Dramaterapie

5. Terapie loutkou – dramaterapeutické lekce s loutkami (struktura, rituály, lektoři, prostor...)

V této části studia si popíšeme formy arteterapeutické disciplíny pracující s loutkami, tedy terapie loutkou, především se budeme zabývat fenoménem dramatických výchovně-vzdělávacích lekcí s loutkami s terapeutickými účinky (DVVLL), též nazývaný terapie loutkou (TL), které pracují s principy dramatické výchovy, divadelními principy a loutkářskými principy a technikami a tedy principy dramaterapeutickými. Jde o lekce, které jsou pravidelně realizovány v Moravskoslezském kraji a tudíž by o nivh měl mít student Slezské univerzity v Opavě povědomí. V úvodu kapitoly je třeba se seznámit s fenomé-nem loutkového divadla, loutkami a jejich typologií. Pro orientaci v základní typologii loutek a jejich technologiích nabízím v této textové opoře úhel pohledu na loutky jako nástroje pro terapii i edukaci. Z tohoto východiska budeme nahlížet na jednotlivé typy loutek. Ve smyslu vhodnosti či nevhodnosti pro terapeutické záměry. Dále se seznámíte s pojmy, jakými jsou jevištní metafora a znakovost loutky.