Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D.
Základy divadelní dramaturgie
Seminář nahlíží celou problematiku divadelní dramaturgie jednak z hlediska teorie, ale především z hlediska běžné divadelní praxe. Chápe dramaturgii především jako umění číst dramatický text, a zaměřuje se proto na rozvíjení schopnosti ho chápat a nakládat s ním z hlediska přípravy divadelní inscenace.

Seminář nahlíží celou problematiku divadelní dramaturgie jednak z hlediska teorie, ale především z hlediska běžné divadelní praxe. Chápe dramaturgii především jako umění číst dramatický text, a zaměřuje se proto na rozvíjení schopnosti ho chápat a nakládat s ním z hlediska přípravy divadelní inscenace.

Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 12/2/2024 to 18/2/2024.

V úvodní kapitole budou studenti seznámeni s definicí pojmu divadelní dramaturgie. Zaměříme se na proměňující se význam termínů dramaturgie a dramaturg v průběhu dějin divadla a vysvětlíme rozdíly v chápání dramaturgie jako funkce a profese. Neopomeneme také upřesnit zacílení repertoárové a jednorázové dramaturgie.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 25/2/2024.

Kapitola se bude věnovat historickému vývoji dramaturgie od samotných počátků vzniku divadla, přes období formování klasické dramaturgie v době osvícenství (G. E. Lessing) až po zásadní změny v divadle 20. století. Zmíněna bude také proměna pohledu na dramaturgii současnosti s ohledem na pojetí postdramatického divadla.


Chapter contains:
1
PDF
3
Study text
Teacher recommends to study from 26/2/2024 to 3/3/2024.

Kapitola osvětlí pozici dramatika v kontextu divadelní dramaturgie a popíše jeho podíl na vzniku divadelního artefaktu. Pokusíme se definovat smysl jeho práce, přičemž naši pozornost poté obrátíme i k možnostem získávání informací o dramatických textech a jejich autorech v rámci hledání vhodných podkladů pro konkrétní tvůrčí tým a herecké obsazení – a to s ohledem na současnou českou divadelní praxi. Zaměříme se na spolupráci s divadelními agenturami, ale i samotnými autory, případně překladateli. Pozornost bude rovněž věnována problematice zajištění autorských práv.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 4/3/2024 to 10/3/2024.

Cílem této kapitoly je seznámit studenty se specifickou pozicí divadelního dramaturga. Zaměříme se jednak na jeho zapojení do tvorby konkrétní inscenace, zároveň zdůrazníme spektrum jeho činností v rámci divadelní instituce a jeho možnost ovlivňovat podobu a směřování konkrétního souboru.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 11/3/2024 to 17/3/2024.

Cílem kapitoly je představit posluchačům divadelního režiséra jako tvůrce, který uvádí v organizační i estetický soulad všechny složky a prvky zúčastněné na vzniku inscenace! Seznámíme se se specifiky divadelní režie i funkcemi a fázemi režisérovy práce, a to samozřejmě s ohledem na jeho součinnost s prací dramaturga.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 18/3/2024 to 24/3/2024.

Kapitola se zaměří na charakteristiku herecké profese a popíše jeho klíčovou roli v systému realizace divadelní inscenace. Studenti se rovněž seznámí s vývojem zásadních hereckých metod a technik s cílem poukázat na možnosti jejich využití v současném diva-dle. Především ale nahlédneme na hereckou tvorbu z hlediska dramaturgie a pokusíme se odpovědět na otázku, jakým způsobem může právě herec ovlivnit dramaturgické směřo-vání nastudování inscenace. Pozornost obrátíme k pojmu herecká dramaturgie a obezná-míme se s jejím uplatněním v divadelní praxi.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 25/3/2024 to 31/3/2024.

V následující kapitole se budeme věnovat definici poslání divadelní dramaturgie a divadelního umění, přičemž se zaměříme na charakteristiku uměleckého programu divadla a dramaturgické volby – a to s ohledem na vnější i vnitřní vlivy, které působí na činnost divadelních scén a utvářejí jejich poselství.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 1/4/2024 to 7/4/2024.

V této kapitole se zaměříme na problematiku podrobného čtení dramatického textu, zejména na možnosti jeho detailní analýzy, která bude sloužit jako východisko pro další nezbytný krok v tvorbě inscenace – přípravu dramaturgicko-režijní koncepce. Důraz bude kladen na strukturu her, budování a vývoj děje i způsob jeho organizace, dále také výklad postav a charakterů, odkrývání jejich témat a motivací, stejně jako na postižení poetiky dramatického díla – a to jak z hlediska objektivních kontextů, tak z pozice individuálního zaměření čtenáře.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 8/4/2024 to 14/4/2024.

V této kapitole se zaměříme na problematiku definice dramaturgicko-režijní koncepce. V ní dochází k určení interpretace textu, hierarchizaci významů, motivaci činů postav, rozhoduje se o způsobu, koncepci, tématu i stylizace konkrétního ztvárnění dramatického textu. Zároveň tento nezbytný krok poukazuje na vzájemnou potřebou spolupráce režiséra a dramaturga, kdy dochází k prvotnímu přerodu literárního/dramatického textu do konkrétní podoby divadelního artefaktu. Všechny tyto záležitosti se pokusíme objasnit ve vzájemných souvislostech.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 15/4/2024 to 21/4/2024.

Cílem kapitoly je konkrétní simulace práce divadelního dramaturga za účelem ověření teoretických znalostí a dovedností získaných v rámci studia předmětu a osvojení si jednotlivých fází dramaturgické práce při plnění praktických úkolů. Na základě zadání studenti navrhnou řešení konkrétních úkolů a budou je konzultovat s pedagogem. Nejprve zpracují koncepci jedné divadelní sezony ve vybraném repertoárovém divadla a odůvodní také volbu jednotlivých titulů, a to zejména s ohledem na zaměření scény a složení jejího hereckého souboru.


Chapter contains:
2
PDF
2
Study text
Teacher recommends to study from 22/4/2024 to 28/4/2024.

Cílem této kapitoly je ověření si teoretických znalostí a dovedností získaných v rámci předcházejícího studia předmětu a osvojení si jednotlivých fází dramaturgické práce při plnění praktických úkolů. Na základě konkrétních zadání studenti navrhnou řešení jednotlivých úkolů a budou je konzultovat s pedagogem. Nejprve se zaměří na otázku volby režiséra pro danou inscenaci a následně vytvoří režijně-dramaturgickou koncepci vybraného titulu, který poté podrobí úpravám a krácení.


Chapter contains:
1
PDF
2
Study text
Teacher recommends to study from 29/4/2024 to 5/5/2024.

Cílem kapitoly je simulace práce divadelního dramaturga za účelem ověření teoretických znalostí získaných v rámci studia a osvojení si jednotlivých fází dramaturgické práce při plnění praktických úkolů. Na základě zadání studenti navrhnou řešení jednotlivých úkolů a budou je konzultovat s pedagogem. Zaměří se na oblast volby obsazení inscenace, dále na dramaturgovu zpětnou reflexi práce režiséra i herců během vzniku inscenace a na přípravu písemných podkladů nezbytných pro realizaci inscenace (program, psaní anotací).


Chapter contains:
7
PDF
2
Study text
Teacher recommends to study from 6/5/2024 to 12/5/2024.

Cílem výuky je poskytnout studentům prostor pro prezentaci a reflexi výsledků jejich tvůrčí práce. V rámci veřejného setkání studenti představí jednotlivé vypracované úkoly zadané v předcházejících hodinách a na základě následné diskuze mezi sebou a pedagogem obhájí své projekty. Touto cestou si snadno ověří nejen svou kreativitu a znalosti i schopnosti kvalitně a komplexně uplatnit nabyté teoretické znalosti v praxi, zároveň se učí argumentovat, konstruktivně připomínkovat aktivity ostatních a kvalifikovaně vyhodnocovat vlastní uměleckou tvorbu.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 13/5/2024 to 19/5/2024.

Úvodní informace

Seminář nahlíží celou problematiku divadelní dramaturgie jednak z hlediska teorie, ale především z hlediska běžné divadelní praxe. Chápe dramaturgii především jako umění číst dramatický text, a zaměřuje se proto na rozvíjení schopnosti ho chápat a nakládat s ním z hlediska přípravy divadelní inscenace.

Cíle výuky:
Seminář nahlíží celou problematiku divadelní dramaturgie jednak z hlediska teorie, ale především z hlediska běžné divadelní praxe. Chápe dramaturgii především jako umění číst dramatický text, a zaměřuje se proto na rozvíjení schopnosti ho chápat a nakládat s ním z hlediska přípravy divadelní inscenace.

Osnova - bloky:
1. Definice divadelní dramaturgie v kontextu evropské židovsko-křesťanské tradice.
2. Stručné nastínění vývoje a proměny dramaturgie v souvislosti s rozvojem moderního interpretačního divadla.
3. Dramatik v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
4. Dramaturg v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
5. Režisér v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
6. Herec v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
7. Hledání poslání divadelní dramaturgie a jejího místa uprostřed procesu vzniku inscenace a kultury vůbec.
8. Rozvíjení umění číst dramatický text – nahlédnutí do interpretačních principů.
9. Rozvíjení umění číst dramatický text – definice koncepce.
10. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (koncepce sezóny, výběr jednotlivého titulu).
11. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (výběr režiséra, hledání režijně-dramaturgické koncepce, úprava a krácení hry).
12. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (volba obsazení, umění sledovat a analyzovat práci režiséra a herců během přípravy inscenace, příprava divadelního programu, psaní anotací, dozorování repríz atp.).
13. Rekapitulace základních dramaturgických principů (společné hledání/formulování prostřednictvím reflexe studentů).

Vyučující: Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D. MgA. et MgA. Pavel Ondruch

Organizace kurzu:
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.


Podmínky absolvování:
Pro absolvování kurzu je nutno splnit následující úkoly:

  • Vypracování úkolů zadaných pedagogem v průběhu semestru.
  • Esej na zadané téma týkající se vybraného dramatického textu.
  • Písemná analýza některého z diskutovaných problémů.
Hlavní studijní text - Pavla Bergmannová: Základy divadelní dramaturgie
PDF to download

1. Definice divadelní dramaturgie v kontextu evropské židovsko-křesťanské tradice

V úvodní kapitole budou studenti seznámeni s definicí pojmu divadelní dramaturgie. Zaměříme se na proměňující se význam termínů dramaturgie a dramaturg v průběhu dějin divadla a vysvětlíme rozdíly v chápání dramaturgie jako funkce a profese. Neopomeneme také upřesnit  zacílení repertoárové a jednorázové dramaturgie.

Ve studijní opoře studujeme strany 9-15.

Test 1

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky .

2. Stručné nastínění vývoje a proměny dramaturgie v souvislosti s rozvojem moderního interpretačního divadla

Kapitola se bude věnovat historickému vývoji dramaturgie od samotných počátků vzniku divadla, přes období formování klasické dramaturgie v době osvícenství (G. E. Lessing) až po zásadní změny v divadle 20. století. Zmíněna bude také proměna pohledu na dramaturgii současnosti s ohledem na pojetí postdramatického divadla.

Ve studijní opoře studujeme strany 16-25.

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.slu.cz/el/fpf/leto2024/UBKKDBK032/4494535/Aristoteles_Poetika.pdf

Korespondenční úkol: Stručné nastínění vývoje a proměny dramaturgie

Přečtěte si Aristotelovu Poetiku a písemně zpracujte odpovědi na následující otázky:

  1. Rozlišuje Aristotelés drama a divadlo? Pokud ano, v čem spočívá rozdíl?
  2. V čem tkví rozdíl dramatu oproti epice a lyrice na základě znalosti Aristotelovy Poetiky?
  3. Jak podle Aristotela vzniká dramatické napětí? A co říká Aristoteles o strachu a soucitu? Jak tyto emoce souvisejí s dějem tragédie?
  4. Co rozumí Aristotelés pod pojmem jednoty?
  5. Jaká je podle Aristotela stavba tragédie?

Vypracované úkoly zašlete vyučujícímu.

Test 2

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky

3. Dramatik v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi

Kapitola osvětlí pozici dramatika v kontextu divadelní dramaturgie a popíše jeho podíl na vzniku divadelního artefaktu. Pokusíme se definovat smysl jeho práce, přičemž naši pozornost poté obrátíme i k možnostem získávání informací o dramatických textech a jejich autorech v rámci hledání vhodných podkladů pro konkrétní tvůrčí tým a herecké obsazení – a to s ohledem na současnou českou divadelní praxi. Zaměříme se na spolupráci s divadelními agenturami, ale i samotnými autory, případně překladateli. Pozornost bude rovněž věnována problematice zajištění autorských práv.

Ve studijní opoře studujeme strany 26-37.

Test 3

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky .

4. Dramaturg v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi

Cílem této kapitoly je seznámit studenty se specifickou pozicí divadelního dramaturga. Zaměříme se jednak na jeho zapojení do tvorby konkrétní inscenace, zároveň zdůrazníme spektrum jeho činností v rámci divadelní instituce a jeho možnost ovlivňovat podobu a směřování konkrétního souboru.

Ve studijní opoře studujeme strany 38-46.

Test 4

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky .

5. Režisér v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi

Cílem kapitoly je představit posluchačům divadelního režiséra jako tvůrce, který uvádí v organizační i estetický soulad všechny složky a prvky zúčastněné na vzniku inscenace! Seznámíme se se specifiky divadelní režie i funkcemi a fázemi režisérovy práce, a to samozřejmě s ohledem na jeho součinnost s prací dramaturga.

Ve studijní opoře studujeme strany 47-58.

Test 5

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky .

6. Herec v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi

Kapitola se zaměří na charakteristiku herecké profese a popíše jeho klíčovou roli v systému realizace divadelní inscenace. Studenti se rovněž seznámí s vývojem zásadních hereckých metod a technik s cílem poukázat na možnosti jejich využití v současném diva-dle. Především ale nahlédneme na hereckou tvorbu z hlediska dramaturgie a pokusíme se odpovědět na otázku, jakým způsobem může právě herec ovlivnit dramaturgické směřo-vání nastudování inscenace. Pozornost obrátíme k pojmu herecká dramaturgie a obezná-míme se s jejím uplatněním v divadelní praxi. 

Ve studijní opoře studujeme strany 59-66.

Test 6

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky .

7. Hledání poslání divadelní dramaturgie a jejího místa uprostřed procesu vzniku inscenace a kultury vůbec

V následující kapitole se budeme věnovat definici poslání divadelní dramaturgie a divadelního umění, přičemž se zaměříme na charakteristiku uměleckého programu divadla a dramaturgické volby – a to s ohledem na vnější i vnitřní vlivy, které působí na činnost divadelních scén a utvářejí jejich poselství.

Ve studijní opoře studujeme strany 67-71.

Test 7

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky .

8. Rozvíjení umění číst dramatický text – nahlédnutí do interpretačních principů

V této kapitole se zaměříme na problematiku podrobného čtení dramatického textu, zejména na možnosti jeho detailní analýzy, která bude sloužit jako východisko pro další nezbytný krok v tvorbě inscenace – přípravu dramaturgicko-režijní koncepce. Důraz bude kladen na strukturu her, budování a vývoj děje i způsob jeho organizace, dále také výklad postav a charakterů, odkrývání jejich témat a motivací, stejně jako na postižení poetiky dramatického díla – a to jak z hlediska objektivních kontextů, tak z pozice individuálního zaměření čtenáře.

Ve studijní opoře studujeme strany 72-77.

Test 8

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky .

9. Rozvíjení umění číst dramatický text – definice koncepce

V této kapitole se zaměříme na problematiku definice dramaturgicko-režijní koncepce. V ní dochází k určení interpretace textu, hierarchizaci významů, motivaci činů postav, rozhoduje se o způsobu, koncepci, tématu i stylizace konkrétního ztvárnění dramatického textu. Zároveň tento nezbytný krok poukazuje na vzájemnou potřebou spolupráce režiséra a dramaturga, kdy dochází k prvotnímu přerodu literárního/dramatického textu do konkrétní podoby divadelního artefaktu. Všechny tyto záležitosti se pokusíme objasnit ve vzájemných souvislostech.

Ve studijní opoře studujeme strany 78-84.

Test 9

Po prostudování kapitoly vyplňte v sekci Odpovědníky .

10. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (koncepce sezóny, výběr jednotlivého titulu)

Cílem kapitoly je konkrétní simulace práce divadelního dramaturga za účelem ověření teoretických znalostí a dovedností získaných v rámci studia předmětu a osvojení si jednotlivých fází dramaturgické práce při plnění praktických úkolů. Na základě zadání studenti navrhnou řešení konkrétních úkolů a budou je konzultovat s pedagogem. Nejprve zpracují koncepci jedné divadelní sezony ve vybraném repertoárovém divadla a odůvodní také volbu jednotlivých titulů, a to zejména s ohledem na zaměření scény a složení jejího hereckého souboru.

Ve studijní opoře studujeme strany 85-88.

Úkol 10

Vypracujte návrh dramaturgického plánu pro vybrané divadlo – a to na jednu následující divadelní sezonu (navazující na hodnocenou sezonu předcházející). Postupujte následovně:

1. Volba divadla pro vypracování dramaturgického plánu
Student si dle osobních preferencí vybere jedno z následujících divadel:
Posléze detailně prostuduje – prostřednictvím webových stránek – stávající repertoár dané divadelní scény. Zaměří se nejen na jednotlivé tituly (s důrazem na anotace a recenze či další hodnocení), ale zhodnotí také data uvedení (premiéry), režiséry a ostatní tvůrce, ale i herecké obsazení. Vytvoří si – v chronologickém pořadí dle premiérového uvedení – pracovní soupis titulů (se zmíněnými údaji), jež jsou ve stávající sezoně uváděny.

2. Vypracování dramaturgického plánu
Student vypracuje dramaturgický plán pro vybrané divadlo – a to na jednu následující divadelní sezonu (navazující na hodnocenou sezonu předcházející).
Pro samotné vypracování plánu student zvolí následující osnovu:
a) úvod dramaturgického plánu
  • stručné zhodnocení předcházejících období (sezony/případně i více sezon) a představa zajištění návaznosti na sezonu budoucí
  • zdůvodnění případného tematického zaměření sezony a osvětlení daných záměrů
b) seznam nově plánovaných titulů s uvedením následujících údajů:
  • autor díla (dramatu, literární či jiné předlohy), překladatel, úpravce/dramatizátor
  • inscenační tým (návrh): režisér, výtvarník scény a kostýmů, autor hudby
  • návrh hereckého obsazení
  • datum premiéry (návrh)
  • stručné anotace titulů s důrazem na inscenační záměr ve spojitosti s uměleckou koncepcí divadla, odůvodnění volby
c) výčet dalších v sezoně uváděných inscenací s cílem zajistit plynulou návaznost mezi jednotlivými sezonami
  • seznam inscenací přecházejících ze sezon minulých
  • plán chystaných derniér
V Moodle – v kapitole 10 – student nalezne dva příklady návrhů dramaturgických plánů, jejichž zpracováním se může inspirovat.

3. Formální zpracování dramaturgického plánu a jeho odevzdání
Student připraví dvě formální verze záměru projektu:
a) verze pro prezentaci v rámci veřejné obhajoby projektu
  • Student zvolí takovou formu, která bude snadno zprostředkovatelná pro účely veřejné prezentace. Doporučuje se zejména powerpointová prezentace, ale je možné využít i jiné – pokud možno poutavé a interaktivní – způsoby uvedení. Příliš vhodné není číst pouze z listu.
  • V úvahu je potřeba brát samozřejmě nejen formální úpravu prezentace, ale zejména její rozsah, který by měl odpovídat časovému prostoru v rozpětí 10-15 minut.
b) písemné zpracování projektu
  • Toto zpracování student odevzdá jako závěrečný výstup nutný pro absolvování předmětu. Rozsah projektu je 5 a více normostran, je zpracován např. v doc. verzi, vyžaduje se základní grafická úprava a mj. i bezchybné gramatické zpracování.
  • Tuto verzi student zašle prostřednictvím školního mailu vyučujícímu předmětu Základy divadelní dramaturgie v závěru semestru dle požadovaného termínu.

11. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (výběr režiséra, hledání režijně-dramaturgické koncepce, úprava a krácení hry)

Cílem této kapitoly je ověření si teoretických znalostí a dovedností získaných v rámci předcházejícího studia předmětu a osvojení si jednotlivých fází dramaturgické práce při plnění praktických úkolů. Na základě konkrétních zadání studenti navrhnou řešení jednotlivých úkolů a budou je konzultovat s pedagogem. Nejprve se zaměří na otázku volby režiséra pro danou inscenaci a následně vytvoří režijně-dramaturgickou koncepci vybraného titulu, který poté podrobí úpravám a krácení.

Ve studijní opoře studujeme strany 89-91.

Úkol 11

Vypracujte návrh úpravy zvoleného dramatického textu pro účely inscenování v Divadle Petra Bezruče Ostrava. Postupujte následovně

1. Volba vhodného dramatického textu pro účely úpravy
Student si dle osobních preferencí vybere jeden z následujících textů:
  • William Shakespeare: Sen noci svatojánské
  • Friedrich Schiller: Úklady a láska
  • Henrik Ibsen: Divoká kachna
  • bratři Mrštíkové: Maryša
  • text dle vlastní volby
Posléze si důkladně prostuduje kapitolu Dramaturgická příprava textu (In: Hořínek, Zdeněk: Úvod do praktické dramaturgie). Znění textu najde také v příloze v Moodle u kapitoly 11.

2. Vypracování úpravy zvoleného dramatického textu pro účely inscenování v Divadle Petra Bezruče Ostrava
Student vypracuje úpravu dramatického textu dle vlastního záměru (razantní úprava nezbytně nutná úprava, dílčí úprava) pro dané divadlo a jeho herecký soubor. Svůj záměr obhájí prostřednictvím krátké analýzy – stručného nástinu dramaturgicko-režijní koncepce, ve které změny představí a doloží jejich potřebnost i koncepční záměr (např. posun žánru, krácení textu, dopisování textu, škrty postav atd.).
Rovněž uskuteční jazykovou revizi textu – zejména v případě starších textů či překladů.
Podklady zpracuje s ohledem na potenciální uvedení v Divadle Petra Bezruče Ostrava a obsazení členy jeho hereckého souboru.

3. Formální zpracování práce a její odevzdání
Student zpracuje projekt pouze písemnou formou.
Toto zpracování student odevzdá jako závěrečný výstup nutný pro absolvování předmětu. Projekt bude zpracován např. v doc. nebo pdf verzi, vyžaduje se základní grafická úprava a mj. i bezchybné gramatické zpracování.
K úpravě dramatického textu a analýze záměru student přiloží také původní verzi upravovaného textu.
Práci student zašle prostřednictvím školního mailu vyučujícímu předmětu Základy divadelní dramaturgie v závěru semestru dle požadovaného termínu.

12. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (volba obsazení, umění sledovat a analyzovat práci režiséra a herců během přípravy inscenace, příprava divadelního programu, psaní anotací, dozorování repríz atp.)

Cílem kapitoly je simulace práce divadelního dramaturga za účelem ověření teoretických znalostí získaných v rámci studia a osvojení si jednotlivých fází dramaturgické práce při plnění praktických úkolů. Na základě zadání studenti navrhnou řešení jednotlivých úkolů a budou je konzultovat s pedagogem. Zaměří se na oblast volby obsazení inscenace, dále na dramaturgovu zpětnou reflexi práce režiséra i herců během vzniku inscenace a na přípravu písemných podkladů nezbytných pro realizaci inscenace (program, psaní anotací).

Ve studijní opoře studujeme strany 92-94.

Divadelní programy

Úkol 12

Vypracujte návrhy textových podkladů pro propagaci uvedení vlastní inscenační úpravy textu, který jste si zvolili v rámci zpracování úkolu v kapitole 11. Postupujte následovně

1) Příprava (fiktivního) programu k chystané inscenaci
Nejprve prostudujte dostupné divadelní programy. Využít můžete podklady nahrané v Moodle u kapitoly 12, kde ve složce Divadelní programy naleznete materiály v pdf. verzi ke stažení.
Následně připravte koncepci několikastránkového divadelního programu k potenciální inscenaci textu, který jste si zvolili v rámci zpracování úkolu v kapitole 11. Promyslete celkovou koncepci a strukturu obsahové stránky programu.

2) Vypracování anotace pro účely zveřejnění na webu divadla a na kulturních portálech
Rozsah anotace: do 900 znaků
Anotace by měla výstižně představit uváděnou inscenaci, zároveň by měla upoutat čtenáře a přilákat ho k návštěvě divadla. Nesmí obsahovat pointu či vyústění inscenace.

3) Formální zpracování práce a její odevzdání
Student zpracuje oba úkoly písemnou formou.
Texty odevzdá jako závěrečný výstup nutný pro absolvování předmětu. Projekt bude zpracován např. v doc. nebo pdf verzi, vyžaduje se základní grafická úprava a bezchybné gramatické zpracování.
Práci zašlete prostřednictvím školního mailu vyučujícímu předmětu Základy divadelní dramaturgie v závěru semestru dle požadovaného termínu.

13. Rekapitulace základních dramaturgických principů (společné hledání/formulování prostřednictvím reflexe studentů)

Cílem výuky je poskytnout studentům prostor pro prezentaci a reflexi výsledků jejich tvůrčí práce. V rámci veřejného setkání studenti představí jednotlivé vypracované úkoly zadané v předcházejících hodinách a na základě následné diskuze mezi sebou a pedagogem obhájí své projekty. Touto cestou si snadno ověří nejen svou kreativitu a znalosti i schopnosti kvalitně a komplexně uplatnit nabyté teoretické znalosti v praxi, zároveň se učí argumentovat, konstruktivně připomínkovat aktivity ostatních a kvalifikovaně vyhodnocovat vlastní uměleckou tvorbu.

Ve studijní opoře studujeme strany 95-97.

Test 13

Na závěr studia předmětu vyplňte v sekci Odpovědníky závěrečný opakovací .