You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Cílem úvodní kapitoly je uvést posluchače do problematiky kulturní publicistiky a nastínit výklad tohoto pojmu s důrazem na tematické zaměření na oblast kultury, umění a umělecké tvorby – konkrétně tedy na film, hudbu, literaturu, divadlo, výtvarné umění. Nabídneme výčet specifik kulturní publicistiky a zdůrazníme role jejích jednotlivých složek. Na jedné straně si všimneme umělecké kritiky, kterou lze chápat v co nejširším smyslu jako hodnocení a reflexi uměleckých děl, na straně druhé zmíníme rovněž informační funkci kulturní publicistiky. V neposlední řadě kapitola otevře úvahu na téma vztahu umění a kritiky. V opoře studujeme s. 9-13.
Cílem kapitoly je specifikovat role a funkce kulturní publicistiky (zejména přesvědčovací, hodnotící, zábavnou, informační a vzdělávací). Budeme se také věnovat problematice jejích specifických žánrů a také stylu a jazyku. Důraz bude kladen zejména na oblast kritiky jako nejdůležitějšího článku kulturní publicistiky, který nabízí erudovanou reflexi současného stavu umění. Nezbytnou součástí kapitoly je charakteristika pozice kulturního publicisty. V opoře studujeme s. 14-18.
Tato kapitola se zaměří na seznámení posluchačů s mediálním prostorem pro divadelní a rozhlasovou publicistiku, kdy budeme naši pozornost soustředit především na specializovaná tištěná periodika, nicméně zmíníme také divadelní reflexi v denním tisku a společenských časopisech, stejně jako v dalších elektronických médiích (prostředí internetu, televize, rozhlas). Hlavním cílem je postihnout, charakterizovat a specifikovat všechna vycházející tištěná média na území České republiky, která jsou primárně zaměřena na divadelní a rozhlasové umění a která vycházejí v pravidelných intervalech. V opoře studujeme s. 19-28.
Cílem této kapitoly je představit studentům výrazné osobnosti současné české divadelní a rozhlasové publicistiky, a to zejména s odkazem na aktuální podoby žánru divadelní kritiky. Důraz je kladen na samostatnou četbu kritik i textů, v nichž čeští kritici reflektují současné nejen české divadlo. Studenti se tak mohou obeznámit se zásadami kritického psaní (styl a výrazové prostředky, proměny kritického rukopisu, odborná erudovanost kritiků, důraz na kritickou analýzu inscenace apod.). Současně se učí skrze kritickou reflexi vnímat a hodnotit konkrétní divadelní díla. V opoře studujeme s. 29-33.
Cílem je seznámit studenty s „potenciálem“ současné divadelní kritiky. Na příkladu ukázek různých forem a podob reflexí divadelních titulů si studenti ujasní své teoretické znalosti týkající se jednotlivých kritických žánrů (zejména recenze a kritika). Na základě analýzy textů, jejichž autory jsou současní čeští divadelní kritici, se posluchači zaměří na různá hlediska hodnocení divadelních inscenací (teatrologické, žurnalistické, jazykové aspekty). Osvojí si tak principy interpretace divadelních děl a jejich zprostředkování písemnou formou a získají odborný základ pro vlastní kritickou tvorbu. V opoře studujeme s. 34-38.
Kapitola nabízí přehled o současném českém mediálním prostoru určeném pro filmovou a televizní publicistiku. Sleduje především soudobou situaci na trhu s tištěnými časopisy zaměřenými na reflexi filmového a televizního umění, nezbytné je i zmapování internetového prostředí, kam zejména filmově zaměřená publicistika směřuje svá hodnocení. Pozornost je věnována také rozlišení základních dvou typů filmových časopisů – odborných a komerčních. V opoře studujeme s. 39-43.
Cílem této kapitoly je představit studentům výrazné osobnosti současné české filmové a televizní publicistiky, a to zejména s odkazem na aktuální podoby žánru filmové kritiky a to jak v tištěných, tak elektronických médiích (zejména internet). Důraz je kladen na samostatnou četbu kritik i textů, v nichž čeští autoři reflektují současnou filmovou a televizní tvorbu. Studenti se tak mohou obeznámit se zásadami kritického psaní (styl a výrazové prostředky, proměny kritického rukopisu, erudovanost kritiků apod.). Současně se učí skrze kritickou reflexi vnímat a hodnotit konkrétní filmová a televizní díla. V opoře studujeme s. 44-47.
Cílem této kapitoly je seznámit studenty s typologií kritického psaní o filmu – tedy s možnostmi a „potenciálem“ současné filmové kritiky. Na příkladu četby a studia ukázek různých forem a podob reflexí filmových děl si studenti ujasní své teoretické poznatky týkající se znalostí různých žánrů (zejména recenze a kritika). Na základě analýzy textů, jejichž autory jsou současní čeští filmoví kritici, se posluchači zaměří na různá hlediska hodnocení filmů (filmologické, žurnalistické, jazykové atd.). Získají tak odborný základ pro další vlastní kritickou tvorbu. V opoře studujeme s. 48-51.
Studenti si v této kapitole osvojí základní žánry kulturní publicistiky a metodou kritického čtení se budou seznamovat s jejich konkrétními příklady v denním a odborném tisku. Budeme si všímat nejen jednotlivých možných žánrových forem (recenze, kritika, kritický medailon, ), ale také se zaměříme na styl a uplatňování odbornosti. V opoře studujeme s. 52-56.
Cílem této kapitoly je seznámit studenty s klíčovými žánry umělecké publicistiky – tedy recenzí a kritikou. V úvodu nabídneme jejich definice a popíšeme základní rozdíly. Posléze se zaměříme na obecné rady na téma „jak psát kriticky o umění“. Teoretické znalosti studenti poté využijí při zpracování praktického úkolu – vypracování recenze a kritiky divadelního a filmového díla. V opoře studujeme s. 57-62.
Cílem této kapitoly je seznámit studenty s klíčovým a ze strany čtenářů rozhodně také jedním z nejatraktivnějších publicistických žánrů – rozhovorem. V teoretickém úvodu nabídneme jeho definici a přiblížíme jeho klasifikaci na jeho možné typy. Následně se budeme věnovat představení jednotlivých fází realizace rozhovoru – tedy přípravě, dotazování a zpracování rozhovoru. Teoretické znalosti studenti poté využijí při zpracování praktického úkolu – samostatně zrealizují rozhovor s výraznou uměleckou osobností z regionu (především z oblasti divadla nebo kinematografie). V opoře studujeme s. 63-70.
Cílem výuky je samostatná příprava projektu kulturního časopisu zaměřeného dle preferencí studentů (např. kulturně-společenský, filmový, divadelní, multižánrový, specializovaný tematicky či čtenářsky, tištěný či internetový). Student si zvolí zaměření periodika a po konzultaci s pedagogem vypracuje dle požadavků (název, téma a zacílení na čtenáře, periodicita, struktura časopisu, organizační zabezpečení, financování atd.) projektový záměr koncepce fiktivního, nicméně „životaschopného“ periodika. Prakticky tak bude aplikovat znalosti a dovednosti získané v rámci studia – a to nejen z předmětu Seminář kulturní publicistiky. V opoře studujeme s. 71-76.
Smyslem výuky je poskytnout studentům prostor pro prezentaci a reflexi výsledků jejich tvůrčí práce. V rámci veřejné obhajoby studenti představí projektový záměr svého autorského projektu koncepce kulturního časopisu a na základě vzájemné diskuze obhajují jednotlivé kroky jeho možné realizace. Touto cestou si snadno ověřují nejen svou kreativitu a znalosti i schopnosti kvalitně a komplexně zpracovat projekt, také se učí argumentovat, konstruktivně připomínkovat aktivity ostatních a kvalifikovaně vyhodnocovat vlastní uměleckou tvorbu. V opoře studujeme s. 77-79.
Úvodní informace
Studenti se v rámci výuky seznámí s vymezením pojmu kulturní publicistika a osvojí si základní publicistické žánry s jejich formálními i obsahovými náležitostmi. Získají širší přehled o současných českých tištěných i elektronických médiích zaměřených na umění a na příkladech tvorby výrazných osobností kulturní žurnalistiky se dozví, jakým způsobem je možné kriticky reflektovat umělecké dílo (zejména divadelní, filmové a rozhlasové). Výuka bude zaměřena především prakticky, přičemž hlavní důraz bude kladen na vlastní kritickou tvorbu studentů. Posluchači budou vedeni k přesnému formulování svých názorů a postojů zejména v písemném projevu různých forem (např. deníková recenze, kritika, úvaha, rozhovor atd.). Cílem předmětu je rozvíjet u studentů schopnost analýzy a kritické reflexe.
Osnova:- Co je a co není kulturní publicistika? Vztah umění a kritiky
- Funkce a role kulturní publicistiky. Kdo je kulturní žurnalista?
- Mediální prostor pro divadelní a rozhlasovou publicistiku: tištěná média, internet, rozhlas a televize
- Osobnosti české divadelní a rozhlasové publicistiky (současnost), jejich styl a výrazové prostředky
- Analýza a interpretace vybraných textů
- Mediální prostor pro filmovou a TV publicistiku: tištěná média, internet, rozhlas a televize
- Osobnosti české filmové a TV publicistiky (současnost), jejich styl a výrazové prostředky.
- Analýza a interpretace vybraných textů
- Žánry kulturní publicistiky: odborná kritika, novinová kritika, divadelně-kritický medailon, rozhovor atp.
- Vlastní kulturní publicistika: recenze, kritika
- Vlastní kulturní publicistika: rozhovor
- Koncepce kulturního časopisu 1
- Koncepce kulturního časopisu 2
Organizace kursu:
Kurs
je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To
studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé
tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují
průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování:
Pro absolvování kurzu je nutno plnit průběžně úkoly během semestrální výuky a vypracovat seminární práci v rozmezí 5 normostran textu dle zadání pedagoga.
1. Co je a co není kulturní publicistika? Vztah umění a kritiky
Písemný test 1
2. Funkce a role kulturní publicistiky. Kdo je kulturní žurnalista?
Cílem kapitoly je specifikovat role a funkce kulturní publicistiky
(zejména přesvědčovací, hodnotící, zábavnou, informační a vzdělávací).
Budeme se také věnovat problematice jejích specifických žánrů a také
stylu a jazyku. Důraz bude kladen zejména na oblast kritiky jako
nejdůležitějšího článku kulturní publicistiky, který nabízí erudovanou
reflexi současného stavu umění. Nezbytnou součástí kapitoly je
charakteristika pozice kulturního publicisty.
V opoře studujeme s. 14-18.
Písemný test 2
3. Mediální prostor pro divadelní a rozhlasovou publicistiku: tištěná média, internet, rozhlas a televize
Korespondenční úkol
Pokyny pro vypracování:
- Z nabídky novin a časopisů (tištěných i internetových), případně z uvedených webových portálů (viz seznam níže) si zvolte dva tituly – jeden tištěný, druhý internetový. Tato periodika budete následně hodnotit – zejména s důrazem na to, jak se zaměřují na oblast divadelní kritiky, ale i na reflexi divadla v nejširších souvislostech.
- Obě periodika pečlivě prostuduje, v případě tištěných titulů se zaměřte minimálně na pět jednotlivých čísel, ideálně z různých ročníků. Pokud tištěná periodika neodebíráte, zapůjčte si je v knihovně. Zaměřte se na jejich kritické posouzení, zejména na:
- zhodnocení zaměření periodika, jeho koncepce (nekoncepce) a struktury (jednotlivé rubriky),
- zhodnocení odborné, popularizační, kritické i stylistické úrovně jednotlivých rubrik,
- zhodnocení kladů i zápory média (struktura, přehlednost, proporčnost), případně i grafické úrovně.
- Své hodnocení zpracujte písemně do podoby bodového scénáře, jednotlivé údaje rozveďte a zdůvodněte.
- Struktura zpracování:
- délka existence média (od kdy časopis/webový portál vychází, jaká je četnost vydávání),
- zacílení/zaměření média (pro jaký okruh čtenářů je časopis/web určen – laici, amatérští divadelníci, široká veřejnost divadelní veřejnost atp.čtenáře z jakého okruhu),
- složení redakce a externí přispěvatelé (jména, která se pravidelně objevují, ale nejsou uvedena v tiráži),
- struktura média (z jakých rubrik je časopis/web tvořen, jaké žánry se zde objevují nejčastěji),
- vlastní hodnocení (jak významné postavení příslušné médium zas významné v rámci ČR, zda přináší něco nového, zda je přínosné).
- Rozsah textu: minimálně 1 normostrana.
- Vypracovaný úkol odešlete dle domluvy vyučujícímu.
- V případě nejasností či nemožnosti sehnat tištěná periodika kontaktujte ohledně další domluvy pedagoga.
1) Tištěná média
Česká odborná divadelní periodika (tištěné verze)
- Czech Theatre - www.idu.cz/cs/o-nas/projekty-a-infoportaly/977-czech-theatre-magazine
- Divadelní noviny - www.divadelni-noviny.cz
- Divadelní revue - www.divadelnirevue.cz
- Loutkář - www.loutkar.eu/
- SAD (Svět a divadlo) - www.svetadivadlo.cz
- Taneční zóna - www.tanecnizona.cz/
- Theatralia - www.phil.muni.cz/journals/index.php/theatralia
- Tvořivá dramatika - www.drama.cz
2) Internetová média
Webové portály s kulturními (a divadelními) rubrikami a kulturní webové portály a blogy
- Aktuálně.cz (jen rubrika Divadlo) - www.aktualne.cz
- Nadivadlo - http://nadivadlo.blogspot.com/
- O divadle - www.odivadle.cz/
- Ostravan.cz (jen rubrika Divadlo) - www.ostravan.cz
- Scéna.cz - www.scena.cz
Studentské projekty divadelních portálů
- Divá báze - www.divabaze.cz
- HYBRIS - www.hybris.cz
- Kritické theatrum - https://krith.phil.muni.cz/
Periodika zaměřená n hudbu (mj. i hudební divadlo)
- Harmonie - www.casopisharmonie.cz
- Hudební rozhledy - www.hudebnirozhledy.cz
- OperaPlus - www.operaplus.cz
Vypracovaný úkol zašlete vyučujícímu prostřednictvím mailu.
Písemný test 3
4. Osobnosti české divadelní a rozhlasové publicistiky (současnost), jejich styl a výrazové prostředky
Cílem této kapitoly je představit studentům výrazné osobnosti současné české divadelní a rozhlasové publicistiky, a to zejména s odkazem na aktuální podoby žánru divadelní kritiky. Důraz je kladen na samostatnou četbu kritik i textů, v nichž čeští kritici reflektují současné nejen české divadlo. Studenti se tak mohou obeznámit se zásadami kritického psaní (styl a výrazové prostředky, proměny kritického rukopisu, odborná erudovanost kritiků, důraz na kritickou analýzu inscenace apod.). Současně se učí skrze kritickou reflexi vnímat a hodnotit konkrétní divadelní díla.
V opoře studujeme s. 29-33.
Osobnosti české divadelní a rozhlasové publicistiky
Korespondenční úkol
Pokyny pro vypracování:
- V Moodle (kapitola 4) si z odkazu Osobnosti české divadelní a rozhlasové publicistiky stáhnete a následně důkladně prostudujte dané podklady: reflexe divadelních představení jednotlivých českých divadelních kritiků. Spektrum informací můžete rozšířit vyhledáním dalších recenzí a kritik např. prostřednictvím internetu.
- Z daného přehledu si zvolte jednoho divadelního kritika a detailně prostudujte 5-7 jeho divadelních reflexí. Další texty dohledejte na internetu, případně v tištěných verzích médií, do kterých daná osobnost přispívá. Nemusí se jednat jen o recenze či kritiky z poslední doby, lze srovnávat i texty starší.
- Na základě přečtených a analyzovaných textů vytvořte krátkou charakteristiku autora: vyjmenujte média (noviny, časopisy, webové portály…), do kterých přispívá, zaměřte se na rozsah recenzí a kritik, jejich obsah, styl a jazyk (pokuste se postihnout, zda se vám daný autor jeví jako objektivní, či naopak ironický a výrazně kritický, o čem všem v recenzi referuje, čeho si všímá, jakou to má strukturu, jaký k tomu používá jazyk – zda si je jistý v terminologii, zda píše odborně či dostupně pro nejširší veřejnost).
- Rozsah textu = 1 normostrana (a více), text lze psát ve formě stručných bodových poznámek a postřehů.
5. Analýza a interpretace vybraných textů
Cílem je seznámit studenty s „potenciálem“ současné divadelní kritiky.
Na příkladu ukázek různých forem a podob reflexí divadelních titulů si
studenti ujasní své teoretické znalosti týkající se jednotlivých
kritických žánrů (zejména recenze a kritika). Na základě analýzy textů,
jejichž autory jsou současní čeští divadelní kritici, se posluchači
zaměří na různá hlediska hodnocení divadelních inscenací (teatrologické,
žurnalistické, jazykové aspekty). Osvojí si tak principy interpretace
divadelních děl a jejich zprostředkování písemnou formou a získají
odborný základ pro vlastní kritickou tvorbu.
V opoře studujeme s. 34-38.
Inscenace Maryša - kritické reflexe
Korespondenční úkol
2) Vyberte nejzdařilejší texty z kategorie kritiky a taktéž v případě recenze. Zdůvodněte své rozhodnutí.
- zmiňte, nač se autoři textů při hodnocení divadelního titulu (představení) soustředili, co případně opomíjejí,
- popište strukturu (výstavbu) kritiky a recenze,
- najděte místa, kde autoři přesvědčivě argumentují.
3) Jaké jsou podle vás vlastnosti dobrého textu referujícího o divadelní inscenaci?
4) Vyberte dle svého zvážení nejméně zdařilé kritiky a recenze a popište jejich nedostatky (nulová argumentace, stylistická nevyváženost, špatně používaná terminologie atp.).
5) Narazili jste v některých textech na odborné výrazy, kterým nerozumíte?
6) Pokud jste analyzované inscenace zhlédli, zkuste několika větami shrnout svůj názor na ně. Jak se vaše hodnocení shoduje s informacemi v textech?
7) Vyberte kritiku či recenzi, která je vašemu hodnocení nejbližší. Zdůvodněte.
8) Zamyslete se nad tím, jak byste text recenze či kritiky coby kritik koncipovali vy!Jednotlivé odpovědi stručně písemně formulujte, tento podklad zašlete dle domluvy vyučujícímu.
6. Mediální prostor pro filmovou a TV publicistiku: tištěná média, internet, rozhlas a televize.
Kapitola nabízí přehled o současném českém mediálním prostoru určeném
pro filmovou a televizní publicistiku. Sleduje především soudobou
situaci na trhu s tištěnými časopisy zaměřenými na reflexi filmového a
televizního umění, nezbytné je i zmapování internetového prostředí, kam
zejména filmově zaměřená publicistika směřuje svá hodnocení. Pozornost
je věnována také rozlišení základních dvou typů filmových časopisů –
odborných a komerčních.
Korespondenční úkol
Pokyny pro vypracování:
- Z nabídky novin a časopisů (tištěných i internetových), případně z uvedených webových portálů (viz seznam níže) si zvolte dva tituly – jeden tištěný, druhý internetový. Tato periodika budete následně hodnotit – zejména s důrazem na to, jak se zaměřují na oblast filmové a televizní kritiky, ale i na reflexi filmu, kinematografie a televizev nejširších souvislostech.
- Obě periodika pečlivě prostuduje, v případě tištěných titulů se zaměřte minimálně na pět jednotlivých čísel, ideálně z různých ročníků. Pokud tištěná periodika neodebíráte, zapůjčte si je v knihovně. Zaměřte se na jejich kritické posouzení, zejména na:
- zhodnocení zaměření periodika, jeho koncepce (nekoncepce) a struktury (jednotlivé rubriky),
- zhodnocení odborné, popularizační, kritické i stylistické úrovně jednotlivých rubrik,
- zhodnocení kladů i zápory média (struktura, přehlednost, proporčnost), případně i grafické úrovně.
- Své hodnocení zpracujte písemně do podoby bodového scénáře, jednotlivé údaje rozveďte a zdůvodněte.
- Struktura zpracování:
- délka existence média (od kdy časopis/webový portál vychází, jaká je četnost vydávání),
- zacílení/zaměření média (pro jaký okruh čtenářů je časopis/web určen – laici, amatérští divadelníci, široká veřejnost divadelní veřejnost atp.čtenáře z jakého okruhu),
- složení redakce a externí přispěvatelé (jména, která se pravidelně objevují, ale nejsou uvedena v tiráži),
- struktura média (z jakých rubrik je časopis/web tvořen, jaké žánry se zde objevují nejčastěji),
- vlastní hodnocení (jak významné postavení příslušné médium zas významné v rámci ČR, zda přináší něco nového, zda je přínosné).
- Rozsah textu: minimálně 1 normostrana.
- Vypracovaný úkol odešlete dle domluvy vyučujícímu.
- V případě nejasností či nemožnosti sehnat tištěná periodika kontaktujte ohledně další domluvy pedagoga.
1) Tištěná média
Filmové časopisy (specializované)
- Film a doba - https://filmadoba.eu/
- Cinepur - http://cinepur.cz
- Filmmag - http://filmag.cz/
- Iluminace - https://www.iluminace.cz
- Filmový přehled - https://www.filmovyprehled.cz/cs
Kulturní periodika
- Respekt, Reflex, A2, Deník N, Literární noviny, Týdeník Rozhlas
Deníková kritika
- Lidové noviny, MF Dnes, Právo…
2) Internetová média
Internetové filmové a TV časopisy
- Film & spiritualita - https://www.filmaspiritualita.cz
- 25 fps - http://25fps.cz
- Filmtoro - https://filmtoro.cz
- Revue Filmového přehledu - https://www.filmovyprehled.cz/cs/revue
- Filmserver.cz - https://filmserver.cz
- FDb.cz - https://www.fdb.cz/magazin/
- Moviezone - https://film.moviezone.cz
- iRozhlas.cz - https://www.irozhlas.cz/kultura/film + https://www.irozhlas.cz/kultura/televize
- Ještě větší kritik - https://www.jestevetsikritik.cz
- FFFilm.cz - https://www.fffilm.name
- Kinobox.cz (Recenze) - https://www.kinobox.cz
- AVmania.cz - https://avmania.zive.cz
Webové portály s kulturními (a divadelními) rubrikami a kulturní webové portály
- Aktuálně.cz (jen rubrika Film) - www.aktualne.cz
Písemný test 6
7. Osobnosti české filmové a TV publicistiky (současnost), jejich styl a výrazové prostředky
Cílem této kapitoly je představit studentům výrazné osobnosti současné
české filmové a televizní publicistiky, a to zejména s odkazem na
aktuální podoby žánru filmové kritiky a to jak v tištěných, tak
elektronických médiích (zejména internet). Důraz je kladen na
samostatnou četbu kritik i textů, v nichž čeští autoři reflektují
současnou filmovou a televizní tvorbu. Studenti se tak mohou obeznámit
se zásadami kritického psaní (styl a výrazové prostředky, proměny
kritického rukopisu, erudovanost kritiků apod.). Současně se učí skrze
kritickou reflexi vnímat a hodnotit konkrétní filmová a televizní díla.
V opoře studujeme s. 44-47.
Korespondenční úkol
Pokyny pro vypracování:
- Na webových stránkách Sdružení českých filmových kritiků – odkaz Kritici: http://filmovakritika.cz/kritici/ - si prostudujte profily jednotlivých osobností české filmové kritiky. Na jejich profilech najdete odkazy k jejich práci – jednotlivým kritickým hodnocením určeným pro příslušná média, se kterými spolupracují. Spektrum informací můžete rozšířit vyhledáním dalších recenzí a kritik na internetu.
- Z daného přehledu si zvolte jednoho filmového kritika a detailně si prostudujte 5-7 jeho filmových reflexí. Textů můžete samozřejmě využít mnohem více, nemusí jít jen o recenze či kritiky z poslední doby, lze srovnávat i texty starší.
- Na základě přečtených a analyzovaných textů vytvořte krátkou charakteristiku autora: vyjmenujte média (noviny, časopisy, webové portály…), do kterých daný autor přispívá, zaměřte se na rozsah recenzí a kritik, jejich obsah, styl a jazyk (pokuste se postihnout, zda se vám daný autor jeví jako objektivní, či naopak ironický a výrazně kritický, o čem všem v recenzi referuje, čeho si všímá, jakou to má strukturu, jaký k tomu používá jazyk – zda si je jistý v terminologii, zda píše odborně či dostupně pro nejširší veřejnost).
- Rozsah textu = 1 normostrana (a více), text lze psát ve formě stručných bodových poznámek a postřehů.
8. Analýza a interpretace vybraných textů
Cílem této kapitoly je seznámit studenty s typologií kritického
psaní o filmu – tedy s možnostmi a „potenciálem“ současné filmové kritiky. Na
příkladu četby a studia ukázek různých forem a podob reflexí filmových děl si
studenti ujasní své teoretické poznatky týkající se znalostí různých žánrů (zejména
recenze a kritika). Na základě analýzy textů, jejichž autory jsou současní
čeští filmoví kritici, se posluchači zaměří na různá hlediska hodnocení filmů
(filmologické, žurnalistické, jazykové atd.). Získají tak odborný základ pro
další vlastní kritickou tvorbu.
V opoře studujeme s. 48-51.
Film Šarlatán - kritické reflexe
Korespondenční úkol
- svým zacílením na čtenáře (jak byste popsali typického čtenáře každého z textů)
- svým obsahem
- stylem jazykového zpracování
- zmiňte, nač se autoři textů při hodnocení filmu soustředili, co případně opomíjejí
- najděte místa, kde autoři přesvědčivě argumentují
- jaké jsou podle vás vlastnosti dobrého textu referujícího o filmu?
4) Narazili jste v některých textech na odborné výrazy, kterým nerozumíte?
Jednotlivé odpovědi stručně písemně formulujte, tento podklad zašlete dle domluvy vyučujícímu.
9. Žánry kulturní publicistiky: odborná kritika, novinová recenze, divadelně-kritický medailon, rozhovor atp.
Studenti si v této kapitole osvojí základní žánry kulturní publicistiky a metodou kritického čtení se budou seznamovat s jejich konkrétními příklady v denním a odborném tisku. Budeme si všímat nejen jednotlivých možných žánrových forem (recenze, kritika, kritický medailon, ), ale také se zaměříme na styl a uplatňování odbornosti.
V opoře studujeme s. 52-56.
Úkol
Písemný test 9
10. Vlastní kulturní publicistika: recenze, kritika
Cílem této kapitoly je seznámit studenty s klíčovými žánry umělecké publicistiky – tedy recenzí a kritikou. V úvodu nabídneme jejich definice a popíšeme základní rozdíly. Posléze se zaměříme na obecné rady na téma „jak psát kriticky o umění“. Teoretické znalosti studenti poté využijí při zpracování praktického úkolu – vypracování recenze a kritiky divadelního a filmového díla.
V opoře studujeme s. 57-62.
Korespondenční úkol
Student vypracuje divadelní nebo filmovou recenzi/nebo kritiku. Hodnocené dílo si zvolí sám, mělo by jít ale spíše o novinku.
Student bude vycházet z „manuálu“ uvedeného ve studijní opoře.
Pozor! Psát recenze neznamená „opisovat“ z internetových zdrojů formou CTRL+C, CTRL+V! Ani z jiných zdrojů. Pokud tak student učiní, nebude mu práce uznána.
Nepřípustné je v rámci recenze/kritiky citovat z jiných odborných zdrojů (to je obsahem rozsáhlejší odborné analytické práce).11. Vlastní kulturní publicistika: rozhovor
Cílem této kapitoly je seznámit studenty s klíčovým a ze strany čtenářů rozhodně také jedním z nejatraktivnějších publicistických žánrů – rozhovorem. V teoretickém úvodu nabídneme jeho definici a přiblížíme jeho klasifikaci na jeho možné typy. Následně se budeme věnovat představení jednotlivých fází realizace rozhovoru – tedy přípravě, dotazování a zpracování rozhovoru. Teoretické znalosti studenti poté využijí při zpracování praktického úkolu – samostatně zrealizují rozhovor s výraznou uměleckou osobností z regionu (především z oblasti divadla nebo kinematografie).
V opoře studujeme s. 63-70.
Korespondenční úkol
Realizace rozhovoru
Pokyny k vypracování:
Na základě prostudovaného materiálu v opoře (kapitola 11) samostatně zpracujte rozhovor s osobností z oblasti kulturního života z regionu Moravskoslezského kraje (umělec - básník, herec, režisér, dramaturg), kulturní organizázor atp.
Jedná se o profilový rozhovor určený pro internetové médium typu Ostravan.cz.
Písemný test 11
12. Koncepce kulturního časopisu 1
Cílem výuky je samostatná příprava projektu kulturního časopisu zaměřeného dle preferencí studentů (např. kulturně-společenský, filmový, divadelní, multižánrový, specializovaný tematicky či čtenářsky, tištěný či internetový). Student si zvolí zaměření periodika a po konzultaci s pedagogem vypracuje dle požadavků (název, téma a zacílení na čtenáře, periodicita, struktura časopisu, organizační zabezpečení, financování atd.) projektový záměr koncepce fiktivního, nicméně „životaschopného“ periodika. Prakticky tak bude aplikovat znalosti a dovednosti získané v rámci studia – a to nejen z předmětu Seminář kulturní publicistiky.
V opoře studujeme s. 71-76.
Korespondenční úkol
Projekt koncepce kulturního časopisu
Vypracujte písemnou formou projekt koncepce kulturního časopisu zaměřeného dle vašich osobních preferencí (např. kulturně-společenský, filmový, divadelní, multižánrový, specializovaný tematicky či čtenářsky, tištěný či internetový). Jedná se sice o koncept fiktivního časopisu, nicméně měl by být realizovatelný a „životaschopný“.
Při zpracování projektu postupujte podle následující struktury:
1) Koncepce časopisu: charakterizujte zacílení/zaměření média, stručně koncept časopisu popište. Berte v potaz následující faktory:
- tematické zaměření,
- cílová skupina čtenářů (pro koho – dle věku, zájmů, profese atd.),
- geografické zacílení (celostátní či regionální verze),
- účel (odbornost, zábava atd.).
Jedná se o nejdůležitější krok celého projektu, z něho by měly být odvozeny ostatní rozhodnutí týkající se podoby a obsahu časopisu.
2) Název časopisu: nemusí být za každou cenu originální a výjimečný, ale měl by alespoň částečně odrážet zacílení časopisu.
3) Forma vydávání: tištěná/internetová (zvažte všechny výhody i nevýhody).
4) Četnost vydávání: zamýšlená periodicita (opět berte v potaz koncepci časopisu,).
5) Struktura média: charakterizujte jednotlivé rubriky i typy článků, včetně jejich četnosti a řazení.
6) Složení redakce: interní členové (rozdělení funkcí) & externí přispěvatelé.
7) Možnosti financování média: dle zaměření časopisu a zběžné finanční rozvaze zmapujte možné zdroje financování daného periodika (zaměřte se na celostátní i regionální granty, podporu nadací).
8) Možnosti distribuce časopisu: jakým způsobem jej zamýšlíte distribuovat čtenářům.
9) Možnosti propagace časopisu: jakým způsobem o časopisu dáte vědět čtenářům.
Vše zpracujte písemně do podoby projektu (bodový scénář s jednotlivými okruhy a argumenty (zdůvodněním) jednotlivých kroků. Návrh dle aktuálních pokynů odešlete (nebo vytištěné odevzdejte) vyučujícímu.
Zároveň si připravte prezentaci projektu v programu PowerPoint, kterou osobně představíte v rámci obhajoby projektu před pedagogem a ostatními studenty.
13. Koncepce kulturního časopisu 2
Smyslem výuky je poskytnout studentům prostor pro prezentaci a reflexi výsledků jejich tvůrčí práce. V rámci veřejné obhajoby studenti představí projektový záměr svého autorského projektu koncepce kulturního časopisu a na základě vzájemné diskuze obhajují jednotlivé kroky jeho možné realizace. Touto cestou si snadno ověřují nejen svou kreativitu a znalosti i schopnosti kvalitně a komplexně zpracovat projekt, také se učí argumentovat, konstruktivně připomínkovat aktivity ostatních a kvalifikovaně vyhodnocovat vlastní uměleckou tvorbu.
V opoře studujeme s. 77-79.