale během vývoje psaného dramatu se stala i jeho podstatným inspiračním zdrojem, ba do určité míry i jeho součástí.

V opoře studujeme s. 91-99.



Test 11


1. Shrňte základní vlastnosti činoherního divadla.

2. Přečtěte si kteroukoliv ze Sofoklových tragédií a některé z českých realistických dramat (Maryša bratří Mrštíků, Gazdina roba či Její Pastorkyňa Gabriely Preissové). Zamyslete se nad osudem hrdiny/hrdinky v obou hrách a nad tím, co mají společného a čím se naopak liší.

3. Přečtěte si alespoň dvě z divadelních her zmíněných v této kapitole a s pomocí nabídnutých informací v nich rozpoznejte a pojmenujte prvky tragédie či komedie.

4. Zvolte, kterou z nich byste rádi viděli na jevišti či sami jevištně realizovali. Svou volbu zdůvodněte.

5. Shrňte základní vlastnosti tragédie a komedie. Které z těch stanových klasicismem platí dodnes?

6. Prostudujte heslo „žánr“ (resp. „žánry divadelní“) v teoretických slovnících Pavisově a Pavlovského a připomeňte/uvědomte si s jejich pomocí jednak tzv. žánry historické, jednak žánry (či subžánry) dnes nejživější.