Seminář uměleckého vzdělávání
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.
Seminář uměleckého vzdělávání
Cílem semináře je seznámit studenty s cílenou prací s publikem (audience development) s ohledem
na věkové a sociální rozlišení. Vysoce důležité téma pro dlouhodobé koncepce kulturních organizací i
příležitostné kulturní projekty se týká marketingu, dramaturgie, přípravy doprovodných programů i
celkového pojetí projektů a provozu organizací, které považují své publikum za partnera a nejen
pasivního konzumenta. Klíčovým subtématem z hlediska výchovy budoucího publika je problematika

a hledání možností spolupráce uměleckých a kulturních institucí a škol.


1. Cíle a podoby uměleckého vzdělávání, práce s publikem v ČR: úvod do situace a problematiky
2. Arteterapie, artefiletika, muzikoterapie, dramaterapie, poetoterapie
3. Zahraniční praxe – Francie, Německo
4. Český vzdělávací rámec: doporučená literatura, vzdělávací a propagační akce, instituce zabývající
se realizací uměleckého vzdělávání
5. Kde se ještě "vyučit": vysoké školy, dramatické kroužky (vlastní entusiasmus?)
6. Divadelní lektorství I: existující a možné podoby praxe, problematika cílových skupin
7. Divadelní lektorství II: možnosti finančního a materiálního zajištění (v rozmezí „divadlo jako
příspěvková organizace“ – „divadlo jako obecně prospěšná společnost“)
8. Kulturní aktivity knihoven, muzeí a galerií a dalších
9. Okrajové, "náhodné" a spontánní umělecko-vzdělávací aktivity (pouliční, komunitní, v kavárnách…)
10. Profil lektora uměleckého vzdělávání: schopnosti, dovednosti, znalosti 1
11. Profil lektora uměleckého vzdělávání: schopnosti, dovednosti, znalosti 2
12. Stinné stránky uměleckého vzdělávaní: identifikace, jak jim předcházet, jak je řešit

13. Pedagogická taneční práce a choreografická tvorba pro děti


Povinná literatura
Analýza neprofesionálních uměleckých aktivit za období 1998–2004 (vytvořeno pro účely Koncepce
účinnější podpory umění). Praha 2005.
BEJVLOVÁ, J. Divadelní instituce a její výkon. Praha 2009.
CINDLEROVÁ, J. – STRMISKOVÁ, T. (eds.) Sborník ze sympozia „Cesty ke spolupráci divadel a škol v
českém a německém kontextu". Ostrava 2014.
MŠMT ČR. Bílá kniha 2001 – Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Praha 2001,
dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelavani-vceske-
republice-formuje-vladni-strategii-v-oblasti-vzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenskezajmy-
a-dava-konkretni-podnety-k-praci-skol
NEKOLNÝ, B. a kol. Divadelní systémy a kulturní politika. Praha 2006, dostupné z:
http://www.idu.cz/media/document/box_1_tisk.pdf.

TOWSE, R. A Handbook of Cultural Economics. Cheltenham 2003.


Doporučená literatura
CVEKLOVÁ, B. – ŽDÍMALOVÁ, D. 20 celostátních přehlídek dětských skupin scénického tance 1968-
2003. Praha 2005.
DVOŘÁKOVÁ, E. Industriál – paměť – východiska. Praha 2007.
KŠAJT, F. Hovory arte. Červený Kostelec 2015.
ZÁMEČNÍKOVÁ, E. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha 2009.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 2. 2024 do 25. 2. 2024.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 2. 2024 do 3. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 3. 2024 do 10. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 3. 2024 do 17. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 3. 2024 do 24. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2024 do 31. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2024 do 7. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 4. 2024 do 14. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 4. 2024 do 21. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 22. 4. 2024 do 28. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 29. 4. 2024 do 5. 5. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 5. 2024 do 12. 5. 2024.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 5. 2024 do 19. 5. 2024.


Hlavní studijní text
PDF ke stažení

Týden 1

Divadla, knihovny, muzea, galerie, filharmonie… ZŠ, SŠ, VŠ, ZUŠ i MŠ… Umělecké vzdělávání představuje širokou oblast. Zahrnuje jak formální vzdělávání ve školských institucích, tak neformální vzdělávání (viz 4. téma: Český vzdělávací rámec), na němž se podílejí – mimo kulturní instituce a zařízení – také nevládní neziskové organizace a další subjekty. Nejde přitom pouze o vzdělávání v uměleckých oborech, ale také o vzdělávání prostřednictvím umění.

Neoddělitelnou součástí uměleckého vzdělávání realizovaného především kulturními a uměleckými institucemi a zařízeními je pak práce s publikem.


Otázky k 1. okruhu

  1. Formulujte jednoduše smysl a význam uměleckého vzdělávání
  2. S jakými konkrétními příklady uměleckého vzdělávání jste se v životě setkali (ať už jako návštěvníci, nebo jako lektoři)? Čím vás oslovily, případně proč vás neoslovily?
  3. Jaká možná úskalí lze vnímat v klíčové sféře práce s publikem?

Týden 2

2. Arteterapie, artefiletika, muzikoterapie, dramaterapie, poetoterapie

… aneb neexistuje pouze arteterapie (která je sice patrně nejznámější).

Pojmy v názvu našeho tématu představují typy tzv. expresivní terapie. Jejich rozlišujícím prvkem je druh uměleckého prostředku, jehož se při realizaci té které terapii využívá.


Otázky k 2. okruhu

  1. Vysvětlete podstatu expresivní terapie a představte stručně její typy.
  2. Který typ expresivní terapie je vám nejbližší jako (potenciálním) a) klientům, b) lektorům? Proč?
  3. Vysvětlete, v čem spočívá základní styčný bod expresivní terapie a uměleckého vzdělávání – a v čem se tyto dvě „metody“ naopak liší.

Týden 3

3. Zahraniční praxe – Francie, Německo

V posledních letech zažívá umělecké vzdělávání v České republice nebývalý rozkvět – a to ve velké míře i díky zahraničním vzorům.

Téma je zaměřeno na ty evropské země, které svým dobrým příkladem inspirovaly rozvoj uměleckého vzdělávání u nás zřejmě nejkomplexněji.


Otázky k 3. okruhu

  1. Seznamte se s textem „Partnerství divadel a škol – projekt TUSCH“, jehož autorkou je Daniela von Vorst, na stranách 40-47 sborníku Cesty ke spolupráci divadel a škol v českém a německém kontextu.
  2. Co vás v obou příspěvcích nejvíce a) překvapilo, b) inspirovalo, c) zarazilo? Své vnímání vysvětlete.
  3. Kde rozpoznáváte rezervy české praxe vzhledem k představeným příkladům praxe zahraniční? Nalezené rozdílnosti konkretizujte.

Týden 4

4. Český vzdělávací rámec: doporučená literatura, vzdělávací a propagační akce, instituce zabývající se realizací uměleckého vzdělávání

Formální umělecké vzdělávání je pevně zakotveno v českém vzdělávacím systému a jeho tzv. rámcových vzdělávacích programech. Vedle jasných pozitiv je však tento fakt spojen i s úskalími.

Téma je věnováno koncepcím českého uměleckého formálního vzdělávání na různých stupních a typech škol, jeho aktuálnímu stavu, výhledům i výzvám.


Otázky k 4. okruhu

  1. Stručně představte podobu a možnosti uměleckého vzdělávání v českém školním systému.
  2. Seznamte se s textem Neformální umělecké vzdělávání – pojmy, koncepce, organizace, formy, problémy a otevřené otázky, jehož autorkou je Lenka Lázňovská (NIPOS) a jenž je publikován na strach 82–94 citované publikace.
  3. Jak vnímáte vzájemný poměr formálního a neformálního vzdělávání v naší zemi – z hlediska jeho kompatibility, spolupráce, efektivnosti? 

Týden 5


5. Kde se ještě "vyučit": vysoké školy, dramatické kroužky (vlastní entusiasmus?)

Téma věnované dalším možnostem, která se zájemcům o umění – a také o vzdělávání prostřednictvím umění – otevírají.

Typicky jsou propojeny s dramatickou výchovou a jejich nabídka prochází napříč věkem i formálně-neformální strukturou.


Otázky k 5. okruhu

  1. Jmenujte další typy umělecko-vzdělávacích možností a stručně je představte. Uveďte konkrétní příklady z vašeho okolí.
  2. Se kterými z nich máte vlastní osobní zkušenost – ať už jako žák, nebo jako návštěvník uvedených aktivit/akcí?
  3. Zvolte jednu konkrétní aktivitu/akci, kterou jste navštívili, a představte ji komplexně (včetně cílové skupiny, způsobu propagace, ohlasu, případných záporů apod.).
  4. Realizovali jste či máte zájem realizovat aktivitu/akci v tematizovaném rámci? Přibližte ji.
  5. Shrňte význam zmíněných událostí, který podle vás mohou + mají mít (a pro koho). 

Týden 6

6. Divadelní lektorství I: existující a možné podoby praxe, problematika cílových skupin

Divadelní lektorství představuje přirozeně tu oblast uměleckého vzdělávání, která je studijnímu programu Kulturní dramaturgie v divadelní praxi nejbližší.

Následující tři setkání jsou zaměřena právě na podobu uměleckého vzdělávání, jak se realizuje v rámci divadelních institucí v celém jejich rozpětí – od malých divadel komorního typu po velká národní divadla. U nich všech se divadelní vzdělávání v poslední době velmi dynamicky rozvíjí: narůstá četnost aktivit, jejich rozmanitost, zájem ze strany publika, médií a pochopitelně i ze strany potenciálních lektorů.

To vše s sebou nese proměny dané oblasti, její „restrukturalizaci“, nové požadavky, výzvy a vize.


Otázky k 6. okruhu

  1. Stručně shrňte smysl a význam divadelního lektorství, resp. jeho cíle.
  2. Jaké aktivity ke své realizaci využívá?
  3. Jaké máte vy sami zkušenosti s divadelním lektorstvím – jako lektoři či jako diváci? Popište podobu daných aktivit/akcí. V čem byl jejich přínos a kde jste vnímali rezervy? Jaké bylo přijetí na straně diváků? (Nezapomeňte zmínit stránku propagační a dramaturgickou, cílovou skupinu atd.)
  4. V jaké divadelní instituci (typ či přímo název) byste měli zájem působit jako organizátoři podobných aktivit a proč?

Týden 7

7. Divadelní lektorství II: možnosti finančního a materiálního zajištění (v rozmezí „divadlo jako příspěvková organizace“ – „divadlo jako obecně prospěšná společnost“) 

Divadelní lektorství představuje přirozeně tu oblast uměleckého vzdělávání, která je studijnímu programu Kulturní dramaturgie v divadelní praxi nejbližší.

Následující tři setkání jsou zaměřena právě na podobu uměleckého vzdělávání, jak se realizuje v rámci divadelních institucí v celém jejich rozpětí – od malých divadel komorního typu po velká národní divadla. U nich všech se divadelní vzdělávání v poslední době velmi dynamicky rozvíjí: narůstá četnost aktivit, jejich rozmanitost, zájem ze strany publika, médií a pochopitelně i ze strany potenciálních lektorů.

To vše s sebou nese proměny dané oblasti, její „restrukturalizaci“, nové požadavky, výzvy a vize.


Otázky k 7. okruhu

  1. Jmenujte a stručně charakterizujte hlavní typy divadel dle způsobů jejich financování a zřizovatele.
  2. Jaký typ je vám osobně nejbližší a proč? Co je pro něj specifické? Jmenujte a vysvětlete pravděpodobné klady a zápory daného způsobu fungování.
  3. Navrhněte pro své oblíbené divadlo či pro svůj preferovaný typ divadla vhodnou variantu základních i specifických aktivit/akcí v rámci divadelního lektorství.

Týden 8

8. Kulturní aktivity knihoven, muzeí a galerií a dalších

Umělecké vzdělávání se nyní již systematicky rozvíjí – resp. rozsáhle realizuje – také v dalších kulturních institucích, které rovněž řadu svých aktivit přirozeně ke školákům a studentům, resp. k dětem a mládeži, směřují. I ony do realizace svých aktivit a akcí různým způsobem zapojují školní instituce (přičemž nezapomínají ani na ostatní cílové skupiny). 

Tuto praxi přitom provozovaly často už v době, kdy pojem „umělecké vzdělávání“ u nás ještě nebyl užíván či vůbec neexistoval (stačí vzpomenout na různá setkání v knihovnách, pořádaná u nás „od nepaměti“, jako např. besedy, autorská čtení, čtenářské soutěže apod.).

Téma je věnováno pestré a často velice nápadité škále podob, v jakých tyto instituce umělecké vzdělávání nabízejí.


Otázky k 8. okruhu

  1. Jaké kulturní aktivity umělecko-vzdělávacího typu pořádané tematizovanými institucemi vás v poslední době nejvíce zaujaly? Čím vás „na první pohled“ oslovily (ať už jste je navštívili, nebo ne)?
  2. Zvolte jednu konkrétní instituci z vašeho města či životního kontextu a představte její aktivity komplexně (včetně cílové skupiny, způsobu propagace apod.). 
  3. Pokud jste měli možnost osobní zkušenosti, jak tyto konkrétní aktivity hodnotíte (z hlediska přínosu, popř. záporů)?
  4. V jaké instituci (typ či přímo název) byste měli zájem působit jako organizátoři podobných aktivit a proč?
  5. Jmenujte klíčové vstupní dovednosti, schopnosti a znalosti, které jsou podle vás potřebné ke kvalitní realizaci takové pracovní pozice.
  6. Na co byste zde kladli hlavní důraz, jaké konkrétní aktivity a akce byste zde realizovali (resp. navrhli při pohovoru v rámci konkurzu na tuto pozici)?

Týden 9


9. Okrajové, "náhodné" a spontánní umělecko-vzdělávací aktivity (pouliční, komunitní, v kavárnách…)

Akce, které lze de facto zařadit pod „umělecké vzdělávání“, probíhají i mimo umělecké a kulturní instituce, dokonce i mimo jakékoli instituce: kavárny, lázeňské haly, staré továrny, polorozpadlé domy, ulice či městská zákoutí… Zde všude se s nimi můžeme – často náhodně – setkat.

Tyto události (eventy) dokážou ohromit svou neotřelostí, živostí, efektností i efektivností – už proto, že je v daném prostoru nikdo neočekává či alespoň je tam pravidelně nevídá.

Téma je věnováno pestré, živé, typicky velmi originální „umělecko-vzdělávací nabídce“, která má právě i díky své jednoznačné mimořádnosti („mimo pravidelný řád“), skutečně mimořádný potenciál.


Otázky k 9. okruhu

  1. Jaké kulturní aktivity tematizovaného typu vás v poslední době nejvíce zaujaly? Čím vás „na první pohled“ oslovily (ať už jste je navštívili, nebo ne)? Kdo je pořádal?
  2. Zvolte jednu konkrétní akci, kterou jste navštívili, a představte ji komplexně (včetně cílové skupiny, způsobu propagace, ohlasu, přínosu, případných záporů apod.).
  3. Realizovali jste či máte zájem realizovat aktivitu v tematizovaném rámci? Přibližte ji.
  4. Shrňte význam podobných akcí, který podle vás mohou + mají mít (a pro koho). 

Týden 10

10. Profil lektora uměleckého vzdělávání: schopnosti, dovednosti, znalosti 1

Navzdory (přesněji řečeno „v důsledku“) jisté bezbřehosti činnosti lektora uměleckého vzdělání – jak se ozřejmila i v rámci předchozích témat – je zjevné, že tuto pozici nemůže zastávat každý. 

Kdo ji tedy zastávat může? 

Z předchozích témat rovněž vyplynula řada potřebných dovedností, schopností a znalostí, které jsou ke smysluplné realizaci uměleckého vzdělávání nezbytné. 

Které jsou ty klíčové vstupní – a které lze (přičemž je to nutné) získat až prostřednictvím samotné praxe?


Otázky k 10. okruhu

  1. Na základě vlastních zkušeností, četby i osobních setkání s lektory uměleckého vzdělávání formulujte klíčové vstupní dovednosti, schopnosti a znalosti potřebné ke kvalitní realizaci této pracovní pozice (resp. tohoto poslání).
  2. Ve které z nich cítíte vy sami své rezervy?
  3. Jak byste tento vlastní deficit v případě vážného zájmu o zastávání lektorské pozice řešili (krátkodobě a/či dlouhodobě)?
  4. V jaké instituci (typ či přímo název) byste měli zájem stát se lektorem uměleckého vzdělávání a proč?
  5. Na co byste zde kladli jako lektoři uměleckého vzdělávání hlavní důraz, jaké konkrétní aktivity a akce byste zde realizovali (resp. navrhli při pohovoru v rámci konkurzu na tuto pozici)?

Týden 11

11. Profil lektora uměleckého vzdělávání: schopnosti, dovednosti, znalosti 2

Navzdory (přesněji řečeno „v důsledku“) jisté bezbřehosti činnosti lektora uměleckého vzdělání – jak se ozřejmila i v rámci předchozích témat – je zjevné, že tuto pozici nemůže zastávat každý. 

Kdo ji tedy zastávat může? 

Z předchozích témat rovněž vyplynula řada potřebných dovedností, schopností a znalostí, které jsou ke smysluplné realizaci uměleckého vzdělávání nezbytné. 

Které jsou ty klíčové vstupní – a které lze (přičemž je to nutné) získat až prostřednictvím samotné praxe?


Otázky k 11. okruhu

  1. Na základě vlastních zkušeností, četby i osobních setkání s lektory uměleckého vzdělávání formulujte klíčové vstupní dovednosti, schopnosti a znalosti potřebné ke kvalitní realizaci této pracovní pozice (resp. tohoto poslání).
  2. Ve které z nich cítíte vy sami své rezervy?
  3. Jak byste tento vlastní deficit v případě vážného zájmu o zastávání lektorské pozice řešili (krátkodobě a/či dlouhodobě)?
  4. V jaké instituci (typ či přímo název) byste měli zájem stát se lektorem uměleckého vzdělávání a proč?
  5. Na co byste zde kladli jako lektoři uměleckého vzdělávání hlavní důraz, jaké konkrétní aktivity a akce byste zde realizovali (resp. navrhli při pohovoru v rámci konkurzu na tuto pozici)?

Týden 12


12. Stinné stránky uměleckého vzdělávaní: identifikace, jak jim předcházet, jak je řešit

Samozřejmě i umělecké vzdělávání má svá úskalí; některá z nich vyplynula z předchozích setkání. Ta přirozeně nediskvalifikují základní koncept uměleckého vzdělávání jako takového, avšak mohou některé jeho části činit problematickými.

Je tedy namístě být na ně připraven – a to nejen z hlediska následných řešení, ale i jisté „prevence“. Základní nutností je identifikace těchto „stinných stránek“, jak píšeme v názvu dnešního tématu. Jejím klíčovým předpokladem je přitom zřejmě odstup a kritické myšlení.


Otázky k 12. okruhu

  1. Na základě dosavadních podnětů načerpaných v kurzu a rovněž na základě vlastních zkušeností, četby a osobních setkání s lektory uměleckého vzdělávání pojmenujte stinné stránky (potenciální či reálné) uměleckého vzdělávaní.
  2. Jak jim lze podle vás předcházet? Jak je navrhujete řešit?
  3. Ve kterých z uvedených případů vnímáte vy sami – jako potenciální divadelní lektoři – nebezpečí pro vlastní praxi? Z jakého důvodu?
  4. Jak byste jim ve vaší oblíbené divadelní (viz Otázky a úkoly k 7. tématu) či jiné instituci mohli předcházet, případně jak by je bylo možné po jejich odhalení řešit?

Týden 13

13: Pedagogická taneční práce a choreografická tvorba pro děti

Proč se věnovat tanci, i když nemáme v plánu taneční kariéru? Jaké formy a přínosy může mít tanec pro člověka – a to už od nejútlejšího věku?

Téma zaměřené na tanec (především dětí), který jako „přístupná“ forma kultivovaného pohybu nabízí už předškolákům výrazné benefity. 

A možná jde dokonce o takovou formu uměleckého vzdělávání, jejímž prostřednictvím je možné – a snad i vhodné – setkávání s uměním v životě vůbec začít.


Otázky k 13. okruhu

  1. Stručně formulujte, v čem obecně spočívá přínos tance. 
  2. V jakých benefitech se jeho pěstování jeví jako nezastupitelné již od útlého věku? 
  3. Jaké možnosti jsou v taneční a choreografické oblasti k dispozici ve vašem městě?
  4. Jakými způsoby se lze s jejich výstupy seznámit? 
  5. Pokud jste měli možnost osobní zkušenosti, jak tyto konkrétní výstupy hodnotíte (z hlediska cílové skupiny, ohlasu, přínosu, popř. záporů)?


K otázce 2. 

Pro „osobnější“ vhled můžete využít např. následující publikace:

CVEKLOVÁ, Bohumíra – ŽDÍMALOVÁ, Dana. 20 celostátních přehlídek dětských skupin scénického tance 1968–2003. Praha: NIPOS–ARTAMA, 2005.

Publikace o 35 letech činnosti a výsledcích pedagogické taneční práce a choreografické tvorby pro děti tak, jak se prezentovaly na vrcholových národních a celostátních přehlídkách. Doplněno články z časopisu Taneční listy a portréty 24 osobností, jejichž pedagogická, metodická a choreografická práce významně ovlivnila vývoj oboru dětského scénického tance.

CVEKLOVÁ, Bohumíra – LÖSSL, Jiří. 5 celostátních přehlídek dětských skupin scénického tance Kutná Hora 2004–2008. Praha: NIPOS, 2008.

Publikace představuje 21.-25. Celostátní přehlídku dětských skupin scénického tance, která navazuje na publikaci 20 Celostátních přehlídek 1968-2003. Publikace seznamuje s 5 lety činnosti a výsledky pedagogické taneční práce a choreografické tvorby pro děti tak, jak se prezentovaly na vrcholových národních a celostátních přehlídkách. Doplněno portréty osobností, jejichž pedagogická, metodická a choreografická práce významně ovlivnila vývoj oboru dětského scénického tance.