Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.
Kultura scénování a scénická kultura
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.
Kultura scénování a scénická kultura
Divadlo, herectví, performativita: všechny tyto a příbuzné fenomény a s nimi související pojmy a problémy, které se vyskytují v praxi i v teorii, při studiu i při výkonu příslušných profesí nejsou oddělitelné, tj. ani náležitě pochopitelné a zvládnutelné bez jejich základu a východiska: tento základ a východisko představuje scénování, které se uplatňuje – a lze potažmo i zkoumat – na jeho antropologické, sociologické, estetické i uměnovědné úrovni. Náplní předmětu je zkoumání lidského scénování v širším kontextu včetně okcidentálně-orientální komparace.
1. Úvod do problematiky: kulturní dramaturgie aneb scénologie
2. Scénování není jen divadlo
3. Vývoj technických médií
4. Masová výroba zboží
5. Od zjevného ke skrytému aneb proč je naše doba dobou všeobecné scénovanosti
6. Proměna scénování a proměna vnímání
7. Scénologie prostoru
8. Scénologie chování
9. Scénologie postavy
10. Scénologie slova
11. Scénologie zážitku: od rituálu k eventu
12. Západní versus orientální pohled na některé složky scénologie
13. Shrnutí problematiky a jejích klíčových otázek formou reflexe studentů
Literatura
GAJDOŠ, J. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci, Praha 2010.
LIPUS, R. Scénologie Ostravy, Praha 2006.
ŠÍPEK, J. Psychologické souvislosti scénické tvorby, Praha 2010.
VALENTA, J. Scénologie každodenního chování, Praha 2011.
VALENTA, J. Scénologie krajiny, Praha 2008.
VOJTĚCHOVSKÝ, M. – VOSTRÝ, J. Obraz a příběh (Scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění), Praha 2008.
VOSTRÁ, D. Předpoklady japonské scéničnosti, Praha 2015.
VOSTRÝ, J. Scénování a umění, Praha 2021.
VOSTRÝ, J. Scénování v době všeobecné scénovanosti (Úvod do scénologie), Praha 2012.
VOSTRÝ, J. / SÍLOVÁ Z. Je dnes ještě možné herecké umění? (Příspěvek ke scénologii herectví), Praha 2009.
Zich, O. Estetika dramatického umění, Praha 2019.
Články týkající se scénologie, které byly publikovány v odborném periodiku Disk zaměřeném na dramatické a scénické umění (vydavatel AMU Praha):
https://edicedisk.amu.cz/tag/scenicnost-a-scenologie/
Archiv časopisu Disk: (https://edicedisk.amu.cz/disk-casopis-pro-studium-scenicke-tvorby-2/archiv-casopisu-disk-ve-formatu-pdf/)
Organizace kursu:
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování:
Kurs se ukončuje zápočtem. Podmínky: Aktivní přístup.Zapojení do projektů vznikajících v rámci semináře.Vypracování úkolů zadaných pedagogem v průběhu semestru.Písemné zpracování některého z klíčových témat semináře.
Způsoby komunikace:
Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na webu Ústavu bohemistiky a knihovnictví.
Kontakt na vyučujícího:
e-mail: jana.cindlerova@fpf.slu.cz
telefon: (+420) 553 684 422
konzultační hodiny najdete v ISSU.
Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v systému ISSU), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.
Fórum je možné používat i ke komunikaci mezi studenty, příspěvky ve fóru nebudou sloužit jako podklad pro hodnocení studenta.
Tipy ke studiu:
Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:
Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
Chápu posloupnost cílů?
Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
Pamatuji si klíčová slova?
Znám jejich obsah?
Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:
Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?