Seminář kulturní publicistiky

Úvodní informace

Studenti se v rámci výuky seznámí s vymezením pojmu kulturní publicistika a osvojí si základní publicistické žánry s jejich formálními i obsahovými náležitostmi. Získají širší přehled o současných českých tištěných i elektronických médiích zaměřených na umění a na příkladech tvorby výrazných osobností kulturní žurnalistiky se dozví, jakým způsobem je možné kriticky reflektovat umělecké dílo (zejména divadelní, filmové a rozhlasové). Výuka bude zaměřena především prakticky, přičemž hlavní důraz bude kladen na vlastní kritickou tvorbu studentů. Posluchači budou vedeni k přesnému formulování svých názorů a postojů zejména v písemném projevu různých forem (např. deníková recenze, kritika, úvaha, rozhovor atd.). Cílem předmětu je rozvíjet u studentů schopnost analýzy a kritické reflexe.

Osnova:

  1. Co je a co není kulturní publicistika? Vztah umění a kritiky
  2. Funkce a role kulturní publicistiky. Kdo je kulturní žurnalista?
  3. Mediální prostor pro divadelní a rozhlasovou publicistiku: tištěná média, internet, rozhlas a televize
  4. Osobnosti české divadelní a rozhlasové publicistiky (současnost), jejich styl a výrazové prostředky
  5. Analýza a interpretace vybraných textů
  6. Mediální prostor pro filmovou a TV publicistiku: tištěná média, internet, rozhlas a televize
  7. Osobnosti české filmové a TV publicistiky (současnost), jejich styl a výrazové prostředky.
  8. Analýza a interpretace vybraných textů
  9. Žánry kulturní publicistiky: odborná kritika, novinová kritika, divadelně-kritický medailon, rozhovor atp.
  10. Vlastní kulturní publicistika: recenze, kritika
  11. Vlastní kulturní publicistika: rozhovor
  12. Koncepce kulturního časopisu 1
  13. Koncepce kulturního časopisu 2

Vyučující: Mgr. Pavla Bergmannová


Organizace kursu:

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.


Podmínky absolvování:

Pro absolvování kurzu je nutno plnit průběžně úkoly během semestrální výuky a vypracovat seminární práci v rozmezí 5 normostran textu dle zadání pedagoga.

Seminář kulturní publicistiky - studijní text
PDF to download